Miercuri dimineață, Autoritatea de Management a Programului Operațional pentru Infrastructură Majoră (AM POIM) a fost supusă unei percheziții, în timp ce surse judiciare confirmă că au avut loc multiple ridicări de documente.
Percheziții DNA la AM POIM. Această instituție are responsabilitatea administrării fondurilor europene alocate pentru proiecte de infrastructură precum autostrăzi sau căi ferate.
Percheziții DNA la autoritatea ce se ocupă de fondurile pentru autostrăzi
Potrivit informațiilor obținute de surse G4Media, procurorii de la DNA din cadrul structurii centrale desfășoară o operațiune de ridicare a unor documente și efectuează o percheziție cu aprobarea unui judecător cu privire la drepturile și libertățile individuale. Nu au fost furnizate informații suplimentare în acest moment.
România a beneficiat de cel mai generos buget din partea Uniunii Europene de la momentul aderării, pentru dezvoltarea infrastructurii sale de autostrăzi și căi ferate.
La începutul anului, Marcel Boloș a anunțat că România dispune de un buget istoric din fondurile europene destinate infrastructurii de transport pentru acest an. Era vorba despre aproape 18 miliarde de euro.
Programul de Transport beneficiază de cea mai mare alocare din toate programele derulate în perioada 2021-2027. Cu un total de 9,62 miliarde de euro alocate pentru investiții în autostrăzi, căi ferate, transport urban și extinderea căilor navigabile.
Apelurile pentru proiecte au fost lansate în cel de-al doilea trimestru al acestui an.
Pentru anul 2023, sunt planificate 13 apeluri de proiecte în valoare totală de 9,4 miliarde de euro, urmând ca alte două apeluri să fie inițiate în anul următor.
Aceste fonduri europene vor susține dezvoltarea economică și reducerea decalajelor de dezvoltare față de alte state membre ale Uniunii Europene. De asemenea, va contribui la construirea unui fundament solid pentru viitor.
Ciolacu spune că Grindeanu va bate recordul de 100 km autostradă/an
În iunie, premierul Ciolacu declara că recordul României este de 100 de km de autostradă construiţi pe an. Se arăta atunci ferm convins că ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu va bate acest record, după ce a văzut cât de ambiţioasă este întreaga echipă de la MT.
Perioadele cu performanțe notabile în construcția de autostrăzi din România au fost în anii 2012 și 2013. Atunci au fost inaugurați 116,791 de kilometri, respectiv 117,903 de kilometri de autostradă.
Între anii 2014 și 2020, ritmul de inaugurare a autostrăzilor a scăzut sub pragul de 50 de kilometri pe an. Un exemplu elocvent este anul 2022, cunoscut ca anul rușinii, în care au fost inaugurați doar 13 kilometri de autostradă.