Au mai rămas trei zile pentru depunerea declaraţiei unice la Fisc

Firmele care au angajaţi trebuie să transmită la Fisc formularul 112 până pe 25 februarie, în caz contrar vor plăti amendă. Până ieri, au fost depuse 182.000 de declaraţii.

Firmele care au angajaţi, dar şi agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă mai au la dispoziţie trei zile pentru a depune la Fisc declaraţia unică. Companiile angajatoare care nu vor depune formularul 112 până la termenul de 25 februarie vor plăti o amendă care porneşte de la 1.000 lei şi poate ajunge până la 5.000 lei.

Amenda este calculată în funcţie de obligaţiile de declarare ale contribuabililor. Atenţie, conducerea Fiscului este hotărâtă să nu prelungească termenul de declarare şi de aceea insistă ca toate firmele care au această obligaţie declarativă să transmită declaraţia la termen! De pe 7 februarie şi până ieri-dimineaţă au fost depuse aproape 182.000 de declaraţii unice, potrivit declaraţiilor lui Sorin Blejnar, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF). El a precizat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, că aproximativ 30.000 de declaraţii au fost depuse pe internet, iar restul - la ghişee.

Cei care vin la ghişee riscă mai puţin să transmită declaraţia greşită, deoarece sunt ajutaţi de funcţionari. Astfel, 15% din declaraţiile depuse on-line nu sunt valide, faţă de doar 5% declaraţii greşite în cazul deplasării la sediile administraţiilor financiare.

Practic, până vineri, sunt aşteptaţi să transmită formularul 112 completat încă aproximativ 250.000 de angajatori.

Cum se completează formularul "inteligent"

Ei trebuie să-l completeze folosind formularul "inteligent" pe care îl descarcă de pe site-ul Fiscului www.anaf.ro. După completarea datelor de identificare ale unui angajat şi a salariului său brut, softul generază automat valorile contribuţiilor sociale şi ale impozitului pe care le plăteşte angajatul. La finalul completării datelor despre toţi angajaţii vor fi calculate automat şi plăţile pe care trebuie să le facă societatea angajatoare.

La final, apăsaţi pe opţiunea "Validare" şi veţi primi un mesaj de confirmare, dacă totul a fost completat corect. După completare, se generează automat un fişier XML. Acesta poate fi trimis pe internet, dacă aveţi un certificat digital calificat, emis de una dintre firmele acreditate: Cert- Sign, DigiSign şi TransSped. Obţinerea unui certificat digital costă aproximativ 50 de euro, după care trebuie reînnoit anual, cu un cost de 30 de euro.

A doua opţiune, care însă va dispărea de la jumătatea anului, este depunerea declaraţiei 112 la ghişeu. Pentru aceasta, reprezentantul companiei trebuie să salveze pe un CD fişierul XML pe care să-l depună însoţit de declaraţia în format fizic, semnată şi ştampilată.

Angajatorii pot depune declaraţia unică la 1.717 ghişee ale administraţiilor financiare, la care se adaugă alte 46 de ghişee ale caselor de asigurări sociale, în centrele mari precum Bucureşti, Braşov, Constanţa, Cluj şi Iaşi.

Vicepreşedintele ANAF, Mihai Gogancea Vătăşoiu, a declarat că, mâine şi vineri, funcţionarii de la ghişee vor primi declaraţiile completate de firme, chiar şi după ora 20.00.

"Joi şi vineri, funcţionarii de la ghişee vor primi toate declaraţiile contribuabililor, chiar şi după închiderea programului.", MIHAI GOGANCEA VĂTĂŞOIU, vicepreşedinte ANAF

OFENSIVĂ

Averile mari, verificate şi în acest an

ÎN CONTROL. Sorin Blejnar, şeful ANAF, ia la puricat cheltuielile bogaţilor ţării FOTO: CODRIN PRISECARU

Românii care au cheltuieli mari şi nu au acte care să dovedească provenienţa veniturilor vor putea fi verificaţi de Fisc chiar din acest an. Sorin Blejnar, şeful Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, a declarat că un control al averilor mari ale românilor va fi funcţional în a doua parte a anului 2012. Însă nu înseamnă că în 2011 nu pot fi făcute verificări, a avertizat şeful Fiscului.

"De exemplu, avem un contribuabil care în 2010 a avut în declaraţie venituri zero, iar în martie 2011 a început construcţia unei clădiri pe care a terminat-o în septembrie 2011. Suntem îndreptăţiţi în cursul anului 2011 să mergem la acel contribuabil şi, aplicând metodele de control indirect, să ne dovedească provenienţa şi sursa acelor venituri din care a construit imobilul", a spus Sorin Blejnar.

Dacă persoana nu poate aduce acte doveditoare ale sursei de venit, suma va fi impozitată cu 16%. Metodele indirecte de control cuprind metoda cheltuielilor efective, cea a fluxurilor financiare şi cea a patrimoniului. Vor intra în vizorul ANAF persoanele cu o diferenţă între venituri şi cheltuieli de 50.000 lei.