In competitia pentru Patriarhie, IPS Nicolae Corneanu, Mitropolitul Banatului, nu isi ascunde preferinta pentru "banateanul" Daniel Ciobotea, Mitropolitul Moldovei.
Nicolae Corneanu, Mitropolitul Banatului, are cea mai mare vechime in „hirotonie”. Este o voce respectata in Timisoara si in Vestul a tarii, iar in 1990 a recunoscut public ca a colaborat cu Securitatea. Pe Inalt Prea Sfintia Sa l-am gasit ieri in biroul sau de la Mitropolie, nu departe de locul unde, acum 50 de ani, se afla sediul Sigurantei, iar astazi e cel al PSD.
In aceasta cladire, actualul mitropolit al Banatului a cunoscut pentru prima oara opresiunea regimului comunist, cand a fost arestat fiindca a gazduit un roman fugit in Germania. Dupa atatia ani, IPS Nicolae se simte insa impacat si nu ezita sa se implice direct in competitia electorala pentru scaunul de Patriarh.
Primele alegeri de „moda” noua
EVZ: Anul trecut, in martie, a fost schimbata modalitatea de succesiune la scaunul patriarhal. Credeti ca a fost o schimbare buna? IPS Corneanu: Nu stiu daca s-a facut o schimbare. Si pana acum se faceau alegeri. E adevarat, Mitropolitul Moldovei avea un fel de drept de succesiune, dar se faceau totusi alegeri. Acum, dupa moartea Patriarhului, cel care automat ii tine locul e Mitropolitul Moldovei, dar atunci cand se alege un nou Patriarh se fac alegeri efective.
Cum vedeti faptul ca politicieni si oameni de afaceri vor avea un cuvant greu in aceste alegeri? Nu stiu cat au un cuvant de spus acesti oameni. Pentru ca alegerea se face pe baza legilor si regulamentelor noastre. Fiecare eparhie are doi reprezentanti in Adunarea Nationala Bisericeasca, deci e reprezentata toata Biserica prin eparhii care au trei delegati: un cleric si doi mireni. Se face alegere, si cine are mai multe voturi va fi ales. E adevarat ca Sinodul, care e format numai din episocopi si mitropoliti, propune trei delegati si Adunarea Nationala Bisericeasca alege pe unul, dar alegerea e efectiva.
E mai democratic? Da si se respecta si traditia. In alte biserici ortodoxe nu se procedeaza asa, dar la noi se fac alegeri efective.
Modelul lui Saguna
E implicarea laicilor un semn al deschiderii BOR? Da, pentru ca, de vreme ce majoritatea alegatorilor sunt civili, nu clerici, inseamna ca societatea, prin reprezentantii sai, are un cuvant de spus si e o formula pe care a introdus-o in Biserica noastra, in veacul al XIX-lea, Mitropolitul Saguna, un om de mare intelepciune. El a propus prima formula a regulamentului care e si azi in vigoare, sigur imbunatatita de-a lungul vremii, dar e o formula democratica, ce da dreptul si neclericilor sa contribuie la viata bisericeasca
Nu pot reprezenta acesti oameni un pericol in sensul interventiei lor in deciziile Bisericii? In masura in care acei laici fac parte din acest for electiv si daca ei apartin unei anumite directii si pe plan politic sau material, sigur au un cuvant de spus. Nu stiu in ce masura prezenta lor, ca mireni, conteaza, prin faptul ca ar apartine sau nu unei directii politice.
Eparhiile, episcopiile, cand aleg membrii adunarilor eparhiale, care, la randul lor, ii deleaga pe cei care ii reprezinta in Adunarea Nationala Bisericeasca, pot alege oameni din anumite partide. Asta e posibil. Doar preotii, clericii sunt obligati sa nu faca parte dintr-un partid politic. Ceilalti au dreptul sa apartina unui partid. Ei pot influenta, sigur ca da, pot avea un cuvant de spus si daca cineva ii asculta e dreptul fiecaruia sa le dea ascultare.
