Contribuabilii care nu vor depune declarația unică în termenul legal, până pe 25 mai, nu vor fi sancționați de autoritățile fiscale. Conducerea ANAF a recomandat structurilor din teritoriu să nu aplice amenzi în cazul celor care nu respectă termenul limită. Decizia vine în contextul blocării portalului ANAF din cauza numărului mare de utilizatori care au încercat să completeze și să transmită documentul online.
Conducerea ANAF a recomandat structurilor din teritoriu să nu aplice sancțiuni contribuabililor care nu au reușit să depună declarația unică până la termenul limită, 25 mai. Recomandarea vine în cotnextul blocării portalului guvernamental care permite completarea și transmiterea documentelor în format online. Din cauza numărului mare de accesări, din ultima săptămână, aplicația nu a mai putut fi utilizată la parametri optimi.
„Dată fiind informarea primită de către Agenția Națională de Administrare Fiscală din partea Centrului Național pentru Informații Financiare, aflat în subordinea Ministerului Finanțelor, cu privire la sincopele de funcționare ale portalului ANAF și la imposibilitatea remedierii acestor sincope la timp pentru a sprijini contribuabilii în depunerea declarațiilor fiscale în termenul de 25 mai, conducerea Agenției recomandă structurilor sale executive din teritoriu ca, pentru situațiile de nerespectare a termenului de depunere, să-și manifeste rolul activ și să aibă în vedere prevederile din Codul de procedură fiscală referitoare la buna-credință a contribuabililor, potrivit articolului 7, coroborat cu articolul 12”, a transmis ANAF, într-un comunicat de presă.
Reprezentanții Fiscului și-au cerut scuze pentru sincopele și problemele pe care le-au întâmpinat contribuabilii. Ei au precizat lucrurile vor fi optimizate pe măsură ce se vor încheia proiectele de digitalizare pentru administrația fiscală.
„Ne cerem scuze contribuabililor pentru situația întâmpinată, dar avem încredere că odată cu finalizarea procesului de digitalizare a administrației fiscale, nu vor mai avea loc astfel de sincope”, au mai transmis reprezentanții Fiscului.
Conform legii termenul limită până la care trebuie despusă declarația unică este 25 mai, în vederea definitivării veniturilor extrasalariale realizate în anul 2022 și pentru stabilirea contribuțiilor aferente acestora. De asemenea, prin declarație se estimează și veniturile extrasalariale care vor fi obținute în anul în curs, 2023, pentru care se va depune declarația unică în 2024.
Cum se calculează CAS
Începând cu anul în curs, baza de calcul al a contribuțiilor pentru asigurări sociale (CAS), în cazul persoanelor care realizează venituri din activități independente şi venituri din drepturi de proprietate intelectuală o reprezintă venitul ales de contribuabil, cu condiția să fie cel puțin:
La nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor extrasalariale totale anuale cuprinse între 12 salarii minime inclusiv şi 24 de salarii minime brute pe ţară exclusiv;
La nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor extrasalariale totale anuale cel puţin egale cu 24 de salarii minime brute pe ţară.
Suma datorată ca CAS, pentru veniturile extrasalariale se stabilește prin aplicarea procentului de 25% la baza de calcul. De menționat că salariații care obțin și venituri din drepturi de proprietate intelectuală sunt scutiți de plata CAS şi CASS pentru acest tip de venituri, indiferent de valoare.
Formula pentru stabilirea CASS
În cazul CASS, reglementările în vigoare stabilesc că se aplică o cotă de 10% asupra bazei de calcul corespunzătoare plafonului de venit în care se află contribuabilul. Astfel, baza de calcul se stabilește la:
Nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară dacă veniturile extrasalariale cumulate sunt cuprinse între 6 salarii minime brute inclusiv şi 12 salarii minime brute exclusiv, în 2023;
Nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară dacă veniturile extrasalariale totale sunt cuprinse între 12 salarii minime brute inclusiv şi 24 de salarii minime brute exclusiv în 2023;
Nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară dacă veniturile extrasalariale realizate în anul 2023 sunt cel puţin egale cu 24 de salarii minime brute.
Încadrarea în plafonul anual, ca plătitori de CASS, se face prin cumularea veniturilor din activităţi independente, drepturi de proprietate intelectuală, veniturilor din asocierea cu o persoană juridică, cedarea folosinţei bunurilor, activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, veniturilor din investiţii şi veniturilor din alte surse, potrivit articolului 170 alineatul (2) din Codul fiscal analizat de Economica.net.