DRIVE-TEST: Giulietta, trifoiul cu patru foi şi ultima şansă pentru Alfa Romeo

Quadrifoglio Verde, versiunea de top a gamei Giulietta, este primul model Alfa Romeo care, după mult timp, punctează mai bine la dinamică decât la impresia artistică.

Timpul nu mai are răbdare cu Alfa Romeo. Nici Sergio Marchinne, şeful grupului Fiat, care, cel puţin declarativ, i-a mai acordat patru ani pentru a se pune pe picioare.

În teorie, situaţia se prezintă după cum urmează: în 2014, cel mai târziu, vânzările trebuie să atingă pragul minim de 500.000 de unităţi, pentru ca Alfa să aducă profit. Ca să vă faceţi o idee despre această misiune, trebuie menţionat că, anul trecut, doar ceva mai mult de 100.000 de autoturisme produse de firma italiană şi-au găsit cumpărători.

La nivel practic, n-ar fi exclus ca, nu mai târziu de primăvara anului viitor, Alfa Romeo să ajungă în "menajeria" Volkswagen, cel mai puternic grup auto european, care are şi lichidităţile, şi orgoliul necesare unei achiziţii de marcă.

Din multe puncte de vedere, Giulietta, cel mai nou model Alfa Romeo - ajuns luna aceasta şi în România - reprezintă ultima şansă serioasă pentru producătorul care a împlinit, anul acesta, o sută de ani. În mod totemic, versiunea de top a gamei, pe care am testat-o, zilele trecute, în premieră, pe drumurile din ţară, poartă numele Quadrifoglio Verde - trifoi cu patru foi.

Quadrifoglio Verde, cea mai aprigă Giulietta, nu este menită să cocheteze cu topurile comerciale. Sportiva cu motor de 235 de cai-putere reprezintă însă vectorul de imagine ideal pentru noua gamă compactă a producătorului italian.

În forţă, pe neaşteptate

Motorul urcă în ture cu frenezie, iar sunetul care acompaniază accelerările şi retrogradările (mai degrabă cultivat, decât puternic) se mulează perfect pe o sesiune de şofat în forţă -situaţie în care te găseşti destul de des, graţie temperamentului maşinii.

Reprizele, în treptele III şi IV, sunt impresionante. La limită, Giulietta subvirează, situaţie care poate fi controlată prin eliberarea moderată a pedalei de acceleraţie, dar şi prin intervenţia diferenţialului electronic Q2, activ în modul Dinamic - selectat prin intermediul butonului "D.N.A.".

La viteze de croazieră, liniştea din habitaclu se apropie mai mult de cea prezentă într-o limuzină. Trenul de rulare, cu suspensii sport, izbuteşte să filtreze cel mai multe denivelări întâlnite pe drum. Numai atunci când calitatea asfaltului lasă mult de dorit, cabina este învăluită de vibraţii şi zgomote nedorite.

Frumoasă? De la spate

După mult timp, Alfa Romeo oferă un model care punctează mai bine la dinamică decât la impresia artistică. Aproape toţi cei care au văzut Giulietta şi care au simţit nevoia să-şi exprime opinia despre ea s-au declarat captivaţi de felul în care arată.

Din punctul nostru de vedere, Giulietta nu dezamăgeşte, atunci când este privită din spate (sau semiprofil spate), dar nu face o figură prea frumoasă din faţă, fiind salvată, totuşi, de elementele stilistice tipice Alfa - grila radiatorului sau poziţia excentrică a plăcuţei de înmatriculare.

În clipul publicitar care prezintă Giulietta, Uma Thurman şopteşte cuceritor că fără inimă am fi d oar nişte simple maşini. Marketing de clasă, să recu noaştem. Totuşi, pentru viitorul mărcii Alfa Romeo va conta tocmai noua maşină. Una chiar reuşită.

DOUĂ LUMI DIFERITE

Giulietta de top, între hothatch-urile premium şi cele populare

Quadrifoglio Verde, versiunea de top a gamei Alfa Romeo Giulietta, ar trebui să ofere o alternativă (mult mai accesibilă) pentru modelele premium Audi S3 şi BMW 130i. Din punct de vedere tehnic însă cele trei urmează propriul drum. Alfa are cel mai mic motor, cei mai puţini cai-putere (235) şi tracţiune faţă. Compactul Audi, cel mai puternic (265 CP), mizează pe sistemul de tracţiune intergrală quattro. BMW Seria 1, pe de altă parte, oferă tracţiune spate şi un propulsor cu şase cilindri (258 CP).

Seat Leon Cupra (240 CP, tracţiune faţă) pare cel mai asemănător model. Renault Megane RS (250 CP) dispune exclusiv de o caroserie cu trei uşi, iar Volkswagen Golf GTI (211 CP), reperul tradiţional în segmentului hothatch, a fost întrecut de toată lumea la capitolul putere.

AUDI S3. 265 CP şi tracţiune integrală FOTO: AUDI

BMW 130I. 258 CP şi tracţiune spate FOTO: BMW

INFORMAŢII ESENŢIALE

Alfa Romeo Giulietta 1.75 TBi Quadrifoglio Verde

  • Lungime/lăţime/înălţime: 4,35/1,79/1,46 metri 
  • Ampatament/masă proprie: 2,63 m/1.395 kg 
  • Capacitate rezervor/portbagaj: 60/350 (1.045) l 
  • Motor: benzină, 1.742 cmc, 235 CP, 340 Nm, Euro 5 
  • Transmisie: 2x4, 6+1 M 
  • Performanţe: 6,8 (0-100 km/h), 242 km/h (vit. max.)
  • Consum oficial: 10,8 l/100 km (urban); 5,8 l/100 km (extraurban)
  • Consum în test: 8,8 l/100 km (minim); 16,5 l/100 km (maxim)
  • Emisii CO2: 177 g/km
  • Dotări standard (selecţie): airbaguri (frontale, laterale şi cortină), ABS, ASR, VDC (echivalent ESP), diferenţial electronic Q2, selector comportament dinamic D.N.A (Dinamic, Normal, All Weather), climatizare automată, radio-CD (MP3, bluetooth, USB), volan, scaune faţă, pedalier din aluminiu şi suspensii sport, jante din aliaj de 17 inchi (etrieri roşii), plafon cu tapiserie neagră.
  • Preţ cu TVA: 26.500 euro
  • Preţ minim cu TVA: 17.900 euro
  • Variante: Audi S3 Sportback (2.0 TFSI - 265 CP, quattro) - 41.051 euro cu TVA; BMW 130i (3.0i - 258 CP, tracţiune spate) - 37.448 euro cu TVA; Volkswagen Golf GTI (2.0 TSI - 211 CP, tracţiune faţă) - 26.933; Renault Megane RS (2.0 - 250 CP, tracţiune faţă, exclusiv trei uşi) - 25.000 euro cu TVA; Seat Leon Cupra (2.0 TSI - 240 CP, tracţiune faţă) - 24.904 euro cu TVA; Mazda3 MPS (2.3 - 260 CP, tracţiune faţă) - 29.590 euro cu TVA (preţuri de listă).