Cum scapam de setea de petrol?

Omenirea supravietuieste cu scumpirile extreme ale "aurului negru" si cauta solutii pentru astampararea setei de petrol. Barilul scump incurajeaza dezvoltarea surselor alternative de energie, care pana acum nu aveau sanse de reusita.

In aceasta saptamana, pretul petrolului s-a apropiat si mai mult de pragul-record de 100 de dolari barilul, iar analistii economici prevad ca acest nivel va fi depasit pana la sfarsitul anului. Dar estimarile anunta ca va fi si mai rau. Potrivit „Ziarului Financiar”, Dinu Patriciu, presedintele grupului Rompetrol, a declarat ca in 2008 barilul ar putea ajunge la 150 de dolari.

Dependenta totala

In numai cateva luni, pretul pe baril a crescut cu 30%, iar de la inceputul acestui an, acesta s-a marit cu 50%. In 2003, pretul unui baril de petrol nu depasea 30 de dolari. Acesta a ajuns la 50 de dolari in 2004, iar in 2005, petrolul era cotat la 70 de dolari barilul, pentru ca in septembrie anul acesta sa atinga 80 de dolari.

Cotatia petrolului a inceput sa creasca vertiginos inca din luna august, pe fondul deprecierii dolarului american, reducerii rezervelor de petrol ale Statelor Unite si mai ales din cauza cresterii consumului, datorita dezvoltarii rapide a unor economii dependente de petrol, cum sunt cele din China si India.

Potrivit publicatiei americane „Newsweek”, lumea consuma in jur de 83 de milioane de barili zilnic, cu 71 de milioane mai mult decat in urma cu zece ani, si va avea nevoie de mai mult petrol in viitor.

In plus, razboiul din Irak, tensiunile politice dintre SUA si al patrulea producator mondial de petrol, Iranul, precum si ciocnirile armate dintre kurzi si armata turca contureaza profilul unei piete a petrolului  care este dominata de conflicte, dezechilibru si incertitudine. In mod evident, depindem prea mult de petrol si vom depinde si mai mult daca nu gasim o alta cale.

Alternative nepoluante

In urmatorii ani, pe masura ce combustibilii fosili vor deveni tot mai scumpi si mai greu de procurat, sursele de energie ecologica vor deveni mai rentabile. Guvernele si companiile private vor investi mai multe fonduri in proiecte de cercetare pentru dezvoltarea solutiilor alternative.

Pana atunci, petrolul va ramane la putere pentru cel putin inca doua decenii, dar companiile inovatoare care urmaresc sa impuna alternative la consumul de petrol mai au timp sa-si perfectioneze proiectele.

Timpul este scurt insa. Mai scurt decat isi inchipuiau expertii cu zece ani in urma, cand pretul mediu al petrolului era de 16-18 dolari barilul. Pe atunci, dezvoltarea tehnologiilor „verzi” era la fel de improbabila ca si actuala cotatie a petrolului.

Avantajul scumpirii petrolului:  mai multa energie „verde”

In anii ‘70, criza petrolului a produs panica la nivel mondial, pentru ca nu existau alternative. Astazi, la doar un pas de pragul celor 100 de dolari pe baril, lumea merge inainte si s-a obisnuit sa supravietuiasca scumpirilor repetate. Omenirea isi face acum alte planuri si incearca sa-si reduca treptat „setea” de petrol.

Daniel Catana, jurnalist la revista „Capital”, anticipeaza ca pretul in urcare al petrolului va aduce castiguri celor care fac cercetare in domeniul solutiilor alternative nepoluante, „pentru ca tot mai multe fonduri de stat si private vor sustine acest domeniu”. Dar, remarca el, „cercetare fac strainii”.

Catana considera ca, teoretic, noile tehnologii nepoluante isi pot face mai usor intrarea pe piata daca petrolul este scump. „In realitate, eficienta acestora este inca departe de cea a tehnologiilor bazate pe titei”, subliniaza acesta.

Dependenta trece greu In lipsa unor investitii in energia alternativa, Romania va scapa foarte greu de dependenta de petrol. „La noi nu se face o cercetare serioasa pentru descoperirea de tehnologii alternative nepoluante. Economia noastra nu genereaza solutii tehnice revolutionare la nivel international, asa ca asteptam sa vedem ce solutii vor gasi alte tari si le vom aplica tehnologiile care functioneaza la altii. Din aceasta cauza probabil ca o sa ne micsoram mai lent decat alte state dependenta de petrol”, explica jurnalistul.

Eliberarea de petrol

Cresterea pretului la petrol ar fi resimtita mai usor daca automobilele nu ar depinde de carburantii clasici. In ultimii ani au aparut solutii noi, care reduc cheltuielile realimentarii. Cea mai simpla alternativa pentru carburantul clasic este gazul lichefiat (GPL).

