De trei ori mai multe centre comerciale

Până la finele anului 2009 sunt anunţate în toată ţara malluri ce însumează 1,8 milioane de metri pătraţi.

România se află pe locul patru la nivel european în privinţa dezvoltărilor noilor proiecte, se arată în raportul „European Shopping Centers Report“, emis de consultantul global în real estate, Cushman& Wakefield. Până la sfârşitul lui 2009, suprafaţa de centre comerciale noi anunţate pentru România este de 1,8 milioane mp, care se vor adăuga celor 910.000 mp existenţi la începutul lui 2008. Astfel, numărul de metri pătraţi la mia de locuitori va ajunge, până la sfârşitul lui 2009, la 127, ceea ce înseamnă o triplare a stocului.

Singurul impediment ar putea fi ritmul de construcţie din regiune: trei dintre centrele comerciale care ar fi trebuit să-şi deschidă porţile anul acesta şi-au amânat termenele până anul viitor. Rămân valabile deocamdată termenele pentru alte trei centre situate în Capitală: Vitantis Shopping City, Fashion House Outlet Center şi Liberty Center.

În prezent, România se situează pe ultimele locuri din Europa în privinţa centrelor comerciale, cu 40,9 mp la mia de locuitori. Media din Uniunea Europeană este de 195 mp la mia de locuitori.

Unu din patru produse, achiziţionat din mall

Studiul companiei imobiliare Cushman&Wakefield arată că aproape un sfert din vânzările în retail din Europa sunt realizate în centre comerciale, conform rezultatelor a trei studii elaborate de ICSC (International Council of Shopping Centers) şi European Shopping Centre Trust. Consumatorii europeni au cheltuit în 2006 circa 1.110 euro/cap de locuitor în centrele comerciale, care au înregistrat vânzări de aproximativ 500 de miliarde de euro. Aceste cifre ar putea creşte cu aproximativ 200 de miliarde până în 2017, estimează specialiştii.