Decizia de ultimă oră luată de clasa politică a șocat întreaga lume. Taxa pe reţelele sociale Facebook, WhatsApp şi Twitter impusă pentru creşterea veniturilor bugetare din Uganda poate crea un precedent grav.
Utilizarea Facebook, Twitter și Whatsapp tinde să devină un lux. Parlamentul Ugandei a adoptat o lege ce impune o taxă pentru persoanele care utilizează reţelele social media mobile, în încercarea de a creşte veniturile, dar grupurile pentru apărarea drepturilor omului consideră că obiectivul acestui impozit este de fapt să reducă la tăcere disidenţa, relatează joi dpa.
Taxa pentru utilizatorii WhatsApp, Twitter şi Facebook este minimă, 200 de şilingi ugandezi (5 cenţi dintr-un dolar american) pe zi, dar creşte până la aproximativ 18 dolari pe an - ceea ce nu înseamnă o sumă mică de bani în această ţara săracă din estul Africii, susține dcnews.ro.
"Ca guvern, credem că ar fi bine să impunem impozite pe unele aspecte ale social media", a declarat purtătorul de cuvânt adjunct al guvernului Shaban Bantariza joi, a doua zi după ce parlamentul a adoptat legea. El a adăugat că "guvernul instalează infrastructură precum WiFi în zone din întreaga ţară şi nu poate face acest lucru fără ca noi să contribuim prin impozite".
Nu se cunoaşte modul în care va fi aplicată taxa
Nu este destul de clar modul în care taxa va fi pusă în aplicare, dar 24 de milioane de ugandezi - aproximativ jumătate din populaţie - au acces la internet, majoritatea prin intermediul telefoanelor mobile, potrivit Comisiei pentru Comunicaţii din Uganda.
Cu toate acestea, grupurile pentru drepturile omului şi-au exprimat îngrijorarea faţă de această măsură, apărută după ce preşedintele Yoweri Museveni, la putere încă din 1986, a declarat că social media a contribuit la răspândirea "bârfelor". "Această taxă este în detrimentul exercitării libertăţii de exprimare", a declarat Livingstone Sewannyana, director al Fundaţiei pentru Iniţiativa privind Drepturile Omului în Uganda.
"Este prohibitivă. Aceasta arată natura represivă a statului care acumulează cât mai multe venituri în avantajul său", a adăugat el. La alegerile din 2016, reţelele social media au fost închise deoarece oamenii le foloseau pentru a comunica şi a se mobiliza pentru demonstraţii antiguvernamentale.