Adaptarea masinii cu o instalatie de gaz reduce la jumatate costul unei realimentari fata de carburantul obisnuit. In schimb, GPL-ul reduce performantele masinii. Unii producatori, precum Vauxhall in Marea Britanie, ofera masini care pot folosi atat combustibil clasic, cat si gaz.

Automobilele electrice devin tot mai atractive. Deocamdata, proiectele se afla in faza incipienta, iar prototipurile au per-formante scazute, singurele avantaje fiind costurile scazute ale alimentarii si dimensiunile reduse, care permit deplasarea facila in traficul aglomerat. In urmatorul deceniu vor castiga teren si masinile cu hidrogen, care emit doar vapori de apa. Honda are proiecte de acest tip in SUA, iar in Londra circula deja autobuze propulsate cu baterii pe baza de hidrogen.

Deocamdata, masinile hibrid si cele electrice se afla in faza de pionierat. Cercetarea costa mult, iar preturile unor astfel de masini sunt destul de piperate. In plus, tehnologia e abia la inceput si incomoda pentru utilizatori. Peste 10-20 de ani, preturile ridicate afisate de benzinarii ii vor convinge, insa, in urmatorii ani, pe producatori si pe cumparatori ca epoca de aur a petrolului este pe duca si ca e nevoie de alternative.

"FERRARI" IN PRIZA

Renasterea masinilor electrice Sa nascocesti si sa lansezi cu succes o masina electrica inseamna sa reinventezi o industrie intreaga. David Lu, un tanar inginer in varsta de numai 25 de ani, stie cel mai bine asta. El lucreaza zi de zi intr-un garaj din Silicon Valley, San Carlos, California, si viseaza sa construiasca o masina sport electrica. Una adevarata, nu o masinuta buna de mers pe terenul de golf. Vrea un automobil fiabil, care sa arate ca un Ferrari, care sa nu coste o avere si care sa se vanda foarte bine.

Deocamdata, David e pe drumul cel bun. In conditiile in care pretul combustibilului creste permanent, masina lui e bine-venita. Prototipul are doua locuri, accelereaza de la zero la 60 km/h in doar patru secunde si este echipat cu acelasi tip de baterie ca si laptopul lui.

Acumulatorul cantareste 931 de kilograme si e compus din 6.831 de elemente din litiu-ion, fiecare avand marimea unei baterii AA. Tehnologia litiu-ion este preferata de producatorii de laptopuri si, mai nou, de fabricantii de masini electrice, printre care Toyota si GM, pentru autonomia sporita (Tesla va avea o autonomie de peste 322 de kilometri) si o reincarcare rapida, in jur de 3,5 ore la un garaj special sau sapte ore la o priza normala.

Designul atractiv apartine producatorului auto britanic Lotus, iar productia din primul an, proiectata la 600 de bucati, a fost deja vanduta. Ambitia investitorilor este sa creeze o masina sport care sa cucereasca starurile de la Hollywood.

Tesla are doar 250 de angajati, dar a reusit deja sa castige increderea unor nume mari. Printre investitori se numara si fondatorii companiei Google, iar celebritati precum George Clooney si Matt Damon au depozitat deja 98.000 de dolari in conturi bancare pentru a-si rezerva noul electro-roadster. Chiar si gigantii auto din Detroit privesc cu respect spre Tesla.

O idee care nu moare

Proiectul Tesla Roadster dovedeste o data in plus cat de greu se naste o masina ecologica. Automobilul trebuia sa fie lansat la sfarsitul lunii trecute, dar cauzele tehnice, legate de transmisie, si procedurile complicate pe care le parcurg toti producatorii - precum testele de impact - au luat mai mult timp decat se asteptau acesti moguli incepatori din industria auto. Multi clienti nu vor sa mai astepte pana in 2008 si au retras comenzile.

In plus, expertii spun ca poate fi nevoie de patru ani si de un miliard de dolari pentru a duce o masina de pe plansa tehnica in showroomul dealerului. Si mai e si concurenta: marile companii isi fac si ele planuri in acest segment. Dupa ce a vandut peste un milion de masini hibrid, Toyota pregateste un model Prius cu baterii litiu-ion, iar GM accelereaza lansarea lui Volt, care va merge 64 de kilometri, timp in care un mic motoras reincarca bateria, prelungind autonomia la 241 de kilometri.

In mod cert, niciodata masinile electrice nu au avut un context atat de oportun oferit de actualul pret al petrolului. In urma cu un secol, Thomas Edison era atat de frustrat de esecul masinii electrice incat acesta s-a predat in fata „parintelui” automobilului, Henry Ford. „Masina electrica este moarta”, i-a scris Edison lui Ford.

