Românii stabiliţi în statele membre întâmpină probleme pe piaţa muncii, din cauza birocraţiei care "domneşte" la noi. Funcţionarii SOLVIT îi pot scăpa însă de orice dificultăţi.
Chiar şi după aderarea la Uniunea Europeană(UE), birocraţia şi comoditatea unor funcţionari publici le-au cauzat mari probleme românilor, în special atunci când au avut nevoie de echivalarea specializărilor pe care le-au obţinut în ţară.
Deoarece instituţiile româneşti (cu precădere Ministerul Educaţiei şi cel al Sănătăţii) au întârziat peste limită cu eliberarea documentelor, mulţi conaţionali "au ratat" joburile visate în statele membre sau majorarea salarială promisă de angajatorii străini.
Cei aflaţi într-o astfel de situaţie - ca şi aceia care au probleme cu obţinerea unui permis de şedere, cu înregistrarea unei maşini sau, în cazul unei companii, cu rambursarea TVA-ului ori cu vânzarea unor produse în alt stat -, pot apela gratuit la specialiştii SOLVIT, serviciu funcţional în fiecare stat-membru. Aceştia se vor ocupa de problemele lor, scutindu-i de nervi "tociţi" şi drumuri inutile.
Reclamaţiile, depuse prin fax sau prin e-mail
În România, specialiştii SOLVIT lucrează în cadrul Departamentului pentru Afaceri Europene al guvernului. Românii care întâmpină probleme în UE le pot trimite petiţiile lor fie online - completând formularul de reclamaţie existent pe site-ul instituţiei (înregistrat automat în baza de date, care poate fi accesată de autorităţile din toate statele-membre şi de oficialii Comisiei Europene)-, fie prin email (la adresa solvit@dae.gov.ro), fie prin fax, la +4021.308.53.96.
Termenul mediu de soluţionare a unui caz e de 10 săptămâni. Dar, pe lângă evitarea birocraţiei, simpla depunere a reclamaţiei îi scuteşte pe oameni şi de un eventual proces împotriva autorităţilor, care durează mai mult şi este şi costisitor, susţin specialiştii.
Oana Moscalu, reprezentanta SOLVIT România, atrage însă atenţia că, pentru a fi preluat, abuzul reclamat trebuie să îndeplinească trei condiţii: "să implice un element transfrontalier, să se refere la neaplicarea dreptului comunitar de către administraţia publică şi să nu fi fost introdusă vreo acţiune în justiţie, cu excepţia cazurilor de contencios administrativ".
"O alternativă ieftină"
Cu alte cuvinte, un român poate sesiza SOLVIT cu privire la un abuz făcut de autorităţile din România sau din altă ţară europeană doar dacă e stabilit în alt stat-membru şi dacă funcţionarii i-au încălcat un drept comunitar legat de muncă, de profesie, de reşedinţă, de piaţa serviciilor şi produselor.
În plus, nu trebuie să fi apelat la instanţă. "Este o alternativă ieftină, mai ales dacă ne gândim că, în general, dacă ar încerca să-şi rezolve singuri problemele cu administraţia unui alt stat membru ar fi foarte scump dacă se ajunge în instanţă. Ca să nu mai vorbim de faptul că ar dura foarte mult", a explicat Moscalu utilitatea acestui serviciu, înfiinţat în 30 de ţări europene.
Potrivit acesteia, "cererea petentului se înregistrează de către centrul SOLVIT de origine". Centrele colaborează între ele pentru găsirea unei soluţii şi, de obicei, sunt implicate ambele state: cel de origine şi cel "gazdă", unde cetăţeanul întâmpină probleme.
"Atunci când depuneţi însă plângerea, e foarte important să puneţi la dispoziţia noastră toate detaliile privind abuzul, numele şi datele de contact. Asta, pe lângă alte documente care pot veni în sprijinul cazului", susţin specialiştii SOLVIT, care dau asigurări că toate aceste date sunt confidenţiale.
Odată acceptat cazul, experţii contactează centrul SOLVIT din statul în care s-a comis abuzul şi le vor cere autorităţilor implicate să rezolve problema. "E o alternativă ieftină, (...) dacă ar încerca să-şi rezolve singuri problemele, în instanţă, cu administraţia unui alt stat membru ar fi foarte scump." OANA MOSCALU, reprezentant SOLVIT România
DOMENII "DE INTERVENŢIE"
Ce probleme pot rezolva specialiştii SOLVIT
Românii pot apela la specialiştii SOLVIT nu doar pentru echivalarea diplomelor de studii. Aceştia le pot rezolva, la fel de simplu, o multitudine de alte probleme. Astfel, SOLVIT poate interveni în:
- Recunoaşterea profesională a diplomelor şi calificărilor;
- Accesul la educaţie;
- Eliberarea permiselor de şedere;
- Exercitarea dreptului la vot;
- Securitatea socială;
- Respectarea drepturilor legate de ocuparea unui loc de muncă;
- Eliberarea sau recunoaşterea permiselor de conducere;
- Înregistrarea autovehiculelor;
- Probleme legate de controlul la frontieră;
- Accesul pe piaţă al produselor;
- Accesul pe piaţa serviciilor;
- Stabilirea ca independent;
- Achiziţiile publice;
- Impozitarea;
- Libera circulaţie a capitalurilor şi a plăţilor.
FENOMEN ÎN CREŞTERE
Abandonaţi de instituţiile autohtone
De la începutul acestui an, numărul petiţiilor transmise specialiştilor SOLVIT de românii nedreptăţiţi de autorităţile din state europene a crescut simţitor comparativ cu anul trecut, dar şi cu 2008 sau 2007 - primul an de funcţionare a acestui organism.
Astfel, în perioada 2007-2008, SOLVIT România a primit aproximativ 250 de plângeri, cifră depăşită cu 20 de reclamaţii în 2009.
Creşterea a continuat de la începutul acestui an. Doar în primele şase luni, specialiştii SOLVIT au primit peste 150 de petiţii. Cele mai multe dintre plângerile acceptate vizează problemele legate de recunoaşterea calificărilor profesionale de către autorităţi din Franţa, Spania şi Italia.
Au existat însă şi situaţii în care instituţiile din România au întârziat cu eliberarea documentelor necesare cetăţenilor români. Cert e faptul că, în acest an, 39 de cazuri şi-au găsit deja rezolvarea.