În contextul crizei economice, care a tăiat consumul şi comenzile externe, firmele exportatoare nu pot beneficia de avantajul valutar.
Deprecierea leului, deşi ar trebui să-i încurajeze pe exportatori, în prezent, practic, nu-i ajută cu nimic, din cauza lipsei de comenzi de la partenerii de afaceri de peste hotare.
„Teoretic, cursul actual ne ajută. Însă, deocamdată, cei care se folosesc de acest curs valutar (cursul BNR de vineri fiind de 4,2127 lei pentru un euro - n.r.) sunt speculatorii, care schimbă valuta în lei, pe care îi plasează în depozite la dobânzi extrem de generoase“, ne-a declarat Mihai Ionescu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR). Rămaşi fără activitate din lipsa comenzilor, cursul actual este „frecţie la picior de lemn“, declară el.
Şeful ANEIR estimează că, în perioada următoare, aprecierea leului va fi reluată. „Cursul va coborî, deoarece deja a fost atinsă amplitudinea maximă de variaţie de Σ/-15% faţă de valoarea minimă de 3,11 lei/euro din vara anului 2007. În aceste condiţii, Banca Naţională, automat, trebuie să intervină ca să susţină leul“, explică reprezentantul exporta torilor. Aflaţi în dificultate din cauza crizei financiare şi economice internaţionale, exportatorii cer sprijinul statului. Ajutor de la guvern
În acest sens, ei vor propune, astăzi, în cadrul primei reuniuni a grupului de lucru anticriză, organizată la sediul Ministerului Finanţelor Publice, câteva măsuri care i-ar putea ajuta să depă - şească situaţia dificilă actuală. Mihai Ionescu ne-a declarat că va solicita, în primul rând, recapitalizarea Eximbank, astfel încât instituţia financiară să dispună de suficiente fonduri pentru a proteja firmele exportatoare de riscul de neplată a clienţilor externi, precum şi de riscul valutar. El afirmă că, pentru ca exportatorii români să fie atractivi pentru partenerii externi, ei trebuie să le ofere condiţii speciale, adică să le furnizeze marfa pentru care să accepte să-şi primească banii mai târziu. Fondurile europene salvatoare, blocate
Exportatorii mai cer deblo carea fondurilor europene alocate pentru creşterea compe titivităţii la export a companiilor autoh tone. Aceşti bani sunt alocaţi prin Programul Operaţional Creşterea Com - petitivităţii Economice, ges tionat de Ministerul pentru IMM-uri.
În plus, firmele din domeniu îi solicită statului să le finanţeze integral, cel puţin în prima jumă tate a anului, târgurile, expoziţiile, misiunile economice şi alte acţiuni de promovare a produselor româneşti peste hotare. Potrivit lui Mihai Io - nes cu, pentru a-şi vinde produsele peste hotare în această pe rioadă de criză, firmele noastre trebuie să caute noi pieţe de desfacere.
O altă măsură menţionată de şeful ANEIR este deblocarea activităţii Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri.
Primele zece mărfuri pe care le exportăm reprezintă aproape o cincime din total.
Din acestea, patru categorii reprezintă componente auto, care însumează 5,57 miliarde de euro, adică peste 8% din totalul exporturilor României, conform datelor Institutului Naţional de Statistică (INS). Primele trei locuri la export au fost ocupate, în primele zece luni din 2008, de seturile pentru bujiile de aprindere, benzină şi motorină.
Acestea au fost urmate de deşeurile fragmentate, navele maritime de transport, anvelope, autovehicule şi produsele lami nate la cald. Turbo com pre soarele mo noetajate şi accesoriile pentru caroserii închid lista primelor zece mărfuri exportate. Rezultatele pe ulti mele două luni urmează să schimbe însă datele proble mei. Aceasta deoarece criza internaţională a lovit cu precădere industria auto şi a oţelului, domenii cu o pondere importantă în exporturile noastre.
În ceea ce priveşte importurile, pe primele locuri sunt uleiurile petroliere (7,5% din totalul importurilor), gazul natural şi medicamentele. Cu toate acestea, printre primele zece mărfuri importate se înscriu cinci categorii de autovehicule, în valoare de 2,18 miliarde de euro. Pe locul cinci în clasament se situează telefoanele mobile, cu importuri în valoare de aproape 615 milioane de euro. Germania, cel mai important partener
Germania a fost cel mai important partener comercial al României, în primele zece luni ale anului trecut. Potrivit datelor transmise EVZ de INS, peste 16% din totalul importurilor şi expo rturilor au fost pe relaţia cu nemţii. Din totalul importurilor de 48,21 miliarde de euro, aproape 35% au fost asigurate de primele trei ţări din topul importatorilor: Germania, Italia şi Ungaria. La export, din totalul mărfurilor care au mers în afară, în valoare de 29,02 miliarde de euro, aproape 40% au luat calea către cei trei parteneri preferaţi, Germania, Italia şi Franţa. Luna noiembrie a anului trecut a fost prima lună în care exporturile au intrat în recesiune. Menţionăm că, în primele zece luni ale lui 2008, exporturile au crescut într-un ritm mai alert decât importurile. Datele publicate de INS anunţă exporturi exprimate în lei cu peste o cincime mai mici în noiembrie 2008 faţă de luna precedentă şi cu 0,7% mai mici comparativ cu noiembrie 2007. Potrivit lui Mihai Ionescu, deficitul comercial la finele anului 2008 se va situa la 23 miliarde de euro.