Românii interesaţi de vânzarea rapidă şi în condiţii bune a autoturismelor folosite pot apela la firme specializate. Maşina „din dotare” poate deveni o pacoste în această perioadă: costurile pe care le presupun unele modele ajung greu de suportat pentru românii loviţi în plin de criză.
Cei care doresc să vândă repede pot apela acum la comercianţii de autovehicule second-hand, interesaţi în ultima vreme şi de autoturismele aflate în circulaţie pe teritoriul României. Firmele pre feră în general schimburile de maşini (deja cunoscutul „buyback”). Există însă şi posibilitatea vânzării.
EVZ continuă astăzi serialul despre oportunităţile deschise de criza economică. Specialiştii din domeniu vă oferă câteva lecţii de supravieţuire în „jungla” pieţei auto din anul 2009. Dacă pentru cei care vor să scape de maşini există doar portiţe de salvare, pentru cei care-şi caută acum o maşină există oportunităţi în toată regula. Decontul pentru „explozia” din anii trecuţi Dezvoltarea pieţei de autoturisme second-hand rulate în România pare normală, după ce, în anii trecuţi, piaţa de automobile noi cunoscuse o adevărată explozie. Vânzările au scăzut mult între timp, maşinile cumpărate atunci „au împlinit” doi sau trei ani, iar proprietarii vor să scape de ele. Viitorii proprietari au şi ei avantaje: pun mâna pe o maşină înmatriculată deja în România şi scapă astfel de plata taxei.
Firmele nu se îngrămădesc deocamdată prea mult în această zonă: oferta de maşini din Germania este imensă. Sunt în general maşini de calitate, care şi-au făcut veacul pe drumuri mult mai bune. Dacă sunt bine întreţinute, maşinile rulate în România pot însă încerca să le „concureze”. Evaluarea maşinii, posibilă on-line
Înainte de a demara procedurile de vânzare, autovehiculul trebuie evaluat de experţi independenţi, care vor întocmi o fişă tehnică. Pe baza acesteia, firma care-l cumpără stabileşte un preţ de comun acord cu proprietarul. Mai departe, e doar o chestiune de hârtii.
La firma Dreamcar.ro S.R.L, actele notariale prin care maşina este vândută sunt achitate de vânzător, iar cele de cumpărare a noii maşini sunt suportate de firmă.
O altă companie, AAA New Kopel, oferă, deocamdată, doar serviciul de schimb al maşinii, însă se pregăteşte să treacă şi la cumpărarea de autoturisme. „Acest serviciu se află în dezvoltare în momentul de faţă”, după cum explică directorul general al companiei, Dudy Perry.
Secţiunea referitoare la astfel de tranzacţii a fost deja introdusă pe site-ul aaank.ro. Aici sunt explicaţi şi paşii de urmat, odată ce vânzarea va fi posibilă: o evaluare a maşinii, făcută on-line sau la sediul companiei, verificarea documentaţiei, oferta de preţ, o analiză a condiţiilor tehnice şi încasarea banilor.
Evaluarea on-line se face în funcţie de marca maşinii, model, tipul caroseriei, anul fabricaţiei, culoare, combustibil, capacitate cilindrică, putere şi tipul transmisiei. De asemenea, vânzătorul va trece un preţ propus. Aceste informaţii, însoţite de datele personale, sunt trimise către firmă.
VARIANTĂ
Automobilul din stoc, la superofertă
Între ştirile despre producătorii de automobile în genunchi se întrezăresc oportunităţi şi pentru cumpărători. Pentru o parte dintre români - oameni care ştiu ce vor, care n-au pretenţii prea mari şi care sunt înzestraţi cu ceva răbdare - situaţia de acum e mană cerească. Experţii din domeniu îi îndeamnă să nu se îngrămădească însă la maşini abia scoase din fabrică. Pot găsi unele la superofertă: produse anul trecut, poate chiar cu zero kilometri la bord, dar cu preţul secerat de criză.
O altă variantă: maşinile returnate de cei care nu şi-au mai putut plăti leasingul. Autovehiculele din oferta firmelor de leasing, îngroşată binişor în ultimele luni, au şi avantajul unui istoric transparent. Pe scurt, ştii pe ce dai banii. „Dacă nu vând maşinile, nu le mai ia nici dracu’”
Maşini cât vezi cu ochii. Anul trecut, când criza părea doar o ipoteză, dealerii auto şi-au făcut stocuri serioase. „Căderea a început prin septembrie 2008. Dealerii aveau prognozate vânzări până la sfârşitul anului, aşa că «s-au aprovizionat». Trebuie acum să scape de ele”, explică Stelian Damov, realizator la TVR, preşe dintele Asociaţiei Presei Auto din România. „Se ajunge la situaţii în care autoturisme produse anul trecut, cu zero kilometri la bord, au preţuri foarte mici. Vin modelele noi, iar producătorii trebuie să scape de cele vechi pentru că, după aceea, nu le mai ia nici dracu’”, mai spune Damov. El vorbeşte şi despre oportunitatea reprezentată de autovehiculele „întoarse în leasing”, valabilă „pentru cei care n-au o pro blemă cu maşinile second- hand”. Avantajul: „ai un istoric al maşinii şi s-ar putea să găseşti ceva OK”. Posibilul dezavantaj: „unele sunt «căzături»”, după cum avertizează Stelian Damov.
„Consumatorul se va orienta spre automobilele de clasă mică şi medie şi va apărea şi autolimitarea parcursului kilometric anual.” Aşa suna, în septembrie anul trecut, previziunea pentru 2009 a vicepreşedintelui Dacia, Constantin Stroe. Acum, acesta îşi consideră predicţia „mai mult decât valabilă”: „Faţă de ce spu neam, aş adăuga faptul că azi putem vorbi despre o piaţă auto aflată la 60% din cea de anul trecut”.
Pentru cei care-şi caută acum o maşină, Constantin Stroe are o singură recomandare: să fie foarte atenţi pe ce dau banii. „Pot cum păra la un preţ mai mic o maşină rulată, dar chilipirul se poate transforma într-o povară”.
SFATURI
Secretul: un bun raport între preţ şi utilitate
Modele cu un consum eficient şi cu o capacitate cilindrică mai scăzută. Acesta ar fi „profilul” maşinilor „de criză” recomandate de redactorulşef al revistei „Auto Motor şi Sport”, Adrian Drăgan:
1. Trebuie căutată cea mai bună ofertă; trebuie mers la dealer şi forţat un discount cât mai mare; 2. În al doilea rând, oferta obţinută prin programul Remat poate fi un plus, majoritatea importatorilor implicaţi în program având în ofertă modele atractive prin raportul preţ/calitate/echipare; 3. În special în România anului 2009 trebuie avută în vedere fluctuaţia legislaţiei cu privire la modul de taxare. Legea poate fi oricând schimbată. Sfatul meu se îndreaptă, în aceste condiţii, spre achiziţia de modele de mic litraj, dar supraalimentate. Trebuie evitată cumpărarea automobilelor cu motoare cu capacitate cilindrică ridicată sau a celor foarte scumpe. Acestea ar putea să aibă pe viitor un preţ de revânzare foarte mic şi taxe de utilizare (impozite) foarte mari; 4. Trebuie studiată şi oferta de automobile cu propulsii alternative sau hibride; 5. Trebuie căutate automobile cu un bun raport între preţ şi utilitate, fapt ce ar putea genera un reviriment al break-urilor.