De ce sunt discriminati homosexualii in Romania

Influenta Bisericii Ortodoxe si saracia sunt cauzele intolerantei fata de minoritatile sexuale de la noi.

Atacurile fizice si verbale la adresa homosexualilor - inzecite in preajma desfasurarii paradei gay - arata influenta exagerata a Bisericii Ortodoxe in cadrul societatii romanesti. Este una dintre concluziile unui articol despre intoleranta romanilor, publicat martea trecuta de cotidianul francez „Le Monde”.

Manifestarile violente dintr-o Romanie cu ortodoxism inviat de tranzitie ne indeparteaza de Occidentul divizat, dar pasnic, la care aspiram: la Roma, un milion de oameni au cerut sambata trecuta drepturi pentru cuplurile gay, fara a fi intampinati cu petarde, pietre si huiduieli. Intr-un articol publicat ieri in „Evenimentul zilei” si care a starnit numeroase controverse printre cititori, publicistul Dragos Bucurenci a subliniat aceste diferente.

„O ofensa la adresa moralitatii vietii publice”

Intr-un studiu realizat de CURS la sfarsitul anului 2005, comandat de Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD), „respectul pentru ceilalti oameni” apare drept una dintre cele mai importante valori morale ale romanului de rand - 26,4% dintre respondenti sustin acest lucru.

Lucrurile se schimba insa atunci cand vine vorba despre reflectarea acestei valori in societate - doar 8,9% dintre cei chestionati spuneau ca romanii isi respecta semenii. De aici se naste frustrarea. Este stiut faptul ca majoritatea oamenilor simt disconfort alaturi de cei care nu vorbesc in aceeasi limba, nu merg la aceeasi Biserica, nu au aceeasi culoare a pielii, nu fac sex in acelasi fel.

De cele mai multe ori „ceilalti” sunt tapii ispasitori pentru lucrurile care nu merg cu noi insine sau cu societatea in care traim. Evrei, negri, homosexuali au fost, pe rand, gasiti in istorie ca vinovati pentru schimbari resimtite ca negative. Tranzitia romaneasca a avut tapii ei ispasitori: printre acestia se numara ungurii si, mai recent, homosexualii. Intoleranta fata de ei s-a grefat pe nein-crederea accentuata cu care romanii au iesit din comunism.

In studiul mentionat, „credinta in Dumnezeu” apare drept cea mai importanta valoare, cu 34,7%, si cea mai respectata - 45,4% cred asta. Este, asadar, mai respectata decat importanta - de aici se naste ritualul lipsit de semnificatii. Reprezentantii Bisericii ies la scena deschisa de cate ori se desfasoara manifestari precum cea de acum 10 zile pentru a lua atitudine fata de „ofensa la adresa moralitatii vietii publice”.

Saracia creeaza frustrari

Daca religia ii ofera „argumentele”, saracia este vehiculul prin care intoleranta patrunde in societate. In mai toate sondajele cu intrebari de genul: „Cum este viata dumneavoastra in prezent fata de anul trecut?”, raspunsul „mai proasta” ofera inca procente ridicate. La intrebarea „de ce este proasta?” oamenii nu stiu sa raspunda si nici dezbaterile din spatiul public nu le ofera explicatii si solutii. Cine arata „vinovatii” este aplaudat.

Iar daca acestea se afla in legatura cu un spatiu in care violenta ca mod de exprimare este permisa, cum ar fi stadionul, atunci frustrarea latenta capata forma agresiunilor fizice sau verbale. Validata moral-religios si imbracand haina unei parti a suporterilor de fotbal, intoleranta ia piatra in mana pentru a-l pedepsi direct pe cel care strica ordinea traditionala.

Scoala, locul „preferat” pentru discriminare Abrogarea legii privind interzicerea relatiilor homosexuale intre adulti reprezinta un lucru rau pentru 37% dintre romani, arata studiul pomenit, in timp ce doar un sfert din populatie considera ca este un lucru bun, iar un alt sfert este indiferent. Patru din cinci romani ar fi deranjati mult si foarte mult daca o persoana de acelasi sex le-ar face avansuri, iar 75% daca ar afla ca un membru al familiei este homosexual. Peste doua treimi ar fi deranjate daca ar afla ca „unul dintre profesorii copilului este homosexual”.

In ceea ce priveste frecventa unei situatii de discriminare in diverse contexte, homosexualii sunt aproape la fel de discriminati ca si persoanele infectate cu HIV: majoritatea respondentilor indica scoala ca fiind locul in care discriminarea minoritatilor sexuale se manifesta cel mai des - 55% din raspunsuri. Cercetarea a fost realizata pe un esantion de 1.238 de persoane, reprezentativ pentru populatia de peste 15 ani, si are o eroare tolerata de 2,8%.

„Este grupul cel mai respins” „Perceptia asupra minoritatilor sexuale nu s-a schimbat prea mult, chiar daca au fost dezincriminate relatiile dintre persoanele de acelasi sex. Este grupul cel mai respins, toate sondajele ne conduc la aceasta concluzie. Cauza ar fi lunga perioada in care nu s-a discutat despre aceasta problema, in care tema minoritatilor sexuale a fost un tabu. Dupa 1989 a aparut foarte incet in discutiile publice. Ceea ce s-a creat in timp trebuie rezolvat in timp”, considera Asztalos Csaba, presedintele CNCD. Pe lungul drum catre normalitate, romanii inainteaza cu pasi mici.

