Cum transformi un izlaz în circuit automobilistic

Localnicii au votat un proiect incert cu gândul la cele 3.000 de locuri de muncă promise de investitor.

Construirea unui centru comercial şi a unei piste de Formula 3, la pachet cu promisiunea a 3.000 de locuri de muncă, i-a convins pe cei mai mulţi dintre locuitorii comunei ilfovene Snagov să voteze în favoarea proiectului. De fapt, la referendumul organizat ieri de consiliul local, ei au votat „pentru“ sau „împotriva“ transformării unei jumătăţi din izlazul comunal în teren construibil. A cărui utilizare - chiar primarul Snagovului o spune - poate fi schimbată.

Nici hotărârea consiliului şi nici buletinele de vot nu menţionează însă nimic din ceea ce cred snagovenii că au votat: ei ştiu că au spus „da“ construirii unei piste de Formula 3 şi a unui uriaş complex comercial care le va da 3.000 de locuri de muncă. Asta le-au spus liderii de opinie locali - primarul, popa, publicaţia „Săptămânal de Ilfov“ etc. Ceea ce nu au aflat sătenii este că nu au neapărat prioritate la ocuparea celor 3.000 de locuri de muncă. Speranţe pentru locuri de muncă Dumitrache Iosif, Vlad Constantina, Marian Grigore şi părinţii, sute de locuitori ai comunei Snagov au votat „pentru proiect, ca să aibă şi copiii noştri unde lucra... Pentru ei am votat“.

Investiţia propovăduită de toţi liderii locali şi de către dezvoltatorul South Pacific Group a gâdilat plăcut auzul sătenilor şi le-a revigorat speran- ţele de a-şi vedea copiii şi nepoţii angajaţi „într-un serviciu civilizat“ şi nu asudând ogorul. Le-a spus şi popa la biserică, de două duminici le tot zice să se ducă la vot, aşa că Vlad Floarea a venit degrabă la urne, cu buletinul pregătit: „Sigur că sunt de acord!“. Din peste 6.000 de locuitori ai comunei, doar vreo câteva sute sunt salariaţi. Li s-a spus oamenilor că vor avea de câştigat nu doar locuri de muncă în complex, ci şi indirect, pentru că valoarea terenurilor va creşte, mai ales că locul unde este amplasat centrul comercial ce va include circuitul automobilistic „Grand Prix One“ este pe autostrada Bucureşti-Braşov. În plus, localnicii îşi vor putea face pensiuni în care să-i cazeze pe cei „peste 40.000 de turişti“ care, zic dezvoltatorii, vor invada lunar centrul de agrement. Investiţie uriaşă Pentru marea investiţie, consiliul local a ales 56 de hectare de teren (jumă tate din izlazul comunal) şi a hotărât să întrebe poporul: este sau nu de acord ca bucata asta de izlaz să devină utilizabilă pentru „curţi-construcţii“? „N-am scris pe buletinele de vot şi în hotărâre despre această pistă şi despre complex pentru că nu stabileşte poporul cu cine facem afaceri aici“, explică primarul Apostol Muşat. Şi mai e ceva ce se va stabili abia după referendum: hectarele astea vor fi date către South Pacific în concesiune sau primăria şi firma vor face asociere în participaţiune. În acest din urmă caz, consiliul local va trebui să participe la investiţii. „South Pacific va investi 300.000 de euro“, spune George Prelea, australianul de origine română care deţine firma împreună cu fiul său şi cu un fost bancher. De ani şi ani aşteaptă Snagovul şansa unei investiţii de o asemenea anvergură, spune primarul Apostol Mu- şat, „după ce a picat proiectul cu Dracula Parc nu s-a mai întâmplat nimic în zonă“. Deşi recunoaşte că South Pacific nu are gata proiectul, primarul şi-a făcut deja calculele: „Numai din taxe, impozite şi redevenţă adunăm cam 50 de miliarde de lei vechi pe an, adică jumătate din bugetul primăriei“. Dar nimic nu e bătut în cuie, zice primarul, „dacă vine un investitor cu altă ofertă, mai bună... renunţăm la asta“. GRAND PRIX ONE Snagovul, frate cu Londra

Investitorul şi dezvoltatorul pentru România al acestui proiect, compania de construcţii şi dezvoltare imobiliară South Pacific Group, este controlat de trei oameni de afaceri din Australia: George Prelea, un român plecat în Australia acum 45 de ani şi întors în ţară în urmă cu trei ani şi jumătate, fiul său şi un fost bancher. Prelea spune că, din mai multe locuri posibile, a ales Snagovul pentru că e aproape de Capitală, de Aeroportul Otopeni, iar terenul este pe autostrada Bucureşti-Braşov. În legătură cu cele 3.000 de locuri de muncă la care visează localnicii din Snagov, omul de afaceri ne-a declarat că nu pot fi promise sătenilor: „Ar fi discriminare să pun o clauză care să prevadă angajarea în complex doar a localnicilor“. Înainte de a se lăsa convins de proiectul propus de South Pacific Group, primarul Snagovului, Apostol Muşat, s-a dus în recunoaştere tocmai lângă Viena, în centrul comercial Pandorf, realizat de aceeaşi firmă care se va ocupa de complexul de la Snagov. I-a plăcut ce a văzut acolo şi faptul că în parcare, din 36 de autocare, şapte erau din Bucureşti, „deci românii caută astfel de centre comerciale, iar Snagovul e mai aproape decât Viena“. Circuite automobilistice Grand Prix One, precum cel din proiectul de la Snagov, mai există la Viena, Roma, Milano, Barcelona şi Londra. Odată cu pista de la Snagov vor fi inaugurate încă opt, în Spania, Singapore, Noua Zeelandă, Italia, Thailanda, Australia şi două în Croaţia. George Prelea, prin South Pacific, mai are în derulare patru proiecte rezidenţiale în comuna ilfoveană Tunari şi a predat deja un alt complex de locuinţe în zona Străuleşti, derulat împreună cu Ministerul Apărării.