Deputații vor pedepse mai blânde pentru vitezomani și șoferii agresivi. România este campioana UE la morți pe șosele

Sursa foto: arhiva EVZ

Deputații din Comisia de Transporturi vor să modifice o ordonantă care înăsprea pedepsele pentru șoferii agresivi și cei vitezomani. Asta în condițiile în care România este țara cu cei mai mulți morți pe șosele și și-a luat angajamentul că va reduce numărul victimelor la jumătate până în 2030.

Deputații PSD, PNL și UDMR din Comisia de Transporturi vor să modifice ordonanța care prevedea pedepse mai aspre pentru șoferii care sunt agresivi în trafic, dar și pentru vitezomani. Actul normativ a intrat în vigoare în 27 februarie și prevede amenzi între 580 și 725 de lei, dar și suspendarea permisului pentru 30 de zile pentru șoferii agresivi. Acum, acest articol a fost eliminat. De la finele lunii februarie și până acum au fost aplicate 400 de amenzi pentru comportament agresiv.

A fost modificată și prevederea conform căreia un șofer care este prins că circulă cu o viteză mai mare de 70km/oră peste limita adminisă, să aibă permisul suspendat 4 luni, fără a i se mai da dovadă de circulație. Deputații din Comisia de Transporturi au decis că șoferul poate primi dovadă de circulație pentru 15 zile, timp în care ar putea să încalce din nou legea.

Pentru ca noile prevederi să se aplică este nevoie ca modificările să fie votate și în plenul Camerei Deputaților. „Această ordonanță care înăsprea, pentru niște infracțiuni foarte grave în regimul circulației rutiere, pedepsele, a fost ciopârțită de Comisia de Transporturi, de majoritatea PSD-PNL-UDMR. Cineva care a fost a avut permisul suspendat pentru faptă foarte gravă, conducea beat cu 150 km la oră printr-un oraș - 15 zile cât primește dovadă de circulație poate săvârși oricâte altfel de contravenții“, a declarat Cătălin Drulă, președintele Comisiei de Transporturi din Camera Deputaților.

Locul 1 la morți pe șosele

România este pe primul loc într-un clasament sumbru al deceselor în urma accidentelor rutiere, în Uniunea Europeană. Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, România a înregistrat, în 2021, 93 de victime la un milion de cetățeni. Pe următoarele locuri se situează Bulgaria și Croația.

În 2021 În România au avut loc 2.586 de accidente grave, în urma cărora au murit 932 de persoane, iar 2.004 persoane au fost rănite grav. Princialele cauze ale tragediilor de pe șosele sunt viteza excesivă și indisciplina pietonilor, urmate de neatenția la volan, vorbitul la telefonul mobil, infrastructura proastă, dar și alcoolul sau oboseala șoferilor.

„Cred că nu va mai fi o spaimă la fel de mare radarul. Pentru că practic se merge către respectarea normei de viteză atunci când trecem prin dreptul aparatului radar și apoi mersul cu orice altă viteză, că din moment ce nu putem fi opriți, din moment ce constatarea se face fără oprire,  nu mai există consecințe. Legile fizicii rămân aceleași. Tot la 62 de km pe oră, impact frontal cu obstacol fix, un om nu mai poate supraviețui indiferent ce spune legea“, a declarat Emil Gâtej, expert conducere defensivă, citat de digi24.ro.

România s-a angajat ca până în 2030 să reducă la jumătate numărul victimelor din accidentele de circulație, dar este greu de crezut că acest lucru se va întâmpla atâta timp cât sancțiunile sunt tot mai relaxate.