Doar 4% dintre români fac cumpărături on-line

Din lipsă de încredere, foarte puţini conaţionali au achiziţionat produse de pe internet, în anul 2008.

Numai 4% dintre românii cu vârste cuprinse între 16 şi 74 de ani au cumpărat anul trecut ceva de pe internet, faţă de o medie, la nivelul Uniunii Europene (UE), de 32%, arată datele prezentate de Eurostat.

  • România se situează pe poziţia 26 la acest capitol, fiind urmată doar de Bulgaria.
  • În 2004, niciun român nu a cumpărat de la magazinele on-line, pe când, la nivelul UE, aproximativ 20% din cetăţeni făceau achiziţii în mediul virtual.

Situaţia este explicată de către specialiştii din mediul on-line prin faptul că în România comerţul pe internet este cu câţiva ani în urma celui din UE. „În primul rând, internetul în România nu are încă un grad foarte ridicat de penetrare în rândul populaţiei. Apoi, cei mai mulţi utilizatori folosesc internetul pentru informare şi pentru divertisment şi sunt puţini cei care ştiu că se pot face cumpărături şi pe internet”, ne-a declarat directorul de marketing al magazinului on-line PCfun.ro, Mădălin Durca.

În acelaşi timp, este important şi comportamentul specific al cumpărătorului român, care doreşte să vadă, să atingă şi să simtă produsul, a mai spus Durca.

Tinerii, fideli mediului on-line

Danezii folosesc cel mai mult internetul pentru achiziţii. În statul scandinav, 59% din populaţia cu vârsta cuprinsă între 16 şi 74 de ani a făcut cel puţin o achiziţie on-line anul trecut. Podiumul este întregit de Marea Britanie (57%) şi de Olanda (56%). Internetul este folosit rar pentru cumpărarea de produse sau servicii şi în Bulgaria (3%), Lituania (6%) sau în Grecia şi Cipru (9%).

La nivelul UE, cele mai căutate produse şi servicii au fost cele din sectorul turismului, urmate de îmbrăcăminte şi echipamente sportive, cărţi şi reviste, bunuri casnice şi bilete la diverse evenimente culturale. „Cele mai populare bunuri şi servicii tranzacţionate pe internet, în 2008, în România, sunt produsele din domeniul telecom, cu o pondere de 35%, categorie urmată de turism şi transporturi, cu 26%, şi e-tail cu 18%”, a declarat pentru EVZ Cristian Dorobănţescu, marketing manager la compania GECAD ePayment, procesator de plăţi on-line.

  • În e-tail sunt incluse atât produsele IT şi electronice, cât şi biletele de concert, cărţile, muzica, produsele cosmetice şi multe altele.
  • La nivelul anului 2008, în ţara noastră, valoarea achiziţiilor de bunuri şi servicii on-line, cu plata prin card bancar, s-a ridicat la 53,1 milioane de euro.