Pe motiv că lumea e în vacanţă, iar şoferii se îmbolnăvesc subit în august, RATB reduce parcul auto cu 25%, pregătindu-şi maşinile pentru iarnă.
V-aţi întrebat vreodată de ce în mijlocul verii, când îţi doreşti să stai cât mai puţin în soarele arzător al străzii, autobuzul parcă vine mai greu? Nu e o senzaţie indusă de căldură, e cronometrat pe ceas: un autobuz poate să întârzie şi o oră. Cine e de vină? Cel dintâi dintre bucureşteni, primarul Sorin Oprescu, dă vina pe concediul medical al angajaţilor RATB. Instituţia scuză durerile de şale ale şoferilor prin stresul provocat de transportul zilnic al miilor de călători. Soluţia: răbdare şi calm. „Nervoşii“ care ne conduc
„Sunt unii inteligenţi care păstrează maşini pentru 3005! 200 de maşini stau în parcare. Constat că 280 de inşi sunt în concediu medical. Lumea aşateaptă maşina în staţie să vină 10-15 minute şi vine în 45, o oră. Aşa ceva nu se poate“, descoperea primarul Oprescu, acum două săptămâni, amenin- ţând că va avea o discuţie pe această temă cu directorul RATB.
Purtătorul de cuvânt al regiei, Mihai Vlădărău, susţine însă că „situaţia concediilor medicale şi de odihnă nu influenţează asigurarea capacităţii la nivelul cererii de transport. Dispunem de resurse materiale şi umane suficiente pentru asigurarea cererii de transport, utilizarea acestora se face raţional“, contrazice Vlădărău impresiile din stradă.
Totuşi, subit, în cea mai dorită lună de concedii - august -, 7% dintre conducătorii auto ai regiei se caută de sănătate şi şi-au luat concediu medical. Alţi 13% sunt, conform planificărilor, în concediu legal de odihnă. „Concediile medicale, înregistrate la categoria conducători de vehicule, sunt cauzate de condiţiile dificile de muncă ale acestora. Fiecare dintre aceşti salariaţi transportând zilnic mii de călători, ceea ce implică mari responsabilităţi. Din acest motiv şi exigenţa examinării stării de sănătate este foarte ridicată“, explică Vlădărău, adăugând că şoferii suferă în general de afecţiuni ale coloanei vertebrale, ulcer, hipertensiune, diabet, tulburări nevrotice şi stres, precum şi de entorse.
Parcul auto, micşorat şi fără aer Un motiv evident al întârzierilor este şi faptul că RATB-ul reduce în perioada verii numărul de autobuze cu 25%. „Începând cu 14 iunie, când începe vacanţa elevilor, precum şi majoritatea concediilor de odihnă, parcul circulant este redus progresiv până la 30 iunie, urmând ca în ziua de 1 septembrie, odată cu începerea anului şcolar, să fie majorat până la un nivel maxim corespunzător nevoilor de deplasare ale călătorilor“, ne consolează Vlădărău, subliniind că în această perioadă are loc pregătirea parcului auto pentru iarnă, revizii şi reparaţii la mijloacele de transport în comun. „Ce reparaţii? Pe linia lui 385 sunt maşini noi şi tot aştept cel puţin 20 de minute cu copilul în braţe până vine“, se revoltă Cristina Nicoară, o călătoare care apreciază măcar faptul că, atunci când apare, autobuzul este destul de gol şi nu trebuie să mai suporte mirosul greu şi înghesuiala, spre deosebire de un alt călător, care circulă de la Televiziune la Casa Presei în autobuze înţesate şi fără aer condi- ţionat. Din cele 1.000 de autobuze care circulă în Bucureşti, doar 230 sunt dotate cu instalaţii de aer condiţionat. Liniile cu întârzieri
RATB mai dă vina şi pe traficul aglomerat de pe unele artere precum Splaiul Independenţei - Piaţa Unirii şi Răzoare, ce determină întârzieri pe liniile 104, 123, 385, 168, 368, 126, 268. Şi pe lucrările de infrastructură, executate la Pasajul Băneasa, pasajul Pipera provocând întârzieri pe liniile 112, 135, 131, 335. 148, 304, 182 şi 282. Şi tramvaiele de pe linia 34 întârzie din cauza parcărilor neregulamentare de pe strada Dr. Felix şi Şos. N. Titulescu. Vara circulă în Bucureşti 750 de autobuze, 285 de tramvaie şi 180 de troleibuze.
DIN SEPTEMBRIE RATB bagă troleibuze pe ruta Big Berceni - Unirii
Locuitorii din zona Piaţa Sudului vor avea la dispoziţie o linie de troleibuze cu destinaţia Piaţa Unirii. Angajaţii Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB) lucrează la montarea cablurilor electrice, linia urmând să fie dată în folosinţă în luna septembrie, potrivit purtătorului de cuvânt al regiei, Mihai Vlădărău. Troleibuzul, al cărui număr încă nu a fost stabilit, va circula pe traseul Piaţa Sudului - Calea Văcăreşti - Bulevardul Tineretului - Piaţa Unirii. Ruta e deja acoperită de trei autobuze: 381, 313 şi 312, plus metroul.
Potrivit lui Vlădărău, RATB a luat această decizie deoarece troleibuzele sunt un mijloc de transport mai ieftin, ecologic şi mai silenţios, la aceeaşi capacitate de transport. Pentru această linie, RATB va introduce vehicule noi. Nu se ştie deocamdată dacă autobuzele vor fi scoase de pe traseu, decizia urmând să fie analizată de conducerea RATB. Potrivit lui Vlădărău, regia intenţionează extinderea liniilor de troleibuz în Capitală, în special pe rute menite să lege nordul de sudul oraşului. Locuitorii o vor şi nu prea Puţini locuitori din Piaţa Sudului au auzit de noul troleibuz, însă, la aflarea veştii, unii bombăne intrigaţi. Nu înţeleg care-i raţiunea, pe motiv că autobuzele vin foarte des, la câteva minute. „Ce ne mai trebuie troleibuz? Există deja maşină. Mai bine făceau traseu drept înainte, spre Dudeşti“, pufneşte Vasile Ionescu, un pensionar care aş- teaptă în staţie la 313. „Mi se pare o idee foarte proastă. Sunt destule autobuze, care merg mai repede. Dacă se opreşte curentul, o să fie nebunie pe Văcăreşti“, întăreşte un alt pensionar, Ion Marian. Nu de aceeaşi părere e doamna Maria Bicu, care traversează zilnic Bucureştiul, venind tocmai din Aviaţiei la locul de muncă din Piaţa Sudului. „E o zonă foarte aglomerată aici. S-ar putea reduce poluarea, iar circulaţia ar fi mai fluentă dacă s-ar băga troleu“, crede ea.
Localnicii spun că pe ruta Piaţa Sudului - Unirii a existat, înainte de 1989, linia 83, care a fost însă desfiinţată. În perioada 1985-1986, multe linii de troleibuze au fost scoase, spre exemplu cea care ducea la Aeroportul Băneasa sau cea cu capătul la Ambasada Chinei. La acea vreme, desfiinţarea unor rute a avut ca motivaţie inaugurarea noilor linii de metrou. (Livia Cimpoeru)