DRIVE-TEST EVZ: Citroen C5 Exclusive

Într-un Citroen C5 2.7 Hdi Exclusive nu se merge pur şi simplu. Se pluteşte. Totul pare rostuit pentru suprema linişte a celui de la volan. Totul, cu excepţia preţului.

Pe durata testului efectuat recent cu versiunea de top a berlinei franceze, două replici s-au auzit inevitabil atunci când cineva a intrat în vorbă pentru a afla mai multe despre maşină: „ce tare!” şi „cât de scumpă e!”.

C5-ul „exclusiv” a fost considerat „tare” din mai multe motive, majoritatea ţinând tocmai de atenţia impresionantă acordată capitolului confort. Scump a părut deoarece, s-a opinat la unison, „38.720 de euro - preţul de listă cu tot cu opţionale - sunt mulţi bani oricum, darămite pentru un Citroen”.

Adevărul este că fără niciun echipament suplimentar, 2.7 Exclusive costă 32.500 de euro. Sau chiar 29.000 de euro, preţ redus pentru unităţile aflate în stoc. Prea multele mii de euro în plus, care au săltat alarmant preţul maşinii testate, s-au justificat prin prezenţa următoarelor opţionale: CD-changer (400 de euro), faruri xenon (720 de euro), senzori parcare (450 de euro), vopsea metalizată (320 de euro) şi tapiţerie integrală piele (4.500 de euro!).

Un masaj?

Pentru cei mai miloşi, care vor să lase câteva văcuţe cu pielea pe ele şi să salveze câteva mii de euro (trei mii, mai precis), există şi alternativa unui pachet prin care numai scaunele să fie acoperite cu îmbrăcăminte organică, nu şi bordul, portierele, tunelul median - practic, totul - cum s-a întâmplat în cazul maşinii testate. Partea neplăcută, în acest caz, este că scaunul şoferului va fi mai sărac cu un dispozitiv de masaj, opţiune fără de care se poate trăi, dar pe care, trebuie să recunoaştem, am apreciat- o la adevărata valoare. Mai ales că valoarea, a se citi: suma de 4.500 de euro, a fost suportată de altcineva.

Cu sau fără „mâinile” invizibile care au grijă de spatele celui de la volan, scaunele - fotoliile, mai degrabă - din faţă dispun de o sumedenie de reglaje (electrice), astfel încât oricine, dar absolut oricine, indiferent de conformaţie, statură, preferinţe, orientări etc., să-şi poată găsi poziţia favorită.

Tihnă deplină

Printre detaliile pe care le-am găsit mai puţin inspirate s-au numărat volanul cu butuc fix şi nici nu mai ştim câte butoane (computer de bord, cruisecontrol, instalaţie audio, claxon), cusăturile albe care brăzdau pielea de pe bord şi care se reflectau deranjant în parbriz şi butonul „Sport” adiacent schimbătorului de viteze, care nu putea fi localizat decât cu privirea - acţiune riscantă în mers.

Ca vasta majoritate a maşinilor care prezintă o tastă „Sport”, C5 nu are nicio veleitate în acest sens. Chiar dacă, spre deosebire de acestea, are chiar două! Taste „Sport”. Aminteam mai devreme de cea plasată lângă schimbător - care ridică pragul de turaţii la care cutia automată schimbă în sus - acum vom vorbi şi despre perechea ei, localizată mai în spate, pe acelaşi tunel median, care îşi propune să rigidizeze suspensiile.

Din fericire, între voinţă şi putinţă e cale lungă, astfel încât C5-ul rămâne, în esenţă, un adevărat covor plutitor, graţie magicelor amortizoare hidraulice. Imperfecţiunile celuilalt covor, cel asfaltic, sunt filtrate cu o iscusinţă ne întrecută, denivelările lungi inducând în habitaclu o unduire uşoară, care aminteşte de mişcarea domoală a unei ambarcaţiuni ancorate la ponton.

Viteza, a doua natură

Poate surprinzător, marele Citroen etalează o autoritate supremă la viteze mari şi foarte mari. Pe autostradă. Cu 208 cai-putere de la motorul V6 turbodiesel, transmisia împăciuitoare, di recţia şi suspensiile care se încordează pentru a ţine totul sub control, başca liniştea ne firească din habitaclu (dacă se renunţă la serviciile excelentului sistem audio Hi-Fi), se poate ajunge, pe nesimţite, la viteze care pun în mare primejdie permisul de conducere.

Consumul? 10,6 l/100 km, medie pen tru un traseu mixt, urban-extraurban. Nu că ar conta. De fapt, la acest preţ, nimic nu poate prezenta relevanţă, decât pentru cineva învăţat să nu ia de bună chiar orice convenţie socială. În cele din urmă, a fost vorba despre o maşină franceză, cu mult de partea ne atrăgătoare a graniţei celor 10.000 de euro.

Vezi Galerie

ÎN HABITACLU. Piele şi butoane - cât priveşti cu ochii

DRIVE-TEST EVZ

Citroen C5 2.7 Hdi Exclusive