Peste 7,5 miliarde de lei au fost alocaţi în ultimii patru ani din bani publici, în principal din Fondul de Rezervă aflat la dispoziţia Guvernului şi prin Programul Naţional pentru Dezvoltare Locală (PNDL), către primării, în funcţie de orientarea politică a edililor, încurajând practic migrarea acestora. Banii au fost împărţiţi discreţionar, fără niciun criteriu de eficienţă sau de necesitate a investiţiilor, şi nimeni nu a verificat modul în care au fost cheltuiţi aceşti bani. Numai în 2014, de pildă, an cu mize electorale uriaşe, Fondul de Rezervă a fost majorat de 15 ori, potrivit unui raport intitulat “Clientelismul politic 2012 - 2016”, realizat de Expert Forum (EFOR).
Astfel, în 2014, în Legea bugetului de stat pe anul 2014 specifica inițial valoarea de 161.269.000 lei, iar la finalul anului 2014 însuma 2.340.670.000 lei.
“În ultimii patru ani, guvernele au mărit discreționar sumele din Fondul de Rezervă chiar și de 15 ori, pentru a le folosi în scopuri care nu au nimic de-a face cu urgența sau cu neprevăzutul. Modificările au fost făcute atât de PSD, cât și de PNL, care a fost la guvernare sub formula USL până la începutul lui 2014. Deciziile legate de distribuția acestor bani au fost în cea mai mare parte netransparente”, se arată în raportul EFOR.
Migraţia politică a fost răsplătită
Potrivit informaţiilor din raport, faptul că suma inițiată a fost mărită de 15 ori în an electoral - cum de altfel se întâmplase și în 2012 - este un indicator că acești bani au fost folosiți ca metodă de susținere a primarilor, dar și de finanțare a partidelor politice în afara campaniei electorale. Aproape 80% din banii din anul electoral 2014 au fost cheltuiți după octombrie.
Asta după ce, prin OUG 55 din septembrie 2014, un număr de 552 de primari, 4.607 consilieri locali și 184 consilieri județeni au ales să schimbe partidul. Majoritatea dintre aceștia au primit mai mulți bani după migrație, chiar și de 111 de ori mai mult, cum este cazul comunei Poiana din Dâmbovița.
Cel mai probabil creșterea sumelor de investiții a fost un factor care a încurajat migrația aleșilor locali, iar trecerea de la un partid la altul a fost răsplătită, susţine EFOR.
Maximum de clientelism s-a atins în a două jumătate a lui 2014, când șansa de a lua bani dacă erai primar de comună în partidul de la guvernare era de cel puțin 2 ori mai mare decât dacă erai primar din opoziție.
“Cert este că aceste fonduri, care nu sunt europene și deci nu pot fi monitorizate la fel de atent, rămân o sursă de finanțare indirectă a partidelor politice și a campaniei electorale. Analiza noastră demonstrează că șansele de a lua bani dacă ești primar al partidului la putere sunt mai mari decât dacă ești în opoziție”, se arată în raport.
Primari dependenţi de fondurile “de sus”
În plus, există primari care trec de la un partid la altul pentru că altfel nu au cum să obțină investiții în comunitatea pe care o conduc.
"Între 2012 și 2016, Fondul de Rezervă aflat la dispoziția Guvernului și Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL) au fost principalele mijloace prin care banii publici au fost direcționați arbitrar pentru susținerea propriilor primar de către partide și pentru atragerea altora. Cum mecanismele de control asupra acestor fonduri sunt aproape inexistente, iar urmărirea modului de implementare a investițiilor nu se realizează aproape niciodată, guvernele au putut distribui liniștite banii după bunul plac", se mai arată în raportul menţionat.
Suma totală pentru iunie 2012 - decembrie 2015 la care ne raportăm este 7.536.651.472 lei. Dintre partidele mari, cel mai câștigat din distribuția de fonduri pare a fi PSD, care a primit 4.622.571.648 lei, pe când PNL a primit 1.666.972.054, iar PDL - 311.699.175 lei.
În București, Sectorul 3 a primit mult mai mulți bani decât alte sectoare, cu bugete mai scăzute, fapt care este un alt indicator de favoritism