Din 2024, TAROM trece pe profit, dar unii angajați vor fi concediați

Sursă foto: facebook.com/BoardingPass.ro

Compania aeriană TAROM a raportat o reducere semnificativă a pierderilor în anul 2023, acestea scăzând la 18 milioane de euro, comparativ cu o medie anuală de 55 de milioane de euro înregistrată în perioada 2017-2022. Această realizare, considerată de directorul general interimar Costin Iordache drept un pas important în redresarea financiară a companiei, a fost prezentată marți într-o conferință de presă.

Pierderi totale de aproximativ 300 de milioane de euro

În perioada 2017-2022, TAROM a acumulat pierderi totale de aproximativ 300 de milioane de euro, ceea ce a pus compania într-o situație financiară extrem de dificilă. Cu o medie anuală de 55 de milioane de euro pierderi, compania a fost forțată să adopte măsuri drastice pentru a-și regăsi stabilitatea financiară.

Reducerea pierderilor la 18 milioane de euro în 2023 reprezintă un progres semnificativ, însă drumul către stabilizarea completă a companiei este încă lung, scrie economica.net. Potrivit lui Iordache, acest rezultat se datorează în mare parte ajutorului de stat acordat de guvern și aprobat de Comisia Europeană, care a permis capitalizarea companiei și a facilitat implementarea unor măsuri de restructurare necesare.

Rolul crucial al ajutorului de stat pentru TAROM

La finele lunii aprilie 2024, Comisia Europeană a aprobat un ajutor de restructurare în valoare de până la 95,3 milioane de euro pentru TAROM, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Această decizie a fost esențială pentru redresarea companiei, permițându-i să își restabilească viabilitatea pe termen lung și să reducă impactul negativ asupra concurenței.

Măsurile de restructurare incluse în acest plan au vizat anularea unei datorii de aproximativ 49,53 milioane de euro, sumă care corespunde unui ajutor pentru salvare aprobat anterior de Comisie în februarie 2020. Pe lângă aceasta, a fost inclusă o injecție de capital de aproximativ 45,77 milioane de euro.

În plus față de ajutorul de stat, TAROM a contribuit cu fonduri proprii în valoare de 77,6 milioane de euro, bani care au fost direcționați către patru obiective majore: eficientizarea operațională, realizarea de investiții, digitalizarea sistemelor de operare și optimizarea rutelor comerciale. Un exemplu concret al acestor investiții este achiziționarea a patru aeronave Boeing 737 MAX, care vor intra în serviciul companiei începând cu anul viitor.

Eficientizarea operațională prin concedieri

Costin Iordache a subliniat că TAROM și-a achitat deja toate datoriile către ANAF, iar compania a intrat într-un plan de restructurare fiscală aprobat recent, care prevede plăți lunare. Acest lucru face parte dintr-un proces mai amplu de reorganizare, care include și potențiale ajustări ale forței de muncă.

Piloți. Sursa Foto: Dreamstime.com

Deși nu a exclus posibilitatea unor concedieri, Iordache a menționat că o reducere a personalului nu ar fi aplicată în mod uniform. În schimb, compania se va concentra pe reașezarea personalului, cu accent pe zona operațională, în timp ce zona de suport va fi redusă. Acest proces de reducere a personalului a început deja în ultimii ani, cu o scădere de la 1.800 de angajați la 1.150, realizată în mare parte prin plecări naturale, fără programe majore de disponibilizare.

Strategia TAROM pe termen lung: Investiții și digitalizare

O componentă centrală a planului de restructurare vizează asigurarea viabilității pe termen lung a TAROM prin investiții strategice și modernizarea flotei. Un aspect important al acestei strategii este digitalizarea operațiunilor companiei, un pas esențial pentru atingerea nivelului de competitivitate europeană dorit.

În plus, TAROM a început să valorifice activele deținute pentru a asigura lichiditatea necesară pe termen scurt. Un exemplu este vânzarea sloturilor de operare de pe aeroportul Heathrow din Londra către Qatar Airways, o mișcare care a generat fonduri esențiale pentru continuarea planului de restructurare.

Planul de restructurare, aprobat de Comisia Europeană, se întinde până în 2026 și include etape esențiale care trebuie parcurse cu atenție pentru a asigura succesul pe termen lung al companiei.

Potrivit estimărilor incluse în bugetul de venituri și cheltuieli pentru 2024, compania ar putea atinge un profit operațional de 278,531 milioane de lei, o creștere semnificativă comparativ cu pierderea de 99,471 milioane de lei înregistrată la sfârșitul anului 2023.