FAVORITUL
„Eu l-am recomandat pe Daniel”
Pe cine vedeti ca viitor Patriarh? Cred ca Mitropolitul Moldovei e cel mai potrivit si nu pentru ca e Mitropolit. In veacul anterior, dar nu e mult de atunci, prin anii ‘70, a fost ales Mitropolit la Sibiu profesorul de teologie Iustin Moisescu. Nu era nici preot si a fost ales Mitropolit. Ulterior a ajuns Mitropolit la Iasi si apoi Patriarh. Dar initial era necleric, nehirotonit. Nu exista un impediment pentru cineva pe care forul electiv il doreste sa poata fi ales.
Are in acest moment BOR nevoie de un Patriarh tanar sau de unul in varsta, cu experienta? Cred ca nu depinde de varsta, ci de intelepciunea persoanei respective si de calitatile ei. Dar, din cate imi dau eu seama, cel care ar fi mai indreptatit, datorita calitatilor pe care le are si a experientei pe care a dobandit-o, ar fi actualul Mitropolit al Moldovei.
„Nu e conflict in Sinod”
De ce? Il cunosc, a pornit de aici, din Mitropolia noastra. Eu l-am recomandat cand si-a inceput studiile teologice. De asemenea, l-am sustinut pe urma pentru ca il cunosteam. Si nu a intrat in monahism, pentru ca trebuie sa fii calugar ca sa poti deveni episcop sau mitropolit, ori Patriarh, sa nu fii casatorit.
Or, el fiind student si terminandu-si studiile, l-a cunoscut pe celebrul calugar Cleopa, s-a apropiat de el, i-a devenit un fel de ucenic si a intrat in viata monahala in partile Moldovei, desi apartine de Timisoara ca origine. Asa a ajuns calugar si datorita calitatilor lui, pana cand a ajuns Mitropolit la Iasi.
Din afara se vede un conflict care mocneste in Sfantul Sinod. Sa stiti ca sunt membru al Sinodului, dar nu vad sa existe conflicte. Sigur exista opinii diferite si e normal sa fie asa. Cred ca, la ora actuala, fara sa anticipez eu, dar cred ca cel mai indreptatit, care va avea voturile majoritatii, este actualul Mitropolit de la Iasi, Daniel Ciobotea.
CV
O viata dedicata Bisericii Ortodoxe
Mitropolitul Banatului Nicolae Corneanu s-a nascut in 1923, la Caransebes, intr-o familie de preoti. A facut liceul in localitatea natala si apoi, in perioada 1942-1946, Facultatea de Teologie la Bucuresti. Si-a dat doctoratul in 1949 si a devenit profesor suplinitor la Academia Teologica din Caransebes.
A devenit apoi profesor la Seminarul Teologic din Caransebes si conferentiar la Institutul Teologic din Sibiu. In 1960 a fost ales episcop al Aradului si in 1962 arhiepiscop al Timisoarei si Caransebesului si Mitropolit al Banatului. Din 1992 este membru de onoare al Academiei Romane.
ECUMENISM
Relatiile bune cu Vaticanul nu vor fi intrerupte
Cum vedeti BOR? Ca o Biserica deschisa sau inchistata in trecut? Biserica noastra Ortodoxa este foarte traditionala. Din acest punct de vedere apare unora ca inchistata, datorita traditiilor pe care le are si care in Biserica Ortodoxa sunt foarte puternice. Dar, atat cat imi pot da eu seama trecand peste anumite traditii care sunt destul de rigide, e totusi o Biserica deschisa si, tinand seama de anumite reguli pe care trebuie sa le respecte, e o Biserica ce merge in pas cu vremea si nici nu ar putea face altfel.
Clericii si laicii
Vor fi continuate de noul Patriarh legaturile Patriarhului Teoctist cu Vaticanul? Este o optiune a Bisericii sau a fost vorba despre o optiune a fostului Patriarh? Sa stiti ca nu a fost optiunea lui personala. Eu nu vreau, mai ales acum, sa-i fac niciun fel de critica, dar nu a fost optiunea lui personala, ci a fost optiunea intregului Sinod, optiune pe care el a trebuit sa o respecte si atunci cred ca in continuare deschiderea Bisericii depinde de ceea ce se va hotari in acest for colectiv care este Sinodul.
