Doctorul „Moarte” trebuie să plece!

Patru oameni au decedat, după ce un elicopter SMURD aproape nou s-a prăbușit în lacul Siutghiol. Raed Arafat nu a putut explica șirul de gafe și erori pe care le-a înregistrat Departamentul de Intervenții pentru Situații de Urgență.

O nouă tragedie a îndoliat România, cu doar câteva zile înainte de împlinirea a 11 luni de la prăbușirea avionului din Munții Apuseni, locul în care și-au pierdut viața studenta Aura Ion și pilotul Adrian Iovan. Și atunci, și acum, s-au prăbușit aeronave care transportau echipaje medicale, plecate să salveze vieți: un avion și un elicopter SMURD. În ambele situații, însă, oamenii au murit cu zile, iar acțiunile de salvare au fost coordonate de același om: Raed Arafat.

Controversele

Dramatic este, însă, că, luni, pe lacul Siutghiol din județul Constanța, patru oameni și-au pierdut viața la doi pași de stațiunea Mamaia, nu în creierii munților. O bună parte din datele furnizate, la 24 de ore după accident, de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), contrazic, flagrant, multe dintre declarațiile secretarului de stat în MAI, doctorul Raed Arafat, cel desemnat, după tragedia din Munții Apuseni, să conducă Departamentul de Intervenție în caz de Urgență.

„Evenimentul zilei” vă prezintă seria de controverse din jurul acestei drame care arată bâlbele și lipsa de coordonare în sânul instituției coordonate de Raed Arafat, dar și declarațiile martorilor ocular. Orele reprezintă datele oficiale prezentate de MAI.

● 16.11 Primul apel la 112 care a anunţat că un elicopter SMURD s-a prăbuşit în lacul Siutghiol. ISU Constanţa alertează forţele din subordine. La orele 16.12 şi 16.14 s-au primit şi alte apeluri la 112. Prima controversă: Un martor a declarat că a sunat la 112 la ora 16.10, când a văzut că s-a prăbușit elicopterul: „Elicopterul zbura în flăcări și fum”.

● 16.12 S-au trimis la locul intervenţiei două autospeciale cu o barcă şi 10 subofiţeri. Raed Arafat: „S-a primit apelul în jurul orei 16.11, a fost plecare imediată la două echipaje și plecare după trei minute al treilea echipaj”.

Cu toate acestea, Ministerul Transporturilor anunță o altă oră pentru producerea incidentului, conform datelor transmise de ROMATSA: „La ora 16.16, elicopterul s-a prăbușit în lacul Siutghiol în Mamaia, la aproximativ 500 m de mal”. ISU a anunțat ora 16.05.

● 16.17 Prima ambulanţă din cadrul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Constanţa a ajuns la locul accidentului.

Cea mai mare bâlbă: Unii dintre martorii care au sunat imediat la 112 susțin că, timp de zece minute, s-au auzit strigătele celor din apă. Alți au spus că echipajele ar fi ajuns mai târziu: „Le-am specificat clar - La butoaie! - ei s-au dus la Cazinou”. Era vorba de o distanță de 5 kilometri. O înregistrare făcută de un martor ocular, prezentată de DigiTV, arată că în realitate striga o singură persoană. „Nu mai rezistăm, ne înecăm”. În schimb, Arafat declara pe toate posturile de televiziune că echipajele au ajuns la timp și că nu au fost deficiențe mari în organizarea operațiunii de salvare.

● 16.20 Căpitănia Midia a fost sesizată de prăbușirea elicopterului de un localnic. La ora 16.25, a solicitat conducătorului şalupei Jupiter să se prezinte la ambarcaţiune pentru a participa la intervenţie.

Eroare fatală: Reprezentanţii Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare spun că, dacă ar fi fost anunţaţi despre prăbuşire, ar fi putut ajunge la locul tragediei în cel mult zece minute. În schimb, Arafat a spus: „Nava Jupiter nu a fost chemată, a venit din proprie iniţiativă - da. Îi mulţumesc pentru asta. Nava este în conservare cu finalul sezonului estival. Ea nu trebuia să fie în apă, ci conservată”.

● 16.29 Forţele ISU Constanţa au ajuns la ţărm şi au observat resturile aeronavei.

Un martor a susținut pentru EvZ că pompierii au întârziat peste o oră: „La ora 18:03, pompierii nu erau aici. La acea oră, eram în mijlocul străzii, vorbeam cu ei la telefon.

● 16.30 ISU Constanţa prin Garda de Coastă - SCOMAR a anunţat Autoritatea Navală Română despre producerea evenimentului.

● 16.31 La 20 de minute după primirea apelului, se lansează prima barcă pneumatică de zece persoane pentru căutare-salvare a ISU - al cărei motor porneşte la sfoară și nu la cheie. Motorul nu a pornit, dar barca a fost utilizată cu ajutorul vâslelor.

