De ce plătesc șoferii asigurări RCA mai scumpe. Capcana legislativă în care cad mulți proprietari care-și vând mașinile

Sursa: arhiva EVZ

Mulți șoferi ajung să plătească asigurări de tip RCA mai scumpe din cauza unei scăpări legislative. Ei ajung să se confrunte cu situații neplăcute după ce-și vând mașinile și își achiziționează altele pentru care trebuie să încheie polițe noi. Anul trecut ASF a primit mai multe plângeri din partea unor șoferi încadrați la o clasă bonus-malus superioară, deși spun că nu au provocat accidente rutiere.

O ambiguitate din legislația românească face ca mulți șoferi să plătească sume mai mari pentru polițele de asigurare RCA. Astfel, în cazul vânzării unui vehicul, dacă vânzătorul nu notifică asigurătorul în legătură cu acest lucru se poate ajunge în situația ca noul proprietar să încheie polițe de asigurare în numele său. Aceasta în cazul în care nu respectă prevederile care îl obligă să înmatriculeze vehiculul cumoărat pe numele său, în termen de 90 de zile.

Este cazul unui bucureștean care a fost încadrat încadrat la o clasă bonus-malus superioară, deși spune că nu a produs niciun accident rutier. Daniel Florea a constatat că are de plătit sume foarte mari pentru asigurare, după ce și-a vândut mașina în 2020. El a aflat că cel care a cumpărat-o nu a înmatriculat-o în termenul legal, și a obținut polițe RCA în numele său. Ba mai mult, cumpărătorul a fost implicat într-o serie de accidente rutiere care i-au fost atribuite.

Daniel Florea a descoperit acest lucru după ce și-a cumpărat o nouă mașină, când a dorit să încheie o nouă poliță de asigurare RCA. Asiguratorii îi cereau între 3.000 și 10.000 de lei pe an, din cauza accidentelor făcute de cumpărător. Toate incidentele erau înregistrate, la companiile de asigurări, pe numele său.

Sursa: Arhiva EVZ

Bucureșteanul și-a căutat dreptatea la asiguratori

Pentru a clarifica situația, bucureșteanul a contactat Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), care l-a informat că în 2021 și în 2022 au fost încheiate două polițe pe numele său.

Asiguratorii i-au transmis că este responsabil pentru această situație deoarece nu a notificat vânzarea. Aceștia i-au transmis că polița a fost emisă pe numele persoanei înscrise în certificatul de înmatriculare al autoturismului, conform prevederilor Legii nr. 132/2017 (legea asigurărilor auto – n.red.), calitatea de asigurat având-o proprietarul sau utilizatorul unui vehicul. Reprezentanții asiguratorilor i-au transmis că era obligația lui să notifice vînzarea

„Asigurătorul trebuie să fie informat despre faptul că un asigurat a înstrăinat autovehiculul asigurat, proprietarului revenindu-i obligația de a notifica Asirom despre înstrăinare și de a solicita restituirea diferenței de primă de asigurare aferentă perioadei rămase neexpirate, bineînțeles dacă nu s-au avizat daune, conform art. 7 și art. 8 din Legea nr. 132/2017”, i-au răspuns bucureșteanului, reprezentanții companiei de asigurări.

Ce spune ASF despre speța în cauză

Bucureșteanul se apără și spune că legea nu îl obligă pe vânzător să facă acest lucru, să notifice vânzarea la firma de asigurări. Acest lucru îl susține și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) potrivit căreia este obligația cumpărătorului să înmatriculeze mașina în termen de 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate.

ASF atrage atenția asupra articolului din legea RCA conform căruia un contract de asigurare încetează la data la care proprietarul notifică asigurătorul de transmiterea dreptului de proprietate asupra mașinii.

„În situația în care fostul proprietar nu a notificat societatea de asigurare la momentul înstrăinării autovehiculului, ci la o dată ulterioară, respectiv după ce ia act de producerea unui eveniment rutier de către noul proprietar sau de aplicarea unui malus, este necesar ca acesta să notifice imediat societatea de asigurare și să îi pună la dispoziție documentele justificative din care să reiasă transferul dreptului de proprietate”, potrivit instituției.

ASF le atrage atenția vânzătorilor de mașini să înscrie în talonul mașinii faptul că a fost înstrăinată și le cere șoferilor să notifice asigurătorii cu privire la vânzarea unui automobil.

„ASF atrage atenția asupra faptului că situațiile de acest fel sunt de cele mai multe ori favorizate de practica, necunoașterea și buna credință ale celor care își vând vehiculele, aceștia înaintând cumpărătorului talonul, fără să completeze la rubrica specială faptul că vehiculul a fost înstrăinat, copii ale documentelor proprii de identitate, care sunt folosite de cumpărător ulterior la încheierea unui nou contract de asigurare, nu notifică asigurătorul RCA cu privire la transferul de proprietate și nu solicită încetarea contractului RCA”, se arată în răspunsul ASF.

ASF menționează că, în decursul anului 2022, a primit 99 de petiții pe acest tip de speță.

Sursa: Arhiva EVZ

Bucureșteanul s-a adresat Parchetului

Sătul să se mai plimbe de la un asigurator la altul, bucureștreanul a depus o plângere la Parchet și o sesizare la Avocatul Poporului.

„Vă specific că problema nu este la asigurători, problema este în aparatul de stat și în lege, deoarece instituțiile nu colaborează între ele. Degeaba legea spune că noul proprietar este obligat să-și înmatriculeze mașina în termen de 90 de zile, dacă Poliția nu ia act de vânzarea acesteia”, a mai spus Daniel Florea, conform Libertatea.