Vorbiti ca despre un parteneriat vital. Dar hotararile majore pe care le adopta BOR nu apartin exclusiv Sinodului, ci apartin celui mai important for de conducere al Bisericii, care este Adunarea Nationala Bisericeasca. Majoritatea acestei Adunari e formata din laici, si atunci in BOR hotararile majore se adopta de acest for important.
Va exista o continuitate in relatia cu Biserica Catolica? Sunt convins ca va exista o continuitate si deschidere nu numai fata de Biserica Catolica, ci fata de toate Bisericile. Pentru ca e nevoie de relatii fratesti intre toate Bisericile. Este o necesitate a timpului nostru si cred ca in continuare si Biserica Ortodoxa Romana va tine seama de aceasta necesitate.
TRECUT
„Este nevoie de o lege a lustratiei”
Credeti ca e bine ca toti candidatii la scaunul patriarhal sa-si faca publice dosarele de la Securitate? Problema nu este de acum. Problema aceasta se discuta de multi ani si, in ceea ce-i priveste pe membrii Sinodului, din cate stiu, se cunoaste deja dosarul fiecaruia. Eu insumi am fost la institutia care poseda aceste dosare ca sa-mi vad dosarul si dosarele sunt cunoscute, nu e niciun secret pentru nimeni, oricine poate sa vada dosarul. Sigur, depinde de acea institutie careia trebuie sa i te adresezi ca sa obtii aprobarea si nu cred ca se da oricui, unui om neserios, aceasta aprobare.
„Nu am avut condamnare”
E bine ca sunt cunoscute dosarele? Cred ca da. Nu trebuie sa ne ascundem trecutul. Eu, de exemplu, imediat dupa ce am avut posibilitatea, imediat dupa Revolutie, am facut niste declaratii publice in care am relatat despre relatiile mele cu asa-zisa Securitate.
Povestiti-ne cum ati intrat in vizorul politiei politice? Eram aici, consilier la Mitropolie, cand, pentru motivul ca am dat adapost unui cunoscut care venise din strainatate si care era considerat pe vremea aceea fugar si sigur ca, la scurta vreme, a fost arestat. Si pentru ca in declaratiile pe care le-a dat oamenilor Sigurantei de atunci (inca nu exista Securitate) a spus ca l-am adapostit cateva nopti, am fost si eu arestat si dus la sediul Sigurantei din acea vreme, vizavi de Liceul Loga, unde acum e sediul PSD.
In curte era locul unde erau tinuti arestatii. Si am stat patru luni in acel arest. Asa am ajuns si eu sa cunosc Siguranta si pe urma, cand am ajuns episcop si apoi Mitropolit, am fost cercetat si urmarit permanent de organele Securitatii. Asta era situatia in acea perioada. Simpla banuiala de a fi potrivnic regimului se solda cu arestare, cu condamnare.
Eu nu am avut condamnare, dar am fost arestat si am stat in celula patru luni. Nu m-au condamnat ca nu au avut un motiv serios si mi-au dat drumul crezand ca voi fi din nou cautat de alti fugari, care in acest fel puteau fi identificati.
Are Romania nevoie de o lege a lustratiei? Cred ca da. Cred ca e necesara. Normal ar fi ca fiecare sa-si spuna singur trecutul fara sa fie nevoie de cercetari, sa-si spuna antecedentele si sigur ca, in masura in care a avut o anumita comportare si o anumita apartenenta politica in trecut, e bine sa se tina seama de ceea ce a fost odata.
Nu stiu exact sa spun ce ar trebui sa cuprinda aceasta lege a lustratiei, dar o identificare a trecutului fiecaruia e necesara si, in masura in care ai comis anumite greseli in trecut, e bine ca singur sa-ti faci, cum se spunea, autocritica si sa nu aspiri la calitati si la functii care ar fi incompatibile cu antecedentele proprii.
Cititi si: Bartolomeu nu va mai candida pentru scaunul de Patriarh