Defecțiunea motorului a con damnat echipajul la moarte. Raed Arafat a explicat neconvingător: „Bărcile cu vâsle sunt pentru că dacă sunt scafandrii jos nu poţi să ai bărci cu motor.”. Reprezentanţii ISU au spus, iniţial, că motorul bărcii nu era pornit pentru că s-a pierdut cheia: „Acea barcă în momentul respectiv nu au reușit să-i pornească motorul, de aceea au considerat oportun să vâslească, să nu mai piardă timpul.” MAI: „În ziua de 15 decembrie, temperatura apei era de 2 grade Celsius. Conform Manualului Internaţional de Căutare – Salvare, în situaţia dată, supravieţuirea conştientă ar fi putut fi de cel mult 12 minute, iar supravieţuirea generală de cel mult 20 de minute, în apă, la temperatura de 2 grade Celsius.”

● 16.40 ISU Constanţa activează Planul de cooperare cu Ministerul Apărării Naţionale.

● 16.45 Este recuperată din apă prima victimă, medicul Laura Vizireanu, de către echipajul ISU din prima barcă. Victima a fost adusă la mal cu o barcă civilă cu motor. La ora 23.45 este declarat decesul medicului.

Doctorul nu a fost găsit de echipele profesioniste de intervenție, ci de pescarii. „Primul care a ajuns la locul accidentul a fost un pescar, care a venit dinspre Ovidiu cu o barcă simplă. Oamenii ăștia au murit cu zile din cauza sistemului”, a mai spus un martor. Raed Arafat a negat în seara intervenției că pescarii au ajuns primii, însă ieri, pus în fața mărturiilor, a admis acest lucru.

● 16.47 Se lansează la apă cea de a doua barcă cu motor a ISU Constanţa.

● 16.50 Şalupa Jupiter a ajuns la locul accidentului;

● 16.54 A fost lansată la apă a treia barcă cu motor, pentru operaţiuni de căutaresalvare.

● 17.07 Se solicită scafandri de la Garda de Coastă, iar la ora 17.12, scafandrii de la ISU Constanţa încep căutarea victimelor. (au colaborat Feri Predescu și Marian Păvălașc)

12 ore de gafe și erori fatale

La lăsarea întunericului, operatorii TV au urcat în bărci ca să lumineze locul accidentului cu camerele video. De pe mal, alţii încercau să facă lumină cu proiectoare.

● 17.30 Eroare gravă de comunicare: prefectul de Constanța, Radu Volcinschi, a declarat presei locale că persoanele din elicopter au fost salvate.

● 21.18 Este găsit de scafandrii ISU Constanţa copilotul Crăcănel, la zece metri de carlingă, imobilizat în scaunul elicopterului la adâncimea de patru metri. La ora 01.30 este declarat decedat.

O controversă legată de acest aspect este declarația unor martori care spuneau că au văzut patru oameni strigând, fapt imposibil din moment ce copilotul era imobilizat.

● 22.00 Este găsită carlinga elicopterului, la o adâncime de 4,4 metri.

● 23.50 Este găsită a treia victimă, pilotul Cătuneanu, la aproximativ zece metri de carlingă. La ora 00.35, se declară decesul.

Deși DigiTV a prezentat o filmare în care se aude vocea unui bărbat care strigă după ajutor, Raed Arafat a motivat că pilotul și copilotul aveau leziuni grave - unul dintre ei cu fractură de mandibulă -, deci nu puteau striga.

● 03.30 Este găsită cea de-a patra victimă, asistenta Harton, prinsă în centură în carlinga epavei. La ora 04.30 este adusă la UPU, unde se declară decesul.

● 04.10 Se încheie operaţiunea de căutare - salvare.

Vinovați de tragedia din Siutghiol sunt doar oameni din liga a doua — prefectul și șeful ISU

Singurii care au plătit cu postul după tragedia de pe lacul Siutghiol au fost până acum Viorel Jianu, comandatul Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Dobrogea, și Radu Volcinschi, prefectul de Constanța. Primul a fost demis de Gabriel Oprea, ministrul Afacerilor Interne, iar al doilea a fost propus pentru demitere și, cel mai probabil, va fi înlocuit de premier.

Două anchete

În timp ce anchetatorii militari au început să analizeze resturile epavei, scoase ieri la ora 16.00 din apă, pentru a stabili cauzele prăbușirii, procurorii anti-corupție cercetează posibile nereguli în achiziția și utilarea aeronavei. Procurorii Direcției Naționale Anticorupție (DNA) s-au sesizat din presă, după o anchetă jurnalistică a Centrului de Investigații Media, şi cercetează modul în care CJ Constanţa a achiziţionat şi echipat elicopterul SMURD.

Catastrofa de luni este cea de-a cincea prăbușire a unui elicopter care desfășura zboruri SMURD. 14 oameni au murit în aceste incidente.