Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a dat luni o veste foarte bună pentru mulți șoferi din România. Conform acestuia, proprietarii care au mașini vechi ar putea primi bani să-și ducă mașinile la Remat, fără să fie obligați să-și ia altele noi.
Prin urmare, șoferii care au mașini vechi ar putea primi un bonus de la stat și de la autoritățile locale pentru a-și radia automobilele. Și asta se va face fără să fie obligați să-și cumpere altele noi, așa cum se întâmplă în Programul Rabla.
Într-o intervenție la Digi24, Tanczos Barna a spus că măsura ar putea intra în vigoare încă din 2022. În același context, el a precizat că nu va fi introdusă nicio taxă nouă pentru mașinile poluante. Totodată, a completat că nu vor crește nici taxele locale pentru acestea.
„Pregătim un program Rabla mai eficient, care să vină în întâmpinarea cerințelor exprimate de producătorii, comercianții, importatorii de autoturisme și de către cetățeni”, a spus Barna, care a lăsat să se înțeleagă că astfel vor fi scoase din circulație cât mai multe mașini poluante.
Amintim că în cadrul Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), România și-a asumat să scoată din trafic 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani. Termenul-limită pentru atingerea acestui obiectiv a fost fixat pentru 2026.
Programul Rabla nu a fost atât de eficient
„Rabla nu a făcut diferență între mașini mai vechi de 15 ani, mașinile cele mai poluante, sub Euro 3, și din acest punct de vedere va trebui să găsim soluții de eficientizare. Analiza se face în continuare”, a declarat Tanczos Barna.
Mai departe, ministrul Mediului va purta discuții cu asociațiile din orașe, comune și consilii județene pentru a găsi modalități de colaborare între acestea și Fondul de Mediu.
Se speră că astfel, proprietarii de mașini vechi vor fi convinși să renunțe la ele. Barna a fost inspirat de modelul implementat anul trecut în Sfântu Gheorghe. Aici, proprietarii rablelor au primit un bonus de 3.000 de lei pentru a le lua de pe spațiul public și a le casa.
Ministrul spune că un astfel de proiect ar putea fi implementat la nivel național. Un rol important îl va avea și Administrația Fondului pentru Mediu, care ar asigura jumătate din sumă. Cealaltă jumătate ar veni de la primării, „dacă au bani”.