„De şase luni aştept să mi se livreze nişte uşi”

Mai mulţi bucureşteni susţin că au fost păcăliţi de o firmă care vinde uşi. Cu toate că au plătit avans, nu primesc produsele şi nici nu li se înapoiază banii.

După ce au plătit sume importante ca avans pentru mai multe uși comandate de la firma Pro Fashion International, mai mulți bucureșteni reclamă că de luni de zile nu li se livrează nici ușile și nici nu li se restituie banii. Reprezentanții organizațiilor pentru protecția consumatorilor spun că cei păgubiți pot cere rezilierea contractelor, recuperarea banilor în instanță, dar și daune.           Pagubă cuprinsă între 600 și 800 de lei

Gheorghe Crețu are 35 de ani și este una dintre „victime”. În urmă cu șase luni a comandat două uși de interior. Prima i-a fost livrată cu o parte lipsă, iar cea de-a doua nu a primit-o nici până în ziua de astăzi, chiar dacă a plătit un avans de 600 de lei.

„Prima comandă a fost livrată cu o întârziere de câteva săptămâni, iar livrarea a fost incompletă: ușa nu are rama exterioară (pervazul). Înțelegerea a fost că ne vor aduce piesa lipsă odată cu cea de-a doua ușă. Însă al doilea produs nu a fost livrat nici până astăzi, cu toate că în contract este menționat că livrarea se va face pe 9.12.2009”, povestește bucureșteanul, care a fost de nenumărate ori la sediul firmei încercând să obțină un termen în care se vor rezolva problemele.

„Întotdeauna am primit un termen care nu a fost respectat. La o lună de la depășirea termenului de comandă, am cerut să mi se restituie avansul. Mereu mi se spune să vin în altă zi”, spune el.

Dan este o altă victimă a aceleiași firme: „Am comandat două uși de la Pro Fashion International și am plătit un avans de 800 de lei. Trebuia să primesc acasă ușile acum patru luni și ceva. Nu numai că nu le-am primit, dar refuză și să-mi dea banii înapoi. Nu spun că nu mi-i dă, dar mă cheamă mereu în altă zi. Când ajung acolo, mi se spune că nu este patroana”.

„În piață sunt recunoscuți ca o firmă de țepari”

Directorul de vânzări al portalului www.usi.ro, unde apar reclame cu firma în cauză, spune că patroana Pro Fashion International este Nicoleta Leordăneanu.

„Noi le-am făcut reclamă mai bine de un an și au și la noi o datorie de 3.000 de lei. Am fost și am vorbit cu patroana. Mereu ne-a spus același lucru: «Nu am acum bani să vă dau». Am aflat că toate problemele au început anul trecut când cineva i-a comandat foarte multe uși, i-a plătit avansul și s-au făcut nevăzuți. Din cauza acelui eveniment, și-ar fi creat mai multe datorii. Oricum, în piață, Pro Fashion International este recunoscută ca o firmă de țepari”, afirmă Gabriel Radu, directorul de vânzări al www.usi.ro.          

„Clienții nu-și vor vedea banii înapoi prea curând”

Reporterii EVZ au mers și pe Mihai Bravu numărul 510 B, unde este magazinul de desfacere al firmei. Doar vânzătoarea era prezentă, iar patroana „nu este și „nu poate să vorbească la telefon”.

"Au fost și cei de la Protecția Consumatorilor azi în control pentru aceeași reclamație. Sunt mai mulți oameni afectați. E o firmă care a comandat mai multe uși albe, acolo este o problemă mare. Nu cred că-și vor vedea banii prea curând pentru că nu are de unde să plătească. Eu asta le spun și oamenilor care vin aici să reclame și mă înjură pe mine. Transmit mai departe reclamațiile, dar nu pot da bani de la mine”, ne-a spus vânzătoarea.  "Am comandat două uși de la Pro Fashion International și am plătit un avans de 800 de lei. Trebuia să primesc acasă ușile în urmă cu patru luni. Acum refuză și să-mi dea banii înapoi și mă cheamă mereu în altă zi. Când ajung acolo, mi se spune că nu este patroana.“ DAN,  unul dintre păgubiți  OPINIA PROTECȚIEI CONSUMATORILOR

Clientul are dreptul să ceară daune

Reprezentanții organizațiilor care se ocupă de protecția consumatorilor spun că un consumator păcălit are cel puțin două posibilități într-o astfel de situație. „Poate să solicite şi să obţină refacerea produselor (reparare, înlocuire etc.) care prezintă lipsă de conformitate în conformitate cu Legea 449/ 2003 şi livrarea celorlalte produse. Însă are și dreptul să solicite și să obțină rezilierea contractului pentru nerespectarea obligaţiilor contractuale de către vânzător (nerespectarea termenului de livrare), eventual să ceară daune”, spune Elena Moise, avocat al Asociației pentru Protecția Consumatorilor din România.

În acest sens, pentru prima opţiune, trebuie să se adreseze comisariatului local pentru protecţia consumatorilor, care poate sancţiona contravenţional firma respectivă. În privinţa celei de-a doua posibilităţi, rezilierea contractului se poate face în instanţă.

„Dacă firma reclamată intră în procedura de insolvenţă, problema se complică destul de mult pentru consumator, deoarece şansele de a recupera sumele plătite sunt foarte mici. În această situaţie, comisariatul pentru protecţia consumatorilor nu se mai poate implica, iar consumatorul va trebui să urmeze procedura prevăzută de lege în faţa instanţei”, conchide Elena Moise.