Cum se pierd zeci de milioane de euro destinate autostrăzilor

Europenii ne dau bani, iar autoritățile nu sunt în stare să facă drumuri. Dacă tronsoanele începute nu vor fi gata la anul, când este termenul limită, UE va tăia finanțările. Mai mult, va trebui să returnăm și sumele cheltuite.

Nouă ani am avut la dispoziție să cheltuim banii alocați de Uniunea Europeană pentru construirea de autostrăzi și drumuri naționale în exercițiul financiar european 2007-2015, asta după ce autoritățile au primit o derogare de trei ani, în 2012. În prezent, 10 tronsoane de autostradă nu s-au finalizat, riscăm să pierdem banii alocați și să ne căutăm în buzunare- ca să plătim de la buget construirea tronsoanelor care nu vor fi gata. Contactat de „Evenimentul zilei”, directorul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR), Narcis Neaga, susține că se lucrează la foc continu și că se discută cu europenii pentru a vedea cum se poate rezolva problema, în caz că nu vor fi gata tronsoanele.

Potrivit surselor EVZ, șefii de la Drumuri negociază cu șefii UE de la Bruxelles ca tronsoanele care nu vor fi gata în acest exercițiu financiar, să fie finanțate în exercițiul financiar care va fi valabil între 2015-2020. Deși, cu banii care se vor aloca de la anul- se puteau face alte proiecte de infrastructură.

Epopeea construirii a 10 loturi

Autostrada Nădlac-Arad

● Lot 1 (22,2 kilometri) Lotul ar fi trebuit deschis circulației anul acesta, însă construirea drumului a fost blocată după ce omul de afaceri Nelu Iordache a fost trims în judecată, fiind acuzat de delapidare, spălare de bani, înşelăciune şi fals în înscrisuri. El ar fi cheltuit banii destinați autostrăzii Nădlac- Arad, lotul 1, pe alte afaceri. Mai precis, potrivit procurorilor DNA, peste 30 de milioane de lei care erau destinaţi strict realizării autostrăzii ar fi fost deturnaţi de omul de afaceri, banii fiind folosiți pentru finanţarea firmei Blue Air, achiziţia de terenuri şi imobile, dar şi pentru construirea unui aeroport privat. În tot acest timp, lucrările la autostradă au stagnat în cea mai mare parte a timpului. În anul 2012, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a decis să rupă contractul cu Romstrade. La aproximativ două luni distanţă de la această mutare, Iordache a fost arestat preventiv. Acesta a stat după gratii mai bine de un an, după care judecătorii au decis că poate fi judecat în arest la domiciliu. Acum, lotul este construit prin Astaldi-Max Boegl, dar el este departe de a fi gata.

● Lot 2- Nădlac-Arad (16,6 kilometri) CNADNR a reziliat în vara lui 2013 contractul de proiectare şi execuţie a lotului doi, în lungime de 16,6 kilometri, după falimentul constructorului, Alpine Bau din Austria, comunicând la vremea respectivă că stadiul de execuţie a lucrării era de 84,75%. După mai bine de un an, șefii de la Drumuri au reușit să contracteze lucrarea iarăși. Denumit contract pentru remedierea lucrărilor existente şi finalizarea lucrărilor rămase de executat, el a fost atribuit Asocierii Astaldi SpA - Max Boegl România SRL şi are o valoare totală de 89.348.287,63 lei fără TVA. Și în acest caz, finanţarea este asigurată din fonduri europene (85%) şi sume de la bugetul de stat (15%).

Autostrada Timișoara-Lugoj

● Lot 2 (25,6 kilometri) Stadiul lucrării este de 56-60 %. Constructorii: Tirrena Scavi, Societa Italiana per Copndotte D’Aqua. Estimare finalizare investiții: iulie 2016. Valoarea contractului este de 96,2 milioane de euro, din care au fost achitați 21,7 milioane de euro. Finanţarea este asigurată din Fonduri Europene (Fonduri de Coeziune – 85%) şi fonduri de la bugetul de stat (Guvernul României -15 la sută). Primul tronson al acestei autostrăzi a fost deschis circulaţiei în octombrie 2012, fiind realizat de asocierea Spedition UMB - Tehnostrade - Carena SpA Impresa di Construzioni.

Autostrada Lugoj-Deva

Tronsonul este împărțit în 4 loturi:

● Lotul 1 a fost deschis parțial circulației pe o porțiune de 17 km în decembrie 2013 (între Traian Vuia și Balint); restul de 10 km nu au fost deschiși circulației din cauza lipsei unui drum de legatura (Balint - Sanovita). Celelalte trei tronsoane sunt departe de a fi gata.

● Lot 2 Cosevita - Traian Vuia, 28,6 km. Constructori: JV Salini SPA si Secol SPA. Cost: 128 milioane euro, din care s-au achitat 19,2 milioane de euro.

● Lot 3 Ilia - Cosevita, 21,2 km. Constructori: Teloxim Con SRL, Comsa SA, Aldesa Construcciones SA și Arcadis Eurometudes SA. Cost: 132 milioane euro, din care s-au achitat aproximativ 21 de milioane de euro

● Lot 4 Soimus - Ilia, 22,1 km. Constructori: Tehnostrade, Spedition UMB. Cost: 419,4 milioane lei fără TVA, din care s-au achitat aproximativ 15 milioane de euro.