Primul prezentator al României Mari, aşa cum l-au numit moldovenii, vorbeşte despre divertismentul de pe cele două maluri ale Prutului.
Dan Negru a devenit, în luna iunie, cel mai urmărit prezentator român de divertisment, după ce emisiunile pe care le prezintă în România, "Plasa de stele" şi "Câştigi în 60 de secunde", au avut cele mai bune audienţe pe segmentul emisiunilor de divertisment.
Exponent de seamă al showbizului autohton, Dan Negru nu se fereşte să-i critice, din când în când, superficialitatea şi lipsa de bun gust. Prezentatorul îşi împacă însă cele două ipostaze opuse spunând că "dileala e globalizată" şi că televiziunea nu e responsabilă pentru educaţia privitorilor.
Din 2010 trăieşte o viaţă profesională paralelă, prezentând emisiuni atât în România, la Antena 1, cât şi la Chişinău, la postul Prime.
EVZ: Emisiunile pe care le prezinţi la Antena 1, "Plasa de stele" şi "Câştigi în 60 de secunde", au avut în luna iunie cele mai bune audienţe în rândul emisiunilor de divertisment. Care este reţeta succesului tău? Dan Negru: Sunt mai bine de 10 ani de când producţiile mele sunt în aceste clasamente, nu-mi amintesc, sincer, ca-n anii ăştia să fi avut vreo emisiune care să nu prindă topul. Cu toate astea, nu cred în reţete, George Călinescu spunea că dacă ar exista o reţetă a succesului, ea s-ar comercializa a doua zi în magazine. Acum mă ajută mult experienţa, anii de platou. Dar norocul meu a fost că am început televizunea într-o perioadă în care publicul era mai îngăduitor, mai blând, în care televizunile erau puţine, numărai showurile pe degete şi consumul de televiziune era uriaş. Astăzi e abundenţă şi consum mic, televizunea a pierdut mult din motoare şi an după an publicul va descoperi şi alte modalităţi de a pierde timpul. Întâlnesc adeseori oameni care mă recunosc doar din programele de Revelion, oameni care nu deschid deloc televizorul, care nu sunt la curent cu noile formate de televizune. Aşa ceva era de neimaginat prin 1999- 2000.
Televiziunea ca matematică
Care au fost factorii şi oamenii care au contribuit cel mai mult la formarea ta? În ce măsură te-a influenţat colaborarea cu Valeriu Lazarov? Îmi place să trag cu ochiul la tot ce mişcă pe piaţa de televizune europeană sau americană şi adeseori am avut şi am idoli, prezentatori, moderatori de la care fur mult. Îl copiez adeseori pe Bonolis (prezentator italian de televiziune - n.r.) după cum fur mult din jocul de platou a lui Nagui (prezentator de origine egipteană la televiziunea franceză - n.r.), sunt doar două exemple. Reperele sunt importante, însă aportul personal e hotărâtor. Lazarov mi-a arătat cum se face televizune ca matematică. Cunosc de la o poştă oamenii de televizune care au fost influenţaţi de Lazarov, sunt cei care nu consideră divertismentul o hăhăială, o întâmplare. De la el am învăţat să descopăr cheile unor formate şi succesele mele i se datorează. E omul care m-a învăţat să iubesc televiziunea, nu doar să o speculez.
Eşti, în acelaşi timp, un exponent şi un critic al divertismentului televizat autohton. Cum se împacă cele două ipostaze? Încerc să-mi păstrez obiectivitatea, altfel m-aş pierde. Sunt un mare privitor de divertisment de televizune şi, spre disperarea familiei, nu pierd niciodată nimic din ce e nou în divertismentul de televizune. O fac cu pasiune, nu din obligaţie.
