Până când va fi eliminată obligaţia firmelor de a-şi aviza rezultatele la consultantul fiscal, angajaţii de la ghişeele Fiscului fac legea.
Firmele care-şi depun în această perioadă declaraţia pe profitul obţinut anul trecut sunt la mâna funcţionarilor de la ghişeele administraţ iilor financiare. Din cauza legislaţiei confuze, funcţionarii decid dacă declaraţiile trebuie certificate prin semnătura unui consultant fiscal sau nu. De exemplu, firmele care aduc Formularul 101, declaraţia privind impozitul pe profit, la autoritatea fiscală din Sectorul 2 Bucureşti fără semnătura unui consultant fiscal sunt întoarse. Administraţiile Financiare din sectoarele 1, 3 şi 5 au primit atât declaraţii certificate, cât şi necertificate. Companiile din sectoarele 4 şi 6 pot depune fără probleme Formularul 101 fără semnătură de la consultant. Situaţia din Bucureşti poate fi considerată o ilustrare la scară mică a celei existente în întreaga ţară.
„Deja începe să miroasă a scandal! Adică unii contribuabili sunt obligaţi să plătească un consultant fiscal, iar alţii nu, în funcţie de toanele unui şef de Administraţie Financiară“, spune un contabil nemulţumit. Peste 552.300 de firme din ţară trebuie să depună Formularul 101. Între lege şi aşteptarea modificării De incertitudinea care domneşte atât în rândul contribuabililor, cât şi printre angajaţii Fiscului este responsabilă conducerea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), care nu a găsit o soluţie oficială. Pe de o parte, Ordonanţ a nr. 47/2007 care obligă firmele să-şi certifice rezultatele la un consultant este în vigoare, iar pe de altă parte, Daniel Chiţoiu, preşedintele ANAF, a renunţat din toamna anului trecut la această prevedere. În prezent, autorităţile şi companiile aşteaptă ca legea să treacă de Camera Deputaţilor şi să fie publicată în Monitorul Oficial. Până atunci însă, fimele care obţin venituri din cultura cerealelor şi plantelor tehnice, pomicultură şi viticultură, precum şi alte societăţi care au încheiat deja situaţiile financiare pentru anul 2007 trebuie să depună, până pe 15 februarie 2008, Declaraţia privind impozitul pe profit. Celelalte companii vor depune Formularul 101 odată cu situaţia financiară, adică până pe 15 aprilie. Soluţia tacită Totuşi, ce trebuie să facă firmele în această situaţie? „Organele fiscale trebuie să primească orice act adus de agenţii economici, fie că e avizat sau nu de consultanţii fiscali“, susţin surse din Direcţia Generală a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti. Aceasta deoarece Codul de Procedură Fiscală nu prevede posibilitatea de respingere a actelor aduse de contribuabili. Soluţia de compromis între legea în vigoare şi faptul că semnătura obligatorie a consultanţilor va fi, cel mai probabil, eliminată de parlament este ca firmele să depună Declaraţia 101 fără să fie certificată de consultantul fiscal. Aplicând legea, Fiscul va trimite companiilor o notificare prin care le va cere, în termen de aproximativ 30 de zile, ştampila şi semnătura unui consultant fiscal. Toate părţile implicate speră că, între timp, deputaţii vor adopta ordonanţa în forma în care a trecut de Senat. Consultanţii îşi văd de treabă Între timp însă, tot mai mulţi consultanţi fiscali şi-au lansat pe piaţă ofertele. Iar această „nelămurire legislativă“ aduce din ce în ce mai multe firme în birourile lor. Bugetele firmelor mici şi mijlocii sunt „uşurate“ de onorarii, care variază între 100 de lei şi câteva mii de euro, în funcţie de numărul şi complexitatea documentelor ce trebuie verificate. Consultantul fiscal din Bucureşti Adrian Benta, ne-a spus că are, zilnic, câte patrucinci solicitări de certificare a documentelor din partea firmelor.
În opinia sa, problema numărului mic de consultanţi fiscali pentru companiile româneşti este una falsă. Aceasta deoarece un număr destul de mare de societăţi nu au activitate, iar un bilanţ zero se certifică într-un timp foarte scurt. Rămâne de văzut dacă şi în ce mod firmele care au fost nevoite să plătească pentru certificarea rezultatelor îşi vor putea recupera banii după ce legea modificată va fi publicată în Monitorul Oficial. ISTORIC Lege cu bucluc blocată la deputaţi Obligaţia firmelor care nu-şi auditează rezultatele financiare (cea mai mare parte a IMM-urilor - n.r.) de a-şi certifica bilanţurile la un consultant fiscal începând cu 1 ianuarie 2008 este prevăzută în Ordonan- ţa nr. 47/2007, de modificare a Codului de Procedură Fiscală. Actul a intrat în vigoare la sfârşitul lunii august 2007, însă pentru a rămâne definitiv trebuie să fie adoptat de parlament. În urma nemulţumirilor companiilor şi a criticilor apărute în presă, Daniel Chiţoiu, preşedintele ANAF, a acceptat să renunţe la obligaţia companiilor să obţină semnătura consultanţilor fiscali pe declaraţia cu rezultatele anuale. Astfel, ordonanţa a plecat de la Senat către Camera Deputaţilor - Cameră decizională în acest caz - modificată, renunţându-se la această prevedere. După ce a primit avizele comisiilor juridice şi pentru industrii din Camera Deputaţilor, în prezent, se aşteaptă ca ordonanţa să fie discutată în Comisia pentru buget, finanţe şi bănci. REGISTRU Specialişti Registrul consultanţilor fiscali numără, în prezent, 2.093 de membri, din care mai mult de jumătate (1.195) sunt în Capitală. Pe listă se regăsesc nume cunoscute precum Daniel Chiţoiu, şeful ANAF, care este şi preşedintele Camerei Consultanţilor Fiscali, Doina Elena Dascălu, secretar de stat în Ministerul Economiei şi Finanţelor, Adrian Cucu, preşedintele Gărzii Financiare, sau Gelu Ştefan Diaconu, şeful Autorităţii Naţionale a Vămilor.