ALTERNATIVA

Statele Unite: afaceri care ofera solutii ecologice

Seattle Biodiesel. Produce carburant alternativ derivat din ulei vegetal nepoluant, despre care se spune ca ar putea stinge setea de petrol a Americii. Biodieselul poate fi amestecat cu carburantul normal sau folosit ca atare de orice masina cu motor diesel. Primul succes: dupa uraganul Katrina, biodieselul s-a vandut mai bine decat motorina.

Miasole. Peste 90a dintre panourile solare folosesc celule fotovoltaice cristaline derivate din silicon, o tehnologie din anii ‘50. Miasole va produce celule solare fara silicon, inlocuindu-le cu lentile foarte subtiri, amplasate pe o folie de otel, iar razele solare sunt convertite astfel in electricitate. Panourile vor avea o grosime mai mica de 50 de microni, de patru ori mai subtiri decat celulele fotovoltaice, care sunt, totusi, mai eficiente. In 2008 va incepe productia de serie.

Hydrogenics. Produce celule cu etanol care extrag electricitate din reactia chimica dintre hidrogen si apa. O tehnologie nu doar ecologica, dar si silentioasa, care produce apa. Armata americana a inceput testarea unui echipament produs de Hydrogenics, montat pe un vehicul blindat in Irak, pentru producerea de apa potabila pentru soldati.

Panda Development. Etanolulul e cel mai curat combustibil, dar si cel mai ineficient, intrucat producerea sa consuma prea multa energie. Compania va colecta balegarul cirezilor de vite, iar arderea acestuia produce gaz care alimenteaza fabricile ce produc etanol din porumb. Se estimeaza ca fiecare fabrica poate obtine astfel peste 100 de milioane de litri de etanol anual.

STM Power. Tehnologia STM e bazata pe principiul ciclicitatii motorului Stirling, inventat in 1816 ca o alternativa la motorul cu abur. Arderea are loc in afara motorului, iar caldura e transferata intr-o cantitate redusa de hidrogen, stocat in mici tuburi circulare din interiorul motorului Stirling.

Hidrogenul incalzit actioneaza pistoanele, creand energie noua, apoi este racit si transferat din nou inapoi, pentru a fi reincalzit, iar ciclul se repeta. In august, Ford Motor Co. a comandat o unitate STM pentru o fabrica din Michigan. Aceasta capteaza emisiile toxice ale vopselei auto care contin compusi organici volatili si ii transforma in electricitate. Acelasi rezultat se obtine si din folosirea uleiului de palmier rezidual.

Ion America. Proiectul se bazeaza pe fabricarea hidro-genului din gazele naturale sau propan, pentru producerea energiei. Hidrogenul poate alimenta automobile, iar caldura emanata de celulele cu combustibil, care poate depasi peste 1.000 de grade, va fi captata de rezervoare de apa, obti-nandu-se apa calda. Marina militara a SUA a incheiat un contract de 2,7 milioane de dolari pentru a testa bateriile cu combustibil pe submarine, unde un alt bioprodus al acestei tehnologii, oxigenul, este foarte pretios.

SunPower Corp. Panourile acestei companii din Silicon Valley pot produce cu 50% mai multa enerie decat celelalte prezente pe piata, un avantaj ce poate aduce venituri de 100 de milioane de dolari.

Comverge Inc. Vinde un sistem bazat pe senzori care reduce factura la energie cu 25% prin optimizarea consumului. Denumit Gulf Power, sistemul foloseste tehnologia wireless pentru a anunta termostatul aparatului de aer conditionat ca pretul energiei electrice va fi mai mare a doua zi, la ora 14.00, de pilda. Aerul conditionat raspunde, pe baza setarilor sale, modificand temperatura in incapere. 500 de furnizori de energie electrica din 50 de tari au cumparat deja sistemul. Cei 10.000 de utilizatori au adus incasari de 50 de milioane de dolari.

PETROMANIE

Omenirea, devoratoare de combustibili fosili

> Intr-un raport referitor la situatia energetica mondiala, publicat in aceasta saptamana, Agentia Internationala pentru Energie (AIE) anticipeaza o crestere continua a pretului titeiului pana in 2015.

> Potrivit raportului „World Energy Outlook”, citat de Hotnews, petrolul va ramane cea mai importanta sursa de energie, insa consumul sau va scadea de la 35% la 32%. Consumul de carbune se va mari cu circa 73%, iar combustibilii fosili vor acoperi 84% din necesarul de energie in intervalul 2005-2030, estimat la 17,7 miliarde de tone echivalent petrol, fata de 11,4 miliarde de tone in 2005.

> AIE estimeaza o crestere moderata a exploatarii gazelor naturale, de la 21% la 22%, iar energia nucleara va acoperi 5% din cererea mondiala. Hidroenergia va avea o pondere de 2%, iar consumul de biomasa va scadea de la 10% la 9%, in timp ce alte surse regenerabile de energie vor fi utilizate intr-o pondere putin mai mare.