Cum se fură angajaţii

Companiile multinaţionale amplasate în Lugoj duc o campanie agresivă de racolare a forţei de muncă, unele de la altele. Şomajul aproape de zero încinge spiritele între multinaţionalele cu sediul în Lugoj.

Conducerea Rieker România, producător de încălţăminte şi cel mai mare angajator din centrul judeţului Timiş, acuză două multinaţionale nou-venite în municipiul Lugoj că vânează agresiv „capete“ (head-hunting - eng.) printre propriii angajaţi. Markus Rapp, manager Rieker România şi Rieker Cehia, susţine că fabrica de la Lugoj este ţinta unei campanii abile de „braconaj de personal“, care are ca scop determinarea angajaţilor să plece către alte multinaţionale venite recent în zonă.

Rapp spune că cei mai agresivi sunt reprezentanţii producătorului internaţional de elemente de siguranţă auto, Autoliv, şi producătorului de piese din cauciuc şi din plastic pentru industria auto, Schieffer.

„Campanie abilă de imagine“ Din Grup Rieker România fac parte trei societăţi cu răspundere limitată: Rieker România, Rilug şi Risu. Managerul grupului a decis să vorbească după ce două angajate ale Rieker au ajuns în stare gravă la spital. Una dintre ele chiar şi-a pierdut viaţa, iar asupra companiei a început să plutească suspiciunea că otrăveşte angajaţii.

„Au fost două cazuri izolate din care s-a făcut o isterie. Nu întâmplăor, cred eu, în presa locală, în ziua în care s-a scris despre aceste cazuri pe prima pagină, Autoliv avea ultima copertă întreagă cu campania de recrutare. Suntem ţinta unei campanii abile de imagine. Cei de la Schieffer au angajat un «head-hunter“» (recrutor de resurse umane - n.r.) care ne-a vânat mecanicii, reuşind să ne fure un şef de producţie“, acuză Rapp. „Oamenii pot face ce vor“ Mihael Corescu, manager de resurse umane la Schieffer România, recunoaşte că firma este în pragul declanşării unei campanii de recrutare, dar neagă acuzele lui Rapp. „Nu am angajat niciun «head-hunter». Nouă ne sunt necesari operatori cu minimum şase ani experienţă. Recrutăm oameni din Arad, din Timişoara şi chiar din Bucureşti. Noi am putea acuza Autoliv că ne-a recrutat oameni, pentru că au plecat la ei, dar concepţia noastră este că oamenii pot face ce vor“, a declarat Michael. Ionel Fierbinţeanu, manager general Autoliv România, spune că este o coincidenţă suprapunerea propriei campanii de recrutare peste îmbolnăvirile de la Rieker.

„Suntem în campanie de recrutare de un an chiar. Noi nu vânăm oameni. Chiar am stabilit un acord cu cei de la Schieffer să ne anunţăm reciproc dacă avem angajaţi din posturi-cheie, care vor să plece de la o firmă la alta şi nu am luat unii de la alţii personal“, susţine Fierbinţeanu. Ambii manageri au declarat că cel mai direct efect al crizei de personal este creşterea salariilor.

„Nu ştim însă până unde pot creşte, astfel încât să fie păstrată producţia în România“, spune Mihael Corescu. Judeţul Timiş se confruntă cu cea mai gravă criză de personal din istorie. Angajatorii mari lucrează cu firme de transport care aduc personal cu autobuzele din localităţi aflate şi la 70 de kilometri distanţă de fabrici. Firmele mari de recrutare promit salarii de aproape 1.000 de lei pentru cel mai prost plătite posturi, la încadrare.