În ciuda reacţiilor negative, concursurile pentru ocuparea funcţiilor de conducere în învăţământul preuniversitar continuă. Prima probă, cea mai grea din concurs, a trecut cu bine pentru majoritatea candidaţilor. Cu toate acestea, dascălii arată, în continuare, cu degetul spre Ministerul Educaţiei pentru această reformă
De luni, până pe 17 noiembrie au loc următoarele etape din concurs. Aceastea constau în evaluarea CV-ului şi într-un interviu în faţa unei comisii de concurs.
În Sălaj au trecut aproape toţi, cei mai puţini în Ilfov
Potrivit Ministerului Educaţiei, rata de promovare a probei scrise este de 83,7 la sută la nivel naţional. Rate de promovare de peste 90% s-au înregistrat în judeţele Sălaj (96,5%), Cluj (93%), Covasna (91,4%), Braşov (91,3%), Hunedoara (91,1%) şi Brăila (90,7%). Procente sub 70% apar în judeţele Vrancea (37%), Alba (65,6%) şi Ilfov (68%). La această probă, desfăşurată în 53 de centre organizate la nivel naţional, au participat 7.758 de candidaţi, înregistrându-se o rată de prezenţă de peste 98%. Dintre aceştia, 7.197 de candidaţi au fost admişi în etapele următoare ale concursului. Au fost respinşi 1.143 de candidaţi, 136 de candidaţi nu s-au prezentat, în timp ce alţi 15 candidaţi s-au retras. La nivelul Capitalei, din cei 584 de candidaţi care au participat la concursul pentru ocuparea funcţiei de director sau director adjunct de şcoală au picat examenul scris doar 95 de persoane.
Nemulţumirile continuă
Conform unui sondaj online, iniţiat de profesorul Tiberiu Dima, peste 200 de profesori declară că acest concurs rămâne unul irelevant. Astfel, măsura lui Mircea Dumitru, ministrul Educaţiei, nu se bucură de popularitate nici în urma rezultatelor bune. Profesorul George Ariton subliniază că acest concurs ar fi funcţionat doar într-o societate normală ,, M-am simţit umilit şi dezamăgit.[...] În condiții normale, acest „concurs” ar putea fi ok: mulți candidați pentru un post de director, oameni interesați să exceleze profesional, interesați să facă doctorate și studii în Finlanda sau Tanzania; autorități locale care să aibă adevărate dezbateri pe tema nominalizărilor pentru reprezentanții în comisii pentru că, nu-i așa?, copiii sunt cei mai importanți și școala este centrul comunității.”
Părerile sunt împărţite
Preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”, Marius Nistor, a apreciat că „nimeni nu ar trebui să se simtă umilit” vizavi de modul în care au fost formulaţi itemii care urmăreau să scoată în evidenţă capacităţile cognitive ale candidaţilor înscrişi la concursul pentru ocuparea funcţiilor vacante de directori şi directori adjuncţi ale unităţilor din învăţământul preuniversitar.
„În niciun caz nu o să fiu de acord cu cei care vor încerca să ducă în derizoriu discuţia vizavi de subiectele care s-au utilizat la prima probă scrisă a concursului pentru ocuparea funcţiilor vacante de directori şi directori adjuncţi. Este clar că au fost nişte itemi care trebuiau să scoată în evidenţă capacităţile cognitive ale colegilor care îşi doreau o funcţie de conducere. Bineînţeles că este un concurs inedit, pentru că o astfel de probă nu a existat până în momentul de faţă, dar genul acesta de itemi să ştiţi că se practică şi în alte domenii de activitate. E doar pentru prima oară când se folosesc la noi”, a declarat presei preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”.
Candidaţi mai puţini decât posturile scoase la concurs
În prezent, pentru cele peste 9000 de posturi scoase la concurs de Ministerul Educaţiei luptă doar 7197 de candidaţi. În aceste condiţii, autorităţile au găsit rapid soluţia: numirea prin detaşare.
Daniel Tomoni, din partea Ministerului Educaţiei, subiliniază că metodologia concursului a prevăzut deja şi această situaţie, în care nu există candidaţi pentru anumite funcţii. „Metodologia este clară. Dacă nu există candidaţi pentru funcţiile de director din anumite şcoli, aceştia vor fi numiţi prin detaşare, dintre cei care nu au ocupat anterior funcţia de conducere”.
Calendarul concursului
● Între 17 octombrie şi 17 noiembrie se vor organiza şi desfăşura probele de evaluare a CV-ului şi cele de interviu.
● Rezultatele concursului vor fi afişate pe 18 noiembrie.
● Candidaţii nemulţumiţi de rezultate pot depune contestaţii între 21 şi 23 noiembrie. Acestea vor fi soluţionate între 24 noiembrie şi 9 decembrie.
● Pe 9 decembrie vor fi afişate rezultatele finale. Validarea în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar a rezultatelor finale și transmiterea acestora la MENCȘ sunt etape programate pentru data de 16 decembrie.