Curs de bun-simţ la metrou

Doi tineri bucureşteni vor să ţină lecţii de circulaţie pe scările rulante din subteran: pentru a evita aglomeraţia, staţionaţi doar pe partea dreaptă!

„Mă scuzaţi, îmi daţi voie? Ştiţi, se staţionează pe partea dreaptă?!“. Bărbatul din faţă îmi aruncă o privire piezişă peste umăr. Nu se mişcă. Dacă circulaţi cu metroul, imposibil să nu fi avut dimineţi în care, grăbit, aţi vrut să ajungeţi mai repede la suprafaţă, folosindu- vă de scările rulante.   Din păcate însă, în subteranul Capitalei sunt foarte rare cazurile în care poţi să circuli civilizat pe treptele în mişcare. Doi tineri şi-au pus în cap să-i înveţe pe bucureşteni că se staţionează pe dreapta şi se circulă pe stânga. Delia Obreja (26 de ani) şi Dedi Grigoriu (27 de ani) vor să organizeze sesiuni de ghidaj pe treptele mobile. Conducerea Metrorex nu refuză ideea, însă aşteaptă ca iniţiativa să fie discutată la nivel de management. Circulaţie pe culori Chiar dacă pare un flecuşteţ, folosirea alandala a scărilor e una dintre micile probleme care ne fac zilele mai urâte. Se adaugă la iritarea provocată de aglo me raţia din subteran: 15.000.000 de călă tori circulă, în medie, lunar, cu metroul. „Ideea ne-a venit în iunie 2008, în timpul campaniei de la alegerile locale, când trenurile circulau foarte greu. Ne-am gândit să facem un blog unde să dăm sfaturi pentru o viaţă mai uşoară la metrou. Vrem să arătăm că se poate circula decent şi fără nervi şi că totul ţine de călător, nu neapărat de autorităţi“, spune Delia.

„Nu vrem să schimbăm metroul, ci oamenii care merg cu metroul“, adaugă şi Dedi. Concret, ce vor să facă cei doi? Într-o zi de sâmbătă, împreună cu prietenii şi voluntarii, să se îmbrace în veste reflectorizante de două culori: o culoare să staţioneze, cealaltă - să circule. Au făcut şi o mascotă, un BOU care ştie cum să urce şi să coboare scările, unde să arunce gunoiul şi cum să asculte muzică în spaţiul public. Ideea este susţinută de peste 300 de semnături dintr-o petiţie on-line. Metrorex: vom analiza În Bucureşti, circulaţia la metrou e marcată doar cu câteva urme de paşi galbeni, desenaţi, în 2005, pe treptele mobile, nişte afişe seci care se rup cu regularitate şi anunţuri date prin staţie. „E o problemă, adevărat, şi încercăm să găsim soluţii pentru a o rezolva. Dar cred că nici dacă aşsta eu la baza scării şi le-aşspune oamenilor să staţioneze pe dreapta şi să circule pe stânga nu s-ar rezolva“, e convinsă Mariana Petre, directorul de comunicare Metrorex.

Ideea celor doi bucureşteni nu li se pare proastă, mai ales că e gratis. Doar că, din decembrie până acum, cei de la Metrorex nu au reuşit să decidă dacă dau sau nu undă verde propunerii. „Am fost înnebuniţi cu bugetul până acum, dar o vom analiza în zilele următoare“, promite Petre, potrivit căreia, şi în birourile Metrorex se caută „ceva care să le sară în ochi“ călătorilor ce nu ştiu rostul scărilor rulante.

BLOG-PAMFLET „Nesimţirea“, pe primul loc în subteranul Capitalei Pe http://metroulgreu.blogspot.com, Delia şi Dedi - ea, consultant Resurse Umane, el, inginer proiectant - dau sfaturi, cu regularitate, într-un mod haios, pentru o călătorie mai civilizată în Capitală. Regulile de bune practici la metrou, întâmplările din subteran şi recomandările de bun-simţ- cum să te ţii de bare, unde să te aşezi pentru a evita, cât de cât, aglomeraţia, unde să arunci gunoiul, cum să nu-i deranjezi pe ceilalţi cu muzica ta preferată - sunt însoţite de caricaturi, pentru ca mesajele să fie mai uşor percepute.

Pe aceeaşi platformă de comunicare, cei doi bucureşteni au dat drumul unui sondaj legat de problemele celor care merg zilnic cu trenurile Bombardier. Până acum, în topul lucrurilor care „îi scot din minţi“ pe bucureşteni se află: „nesimţirea“, „muzica pe speaker la telefoane“, „aglomeraţia“, „mirosurile“, „intervalele lungi între metrouri“, „cei care scuipă şi aruncă hârtie“, „cerşetorii“. La sondaj au răspuns 95 de călători. Cei care nu şi-au exprimat votul o mai pot face în următoarele 19 zile.

„METROUL GREU“. Mesajele transmise prin caricaturi pot avea un impact mare asupra călătorilor, cred realizatorii blogului