PE GLOB

Presiuni pasnice in Italia, drepturi garantate in Columbia

Tari in care pozitia Bisericii ramane importanta arata o mai mare deschidere fata de problemele homosexualilor: recent, Italia a facut pasi importanti pentru implementarea unei noi legislatii in ceea ce priveste drepturile minoritatilor sexuale, iar Columbia chiar a adoptat masuri in acest sens. In Brazilia, milioane de oameni includ paradele gay in meniul anual de sarbatori.

In Olanda, Marea Britanie, Suedia sau Elvetia, manifestarile violente sunt extrem de rare in asemenea ocazii. Rasaritul, contaminat inca pe alocuri de pudoarea comunista si „legitimat” de un traditionalism de sorginte religioasa dus la extrem, opune paradelor deopotriva batrane cu icoane in brate si neonazisti rasi in cap. Se intampla in Federatia Rusa, Polonia, Lituania sau Letonia, se repeta in Romania.     

Prima victorie in America Latina In jur de un milion de italieni au participat sambata trecuta la Gay Pride Parade. Multimea a traversat centrul Romei, cerand drepturi civile pentru cuplurile homosexuale. Marsul vine dupa ce, la inceputul anului, initiativa guvernului italian de a propune un pachet de masuri in acest sens a fost contestata atat de partidele de dreapta, cat si de Vatican.

De altfel, marsul de sambata s-a incheiat pasnic intr-unul dintre fiefurile papalitatii, Basilica di San Giovanni in Laterano, acolo unde luna trecuta s-a desfasurat o mare manifestatie anti-gay. Propunerea guvernului Romano Prodi se referea la acordarea de drepturi cuplurilor necasatorite, inclusiv celor formate din persoane de acelasi sex. Acestea ar fi avut beneficii in ceea ce priveste asigurarile sociale si serviciile medicale, in cazul in care partenerii locuiesc impreuna de cel putin noua ani.

Tot saptamana trecuta, Congresul columbian a adoptat o lege care prevede acordarea de drepturi egale cuplurilor heterosexuale si celor homosexuale. Legea prevede ca acestea din urma sa se inregistreze ca parteneri si sa fi trait impreuna mai mult de doi ani. Vor beneficia in schimb de aceleasi masuri sociale si drepturi de mostenire ca si cuplurile casatorite. Victoria de acum este prima a activistilor pentru drepturile comunitatii gay intr-o tara a Americii Latine.  

DUPLICITATE

Suporterii violenti, victime in fata parintilor GayFest 2007 a fost o noua ocazie pentru unii suporteri de a iesi in strada cu fetele acoperite si cu lanturi in mana. Potrivit oamenilor legii, peste 100 de persoane au ajuns la sectiile de politie. Majoritatea figureaza in bazele de date ale politiei ca suporteri ai echipelor de fotbal bucurestene.

Intr-o singura zi, cinci tineri s-au ales cu dosare penale pentru detinere de petarde si lanturi. „Desi majoritatea sunt minori, debordeaza de agresivitate si profita de orice ocazie pentru a si-o manifesta. I-am incredintat parintilor, care isi priveau odraslele ca pe niste victime”, au declarat politistii care au cercetat acest caz. (Mihaela Stanciucu)

INTERVIU CU UN HOMOSEXUAL

„Biserica se ocupa de manipulare” Serban lucreaza intr-un club gay, insa in afara acestuia a preferat sa nu-si dezvaluie identitatea. Considera ca Biserica, si nu religia, fabrica intoleranta.

EVZ: Au existat situatii in care te-ai simtit discriminat? Serban: N-au fost prea multe, pentru ca nu mi-am dezvaluit identitatea sexuala, nu am simtit aceasta nevoie in afara cercurilor de cunoscuti. Este o chestie personala.

De ce nu ai facut acest pas? Nu stiu. Lumea care ma cunoaste stie de mine. Discriminat nu am fost.

Dar prietenii ti-au povestit astfel de situatii? Da, li s-a intamplat sa fie discriminati la angajare sau la locul de munca. Acum cateva zile, un prieten transsexual s-a urcat intr-un taxi, iar soferul s-a uitat la el si a spus ca nu vrea sa-l ia. Altii povestesc cum s-au simtit in magazine, cum au fost tratati in restaurante.

S-a schimbat totusi ceva in ultimii ani din acest punct de vedere? S-a schimbat foarte mult. Daca ne gandim numai ce era pe vremea lui Ceausescu si la ce se intampla atunci... Societatea romaneasca a evoluat destul de mult.

Ce rol are Biserica in perceptia romanilor asupra comunitatii gay?Biserica se ocupa de manipularea in masa, o practica fata de toti cei care merg la biserica. Am citit Biblia, se scrie o singura data despre homosexualitate, si atunci fara vreo conotatie negativa. In schimb, se pomeneste de 147 de ori despre costul painii. Este deci o falsa impresie ca de la Biblie porneste totul. Eu nu merg la biserica, dar cred in Dumnezeu.