De ce nu plânge Antena după RCS&RDS?

Antenele susţin că scoaterea din grila RCS&RDS nu le-a afectat semnifi cativ audienţa. Posturile TV din trustul Intact îşi îndreaptă făţiş telespectatorii către Romtelecom, folosind o publicitate agresivă.

La aproape două săptămâni de la scoaterea Antenelor din grila RCS&RDS, Intact Media Group nu pare a fi afectat de pierderea telespectatorilor, iar cifrele de audienţă nu arată scăderi spectaculoase. Mai mult, în comunicatele emise de Antena Group se vorbeşte de faptul că "show-urile Antenei 1 s-au impus pe primul loc în preferinţele telespectatorilor chiar şi în condiţiile în care o parte dintre români nu mai pot recepţiona posturile trustului Intact, în urma unei decizii abuzive luată de furnizorul de cablu RCS&RDS.

Mizând pe popularitatea posturilor TV Intact, RCS încearcă să crească preţul abonamentelor, ignorând dreptul telespectatorilor de a avea acces la programele şi vedetele lor preferate". Oricât ar părea de nefiresc, având în vedere faptul că, în urma scandalului, Antenele au pierdut aproape un milion şi jumătate de telespectatori, abonaţi la operatorii de cablu RCS&RDS şi UPC, cifrele nu demonstrează acest lucru. Platforma prin satelit (DTH) este utilizată majoritar de către persoanele din mediul rural. Cum audienţa este măsurată de people-metru (aparatul pus la televizorul a 1.200 de familii, considerate un eşantion reprezentativ), iar targetul comercial al Antenelor se referă la 15-54 urban, este firesc ca audienţa să nu fie afectată.

Mai mult, dacă ratingul se păstrează la cote mari, nici publicitatea nu va avea de suferit. Între timp, la emisiunile Antenelor rulează pe ecranul televizorului mesaje care îndeamnă telespectatorii să părăsească operatorul de cablu RCS&RDS şi să apeleze la consilierii Antenelor care-i vor sfătui la ce alt operator să apeleze. Dar cum RCS&RDS şi UPC ies din discuţie, iar reclama la super-oferta Romtelecom, cu cele 130 de canale, se repetă, de două ori la fiecare calup publicitar, nu poţi decât să bănuieşti că negocierile Romtelecom - Antena Group s-au dovedit fructuoase. Care e soluţia?

Niciuna dintre părţi nu dă semne că va ceda, mai ales că nu sunt afectate foarte rău. "Noi vrem ca lucrurile să fie ca şi până acum, ca şi în cazul celorlalte posturi. Nu vedem de ce s-ar face o diferenţă după suportul tehnic, cablu respectiv satelit", este părerea reprezentanţilor RCS&RDS, care fac referire la faptul că platformele DTH (precum Digi, deţinută de RCS&RDS - n.r.) nu intră sub incidenţa articolului 82 din Legea audio­vizualului, respectiv a principiului "must carry". La rândul lor, Antenele aţâţă abonaţii companiei de telecomunicaţii pentru că nu au altă alternativă legală. Nimeni nu poate obliga RCS&RDS să plătească peste şapte milioane de euro pe an, sumă care a fost solicitată de Antena Group pentru difuzarea prin satelit a televiziunilor sale, în condiţiile în care TVR şi Kanal D sunt retransmise gratuit, iar, la trustul Pro, o parte dintre canale sunt fără plată. Nu sunt la prima ceartă

Pentru multă lume, conflictul Antenelor cu RCS&RDS nu pare a fi unul doar de natură comercială. Acum câţiva ani, parteneriatul companiei de cablu cu trustul Intact părea de bun augur şi a adus mulţi abonaţi pentru RCS&RDS. Nu este prima dată când Antenele pun presiune pe distribuitorii de cablu. În urmă cu ceva timp, ei au condiţionat achiziţionarea acordului de retransmisie a Antenei 1 şi Antenei 3 de preluarea în acelaşi pachet a Antenei 2 şi a Euforiei TV. Acest lucru nu mai este posibil, având în vedere noile prevederi legale. Din punctul de vedere al Antenelor, acţiunea întreprinsă de RCS&RDS are şi un substrat politic. Mai jos, cum a evoluat scandalul Antenelor cu RCS&RDS:

  • RCS-RDS vs Antene: cronica unui război anunţat
  • RCS a propus Antena Group să grupeze posturile sale într-un pachet plătit de abonaţi. Antena a refuzat
  • Antenele, Euforia şi GSP ies de pe Focus Sat. Aproape 300.000 de abonaţi vor rămâne fără cele cinci posturi
  • Răspunsul Antenelor la soluţia propusă de RCS&RDS
  • Antenele, mai puţini privitori