Duşul sub care dansezi şi faci economie de apă şi energie

Paul Frigout, un tânăr designer francez, va realiza Greenbook, o platformă de socializare on-line dedicată tinerilor implicaţi în proiecte de voluntariat.

Paul Frigout, un tânăr francez în vârstă de 27 de ani, care locuieşte de trei ani în România, a câştigat recent concursul Open Planet Ideas cu un proiect on-line numit Greenbook, care va funcţiona ca o platformă de socializare dedicată voluntariatului.

Acum, el dezvoltă aplicaţia aleasă din 400 de proiecte de juriul competiţiei organizate de Sony şi WWF (World Wilde Fund for Nature - organizaţie pentru protecţia mediului).

El a dezvăluit pentru EVZ modul în care va dezvolta Greenbook şi nu a uitat să vorbească şi despre componentele proiectelor sale verzi.

EVZ: Cum ţi-a venit ideea de a porni o platformă on-line destinată voluntarilor, numită Greenbook? Paul Frigout: Ideea mi-a venit într-o zi când aşteptam autobuzul, alături de alţi 10 oameni. Am avut de stat vreo 15 minute în staţie. Aşa m-am gândit că toţi cei din staţie ar fi putut să facă ceva în acest răstimp, nu numai să aştepte. Şi am identificat nevoia de o aplicaţie prin intermediul căreia să aduci oamenii laolaltă, în mediul urban. Apoi, îmi doream să creez o platformă de voluntariat.

În timp ce citeam un ziar m-am gândit că, deşi e plin de ştiri, e pasiv, adică oamenii citesc ştirile, dar nu se întâmplă nimic după. Aşa am decis să duc lucrurile într-o zonă activă. Plus o aplicaţie Facebook. Ceea ce, m-am gândit eu, ar aduce o nouă dimensiune voluntariatului, prin faptul că ai putea avea o mobilizare de masă, rapidă şi concentrată. Competiţia Open Planet Ideas a început în septembrie (anul trecut - n.r.). Din octombrie am început să studiem conceptul şi am făcut schimb de feedback cu ceilalţi participanţi. Iar în decembrie a venit evaluarea. La început nici nu mă gândeam că aş putea câştiga. Iar când am aflat asta, am fost foarte încântat.

Cum se va dezvolta proiectul? Acum continuă dezvoltarea şi rafinarea proiectului. Pe 4 mar tie ne vom întâlni la Londra, alături de câţiva dintre participanţii la concurs, şi vom sta de vorbă pentru a găsi soluţii de dezvoltare. Din câte ştiu, în şase luni trebuie să fim aproape gata..

Ce rol va juca Greenbook în viaţa voluntarilor? O astfel de platformă îi poate fi utilă fiecărui voluntar. Mai ales că generaţia mai tânără, care este foarte activă, este publicul ei ţintă. Greenbook este o modalitate de dezvoltare, de a găsi noi modele de acţiune, care să împingă lucrurile mai departe. Uneori, voluntarii se simt excluşi din anu mite organizaţii şi acesta ar pu tea fi un mod de a începe să facă ceva pe cont propriu. Targetul nostru sunt tinerii până în 30 de ani.

Mereu am crezut că ceea ce se întâmplă în jur te ajută să înţelegi mai bine ceea ce faci. Aşa am ajuns la ecologie şi mediu. Asta s-a petrecut prin 2005, când eram încă student. Atunci am creat şi maşina de spălat vase eco. Iar profesorul meu m-a sfătuit să o şi patentez. Am mai creat apoi duşul eco, telefonul eco.

"Producătorii ne-au refuzat maşina de spălat vase"

Produsele tale pot fi achiziţionate din magazine? Din păcate nu, sunt doar prototipuri. Cât priveşte maşina de spălat vase, am încercat să o marketez, dar producătorii pe care i-am contactat ne-au refuzat.

Cum e construit duşul eco pe care l-ai creat? E un proiect cu mult potenţial. Principiul este să ai un duş la care, în loc să foloseşti electricitate pentru a încălzi apa, foloseşti energie provenită din mişcarea picioarelor tale. Practic, te mişti, de fapt dansezi sub duş, iar asta împinge apa stocată în podea către rezervor şi o şi încălzeşte. Iar apa este reciclată şi se poate folosi din nou. Deocamdată, n-am cercetat de câte ori poate fi curăţată şi refolosită apa, mai ales că în legislaţie sunt restricţii privind puritatea apei. De fapt, aceste produse scot în evidenţă faptul că, atunci când creezi ceva, trebuie să ţii cont de tot mediul înconjurător. (...) Şi industria a început să împingă lucrurile în această direcţie.

"Ideea Greenbook mi-a venit în timp ce aşteptam autobuzul alături de alţi 10 oameni. Am avut de stat vreo 15 minute. Aşa că m-am gândit că toţi cei din staţie ar fi putut să facă ceva în acest răstimp.", PAUL FRIGOUT, designer

ATITUDINE "VERDE"

Şezlong din carton, pe balconul personal

Unii dintre criticii noului model de business, care presupune să ai viziune şi dincolo de producerea unor obiecte, susţin că degeaba mai facem acum eforturi, pentru că, oricum, e prea târziu pentru omenire. Aşa să fie? Nu este niciodată prea târziu. Putem spune că acest nou model de business n-a sosit suficient de devreme, dar încă putem profita de el. Acesta este modelul viitorului. Mai ales că omenirea face parte din natură şi nu putem continua disparat, ci trebuie să lucrăm pentru ea. Altfel ne vom distruge singuri. Dar vom găsi soluţii şi trebuie să nu renunţăm la a le căuta. Cred că trebuie să fim optimişti în ceea ce priveşte acest aspect.

Câteva schimbări care ne pot îmbunătăţi viaţa...

Cum se schimbă viaţa oamenilor datorită noului tip de design? E vorba despre câteva schimbări care ne pot îmbunătăţi viaţa, cum ar fi să schimbi becul incandescent cu unul economic. Asta înseamnă să accepţi că există o nevoie pentru asta. Iar oamenii încep să transpună acest gen de a gândi în lumea din jur. Cred că, de fapt, comportamentul oamenilor este strâns legat de asta şi este important ca fiecare dintre noi să aibă o contribuţie. Mă gândeam la un proiect mic care să pornească pe Greenbook: un angajat îi poate explica angajatorului cât de nociv este plasticul din paharele folosite de companie. Angajatul ar putea propune să înlocuiască aceste pahare cu unele ceramice. Iar, pe termen lung, asta ar înseamna clar o economie.

Ce alte proiecte mai dezvolţi? Din păcate, nu mai am suficient timp să lucrez la astfel de proiecte. Acum, aştept să vină vara şi să îmi construiesc un şezlong din carton pentru balconul meu. Am mai făcut scaune din carton şi au fost foarte rezistente. Le-am creat să susţină două persoane, dar au stat 15 persoane pe ele şi nu s-au rupt.