Cum ai descrie emisiunile de divertisment de astăzi? În ce direcţie crezi că se îndreaptă ele? Normale pentru lumea şi societatea în care trăim. Nimic nu e nou şi nimic nu e inventat de noi, dilelala e globalizată. Povestea lui Charlie Sheen a ţinut breaking- news la CNN spre oripilarea multora şi spre bucuria altora. Nu noi am inventat dilelala de azi, ea e doar importată. Am prins de-a lungul anilor zeci de astfel de curente şi am avut forţa să le rezist. Mulţi moderatori subjugaţi unor mode vor dispărea odată cu moda, dar vor fi şi unii care vor supravieţui. Sunt mulţi factori de care depinde supravieţuirea sau dispariţia după stingerea unei mode. Sigur însă vor veni alte şi alte mode, de care unii se vor mira şi alţii bucura. Deocamdată piaţa de televizune românească n-a avut forţa să inventeze nimic, ideile sunt ale altora, noi doar le punem în practică.
Telespectatorii moldoveni, mai indulgenţi
În 2010 ţi-ai extins activitatea în Republica Moldova. Ce feedback ai avut din partea telespectatorilor de peste Prut? Sunt câteva sezoane bune de când lucrez la Prime Chişinău, e o altă piaţă de televizune. Pentru mine a fost o mare provocare şi mă bucur că am trecut testul, era nevoie să mă reinventez acolo, unde nimeni nu-i prea cunoaşte pe cei de aici, aşa că am luat-o de la zero. Asta mi-a plăcut cel mai mult. Acum trăiesc două vieţi profesionale paralele, e fascinant. Dar mai ales m-a bucurat titlul dintr-un ziar de acolo, "Negru, primul prezentator TV din România Mare". Cu adevarat, programele mele sunt cele mai urmărite pe ambele maluri ale Prutului... E o mare bucurie asta.
Cu ce diferă piaţa de divertisment din Moldova de cea din România? Moldovenii sunt mai indulgenţi, mai răbdători. Dacă directorii de televizuni vor şti să nu ardă etape, aşa cum s-a întâmplat la noi, acolo va fi un public apropiat de cel european, un public care nu-şi va dori mereu ceva nou de la sezon la sezon. România a avut un rulaj uimitor de formate în doar câţiva ani, nimeni n-a avut răbdare să aştepte să crească o producţie. Ei, moldovenii, învaţă acum din greşeala fraţilor de la Bucureşti. E un bumerang periculos ăsta, care se întoarce cândva împotriva televiziunii, să facem mereu altceva, să schimbăm, să ridicam mereu ştacheta. Moldovenii iau lumea mai încet.
DESPRE BAC
Idolii falşi născuţi pe micile ecrane
Deşi a scris pe blog că "nu televiziunea trebuie să-i înveţe carte pe tineri, televiziunea e opţională", Dan Negru recunoaşte că televiziunile şi ziarele din România poartă o anumită vină pentru rezultatele dezastruoase înregistrate anul acesta la bacalaureat.
"Analfabetismul se deprinde de acasă, părinţii sunt cei care trebuie să stingă televizorul şi să deschidă cartea, televizunea e opţională. Oamenii însă cred că tot ce mişcă în showbiz e strălucitor şi opulent, poate aici e vina televizunii, a ziarelor, că nu arată adevărata viaţa a multora din showbiz, o viaţă ieftină, plină de compromisuri, cu bani puţini, la limita sărăciei! E adevărat, excepţiile câştigă bine, în rest sunt mulţi flămânzi cu buzunarele goale. Incultura înseamnă sărăcie, oriunde în lume. Showbizul nu e o insulă în care orice analfabet câştigă bani, dimpotrivă, e ticsit de domni şi domniţe fără cărţi citite dar cu expunere prin ziare şi televizuni dar, foarte important, şi cu buzunarele goale", demască Dan Negru idolii falşi şi faliţi de pe micile ecrane.
"Vina nu e a puştilor care au ratat bacalaureatul, nici măcar a profesorilor. Bacalaureatul a fost eşecul părinţilor", a scris Dan Negru pe blog.