Datele centralizate de Ministerul Educației arată că rata promovabilității la simularea de la Bacalaureat 2016 este la fel de proastă ca şi în 2015
Doar 38,39% (42.386 de elevi din 110.423 de elevi prezenți) au obținut medii de 6 şi peste 6 la simularea examenului de Bacalaureat. Statistica de anul acesta este relativ aceeaşi de anul trecut, când 38,77 de elevi au luat note de trecere.
Pe probe, situația notelor peste 5 este următoarea: 64,6% la Limba și literatura română (61,36% în 2015); 80,8% la Limba maternă (75,49% anul trecut); 53,2% la proba obligatorie a profilului - Matematică sau Istorie (2015 - 52,49%); 60,8% la proba la alegere a profilului (60,3% față de 2015). La clasa a XI-a situația este şi mai tristă, pentru că un elev din patru a promovat simularea. Potrivit datelor oficiale, rata de promovare la clasa a XI-a este de 25,76%, în scădere cu 3 procente față de anul trecut, când aceasta s-a situat la valoarea de 28,51%.
Lipsa mizei
Ministerului Educației susține că scopul simulărilor este acela de a-i familiariza pe elevi cu rigorile examenelor şi de a identifica nevoile şi nivelul de pregătire înainte de Bacalaureat. În plus, profesorii şi elevii pot lua măsuri speciale pentru îmbunătățirea rezultatului final. Notele de la simulările naționale nu se trec în catalog decât la solicitarea scrisă a elevului.
Dezinteres național
„Dintre cei 121.535 de elevi participanți la simularea din 2016, 31.313 elevi au obținut medii peste 6. Pe probe, situația notelor peste 5 primite de elevii de clasa a XI-a se prezintă astfel: Limba română - 57,6% (în creştere cu aproximativ 6 procente față de 2015 - 51,77%), proba obligatorie a profilului - Matematica sau Istorie - 37,6% (în scădere cu aproape 5 procente față de anul trecut - 42,35%) şi Limba maternă - 72,7% (în creştere față de 2015 - 56,97%). Precizăm că elevii claselor a XI-a nu au susținut proba la alegere, având în vedere că aria de acoperire a disciplinelor nu este similară celei de clasa a XII-a”, se spune într-un comunicat al ministerului.
Sărăcia conduce la eşec
Sever Popa, profesor de fizică din București, la Colegiul Mihai Viteazu, consideră că rezultatele nu trebuie văzute ca dezastruoase, pentru că pregătirea elevilor nu este finalizată. El este convins că rezultatele din vară ale elevilor de a
Competențe, nu informație
„Consider important ca factorii de decizie să verifice programa şcolară şi predarea la clasă. Nu se învață transdisciplinar. Eu încerc să fac evaluare pe model de bacalaureat de la clasa a IX-a. Eu predau istoria şi prefer să le dau subiecte de argumentare, pe care să le coreleze cu argumentarea de la limba română. Trebuie să evaluăm competențele, nu informația. Programa este nemulțumitoare şi de ce ar trebui să ia toți examenul? Copiii sunt bulversați de atâtea schimbări. Prefer ca ei să greşească acum şi să îndreptăm lucrurile la vară. Rezultatele nu sunt dezastruoase, pentru că elevii îşi verifică părțile slabe”, a comentat Anne Marie Cârlan, profesor de istorie la Liceul George Coşbuc din Capitală.
Evaluare cantitativă
Pe tranşe de medii, situația cumulată (clasa a XI-a şi clasa a XII-a) arată astfel:
● 25.823 de elevi - medii între 6 şi 6,99
● 25.802 elevi - medii între 7 şi 7,99
● 16.866 de elevi - medii între 8 şi 8,99
● 5.195 de elevi - medii între 9 şi 9,99.
● 13 elevi au incheiat simularea examenului de Bacalaureat cu media 10.
Situația pe regiuni
Clasa a XII-a
● promovabilitate peste 45%: Cluj (47,5%), Alba (46,6%), Galați (46,2%) şi Iaşi (46%).
● promovabilitate sub 25%: Giurgiu (24,7%) şi Ilfov (18,4%). Clasa a XI-a
● promovabilitate peste 30%: Cluj (32,7%), Suceava (31,7%), Iaşi (30,9%), Prahova (30,8%) şi Alba (30,7%).
● promovabilitate sub 20%: Timiş (19,9%), Teleorman (18,4%), Giurgiu (15,4%) şi Ilfov (11,4%).