Două provocări pentru Tata Motors

Tranzacţia de ieri scapă Ford de două mărci neprofitabile şi deschide porţile indienilor către Occident şi maşini scumpe.

Indienii de la Tata Motors şi-au luat pe umeri două mari provocări: intrarea pe piaţa occidentală şi lansarea în producerea şi vânzarea maşinilor de lux. Aceasta în condiţiile în care vânzările de automobile scad în întreaga lume, din cauza problemelor cu care se confruntă economia mondială în urma crizei creditelor din SUA. Ieri, producătorul indian de automobile a anunţat oficial că a semnat contractul pentru preluarea mărcilor de lux Jaguar şi Land Rover de la fima americană Ford, anunţă AFP.

Valoarea tranzacţiei parafată ieri, 2,3 miliarde de dolari, este mult sub cea încheiată de Ford pentru achiziţionarea celor două mărci. Jaguar i-a costat pe americani, în 1989, 2,5 miliarde de dolari, iar Land Rover - 2,75 miliarde de dolari, în 2000. Decizia de a le vinde atât de ieftin este determinată de vânzările proaste ale celor două mărci. Vânzările de maşini Jaguar au scăzut cu 33% în SUA şi în Europa, în primele două luni ale anului. În acelaşi timp, Land Rover a vândut cu 13% mai puţine unităţi în SUA şi cu 7,7% mai puţine în ţările din Europa, potrivit Bloomberg. Ford alege marca profitabilă

„Acestea sunt produse de lux şi probabil că aceste branduri vor trece printr-o perioadă dificilă din cauza slăbirii economiei“, spune Edwin Merner, preşedintele Atlantis Investment Research din Tokyo, managerul unui fond de două miliarde de dolari. Potrivit acestuia, „va fi foarte greu pentru Tata Motors să se descurce bine în acest mediu economic“.

Un alt motiv pentru care Ford a decis să vândă cele două branduri de lux este concentrarea pe marca sa principală Ford, care, spre deosebire de celelalte două, îi aduce profit. Potrivit tranzacţiei, ce urmează să fie definitivată în al doilea trimestru, Ford va contribui cu 600 de milioane de dolari la fondurile de pensii ale angajaţilor celor două mărci. Americanii vor furniza în continuare componente auto şi tehnologia necesară acestor mărci.

Pe de altă parte, Tata Motors s-a angajat ca, timp de peste cinci ani, să cumpere pentru toate maşinile Jaguar şi Land Rover motoare produse în uzinele britanice ale Ford. Această prevedere va aduce în buzunarul Ford între 70 şi 100 de milioane de dolari anual.