DRIVE-TEST EVZ: Noul Jetta este un mic Passat

Deşi este o versiune a modelului de clasă compactă Golf, Volkswagen Jetta se impune prin imagine, dimensiuni şi prestaţii drept o replică mai concisă a berlinei aspiraţionale Passat.

Volkswagen a lăsat 13 centimetri între noul Jetta şi aproape la fel de noul Passat. Cele două berline germane mai pot fi obiectiv diferenţiate prin câţiva zeci de litri (prezenţi sau absenţi la numărătoare) în spaţiul destinat bagajelor şi, subiectiv, prin materialele prezente în habitaclu care, în modelul mai mic, nu ating de fiecare dată calitatea superioară etalată de "colegul mai mare".

Cea mai consistentă diferenţă poate fi indentificată la nivelul preţurilor: minim 15.985 de euro (inclusiv TVA) – pentru gama Jetta, cel puţin, 20.393 de euro (TVA inclusă) – în cazul Passatului.

Deşi este, în esenţă, o versiune a modelului de clasă compactă Golf, Volkswagen Jetta se impune prin imagine (acum mai elegantă), dimensiuni (considerabile) şi prestaţii (supleţe, rafinament, consum) drept o replică mai concisă a berlinei aspiraţionale Passat.

Între dotările de bază se regăsesc airbagurile (frontale, laterale şi tip cortină), sistemul electronic de control al stabilităţii (ESP), aerul condiţional "Climatic", radio-CD-ul, geamurile (faţă/spate) şi oglinzile acţionate electric, închiderea centralizată cu teleco mandă şi luminile permanente de drum.

De altfel, exceptând opţionalele cele mai insolite propuse de noul Passat, nicio dotare firească în acest segment nu îi lipseşte Jettei.

Motoarele sedanului compact sunt şi ele, cu excepţia benzinarului supraalimentat de 1.2 litri, identice cu cele oferite de berlina aspiraţională (1.6 TDI – 105 CP, 2.0 TDI – 140 CP). Volkswagen Jetta utilizează arhitectura hatchback-ului Golf. Platforma tehnică a fost însă sensibil ajustată, cu scopul de a servi mai bine intereselor acestui model. Ampatamentul a fost mărit (cu şapte centimetri), pentru a oferi mai mult spaţiu pasagerilor, puntea faţă a fost mutată mai aproape de extremitatea maşinii, iar ecartamentul spate a fost modificat (pentru a putea permite utilizarea a două tipuri de suspensie). Nici măcar portierele nu mai sunt preluate de la Golf.

Evident, Volkswagen nu a gândit noua generaţie Jetta ca o alternativă la Passat. Producătorul german i-a inoculat însă berlinei sale compacte suficient din caracterul colegului mai mare pentru a o transforma într-un reper al segmentului său. INFORMAŢII ESENŢIALE

Volkswagen Jetta 1.6 TDI Highline

  • Lungime/lăţime/înălţime: 4,64/1,77/1,48 metri
  • Ampatament/masă proprie: 2,65 m/1.395 kg
  • Capacitate rezervor/portbagaj: 55/510 l
  • Motor: turbodiesel, 1.598 cmc, 105 CP, 250 Nm, Euro 5
  • Transmisie: 2x4 (faţă), 5+1 M
  • Performanţe: 11,7 s (0-100 km/h), 190 km/h (vit. max.)
  • Consum oficial mixt: 4,2 l/100 km
  • Consum în test: 5,2 l/100 km (minim) / 9,5 l/100 km (maxim)
  • Emisii CO2: 109 g/km
  • Preţ cu TVA: 19.514 euro (model testat)
  • Preţ cu TVA: 15.985 euro (versiune de bază – 1.2 TSI Trendline)
  • Modele concurente: Toyota Corolla (1.4 D-4D – 90 CP Luna, 19.632 euro), Renault Fluence (1.5 dCi – 110 CP Passion, 20.150 euro).