Dam 50 de euro anual pe mobila

Cu toate ca romanii cumpara putine piese de mobilier, consumatorii sunt deschisi la inovatiile designerilor din domeniu.

Mobila „made in Romania” se va scumpi in acest an, sustin reprezentantii industriei de profil. Cresterea preturilor, care nu va fi foarte mare, este cauzata de scumpirea materiilor prime (material fibro-lemnos de densitate mare si placi aglomerate) cu aproximativ 50% in ultimul an, dar si de scumpirea utilitatilor, ne-a declarat Constantin Ionescu, consilier tehnic in cadrul Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania (APMR).

Consiliul Concurentei va analiza daca majorarea preturilor materiei prime, al carei furnizor unic pe piata romaneasca este compania Kronospan, este justificata. Pentru scaderea costurilor de productie, firmele producatoare cauta sa importe materiale mai ieftine din Ucraina sau China.

Romanii vor „mobila pe viata” Intrarea in Uniunea Europeana ne-a surprins cu vechile obiceiuri. Conform APMR, anul trecut, in Romania s-a cumparat mobila in valoare de 45,2 euro/locuitor, de aproape patru ori mai putin decat in statele UE, unde consumul de mobila a fost de 205 euro/locuitor. „Suntem inca adeptii mobilei pe viata si pentru urmasii nostri”, considera Constantin Ionescu.

Toate bucatariile, dormitoarele, scaunele, birourile si alte piese cumparate de romani in 2006 au costat 977,3 milioane de euro. 685,4 milioane de euro (70% din suma totala) au fost „investiti” in mobila autohtona, restul sumei (291,9 milioane de euro) mergand pentru cea importata.

Cele mai multe obiecte de mobilier sunt importate din Italia, Polonia si Germania. Producatorii de mobila estimeaza ca importul acestor produse va creste cu 30% in acest an, in timp ce productia interna se va majora cu 7-8%.

Produsele de lux, tot mai cautate

O parte dintre piesele produse in Romania iau calea exportului. Anul trecut, am exportat mobila in Franta in valoare de 183,8 milioane de euro, iar in Germania - in suma de 144,9 milioane de euro. O piata atractiva pentru export sunt statele din fostul bloc sovietic. Deocamdata, se exporta in Republica Moldova, unde consumatorii prefera mobila din lemn masiv si cea clasica.

Spre deosebire de acestia, cumparatorii romani „sunt foarte receptivi la mobila moderna, in ultimii ani remarcandu-se o crestere a vanzarilor de mobila cu un design indraznet, cu combinatii de metal, sticla sau plastic, in special catre tineri”, potrivit lui Constantin Ionescu. Consumatorii cu venituri mari aleg mobila grea, de lux, uneori sculptata. „Acest segment este in crestere in ultimii ani, datorita dezvoltarii masive a sectorului constructiilor”, spune reprezentantul APMR.

INVESTITIE

Fabricile Mobexpert, relocate Mobexpert investeste 28 de milioane de euro pentru relocarea activitatilor de productie si logistica ale grupului de la Targu-Mures in noul parc industrial, situat la 15 km de oras. Noile spatii vor fi operationale peste un an si vor gazdui fabricile ConfoMex, StudioMex, IleforMex, MuresMex si platforma logistica ale Grupului Mobexpert. Dan Sucu, presedintele companiei, estimeaza o crestere cu peste 50a a productivitatii, pana in 2011, corelata cu o crestere de 50a a productiei la cele patru fabrici.