Daraban, CCIR: Polonia a reuşit, prin parteneriat public-privat, să construiască sute de kilometri de autostrăzi

Birocraţia şi lipsa unei legislaţii clare împiedică realizarea unor proiecte în parteneriat public-privat în România, în condiţiile în care, de pildă, Polonia a reușit, prin astfel de contracte, să construiască sute de kilometri de autostrăzi, a declarat astăzi Mihai Daraban, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României (CCIR).

„Polonia a reușit, prin parteneriat public-privat, să construiască sute de kilometri de autostrăzi. Acolo există două acte normative care reglementează acest domeniu, unul care se axează strict pe parteneriatul public-privat, iar celălalt - pe concesiunile de lucrări de construcţii şi servicii”, a afirmat Daraban, în cadrul unei dezbateri despre parteneriatul public-privat, în contextul noii legislaţii privind achiziţiile publice, organizată de CCIR.

Potrivit acestuia, soluția PPP-urilor, respectiv cooperarea dintre autoritățile publice și mediul de afaceri, este adoptată în majoritatea statelor, pentru dezvoltarea infrastructurii, pentru construcția de spitale, școli și nu numai.

Ne chinuim să scoatem o lege bună

În 2015, Conform Raportului „European PPP Expertise Center” (EPEC), cele mai active piețe din spațiul european în ceea ce privește parteneriatul public-privat au fost Turcia, Marea Britanie, urmate de Franţa şi Olanda.

„Problema PPP e pe agenda de lucru a fiecărei delegaţii importante care trece pragul CCIR. Nu se poate susţine că actuala reglementare asigură cadrul pentru implementarea proiectelor de PPP”, a mai spus Daraban.

La rândul ei, Daniela Nemoianu, preşedinte AmCham, a afirmat că „e greu de înţeles de ce România a eşuat pe astfel de modele. PPP-ul pentru Comarnic-Braşov era inaplicabil, din cauza bancabilităţii”.

Monica-Amalia Raţiu, Conf. univ. dr. la Facultatea de Drept a Universităţii Bucureşti, a declarat că reglementarea anterioară a PPP, şi anume legea 178/2010, a fost „una dintre legile pe are la şcoală le citim că nu pot fi utilizate”. 

Potrivit acesteia, Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, intrată în vigoare la 26 mai a.c., abrogă această lege 178, dar nu aduce nimic în plus pentru reglementarea PPP-urilor.