Mai mulți directori CFR au fost reținuți, după ce s-a constat că l-ar fi ajutat pe omul de afaceri Călin Mitică să obțină contracte cu CFR. În ultimi ani, Curtea de Conturi a României a constat că au fost cheltuile ilegal milioane de euro, iar o parte din parcul rulant a dispărut subit. Acum, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a anunțat că a decis să fie controlate toate companiile CFR, pentru a se stabili cum s-au cheltuit banii din vistieriile instituțiilor.
În timp ce investițiile în calea ferată și în modernizarea garniturilor de tren nu s-au prea făcut, milioane de euro au fost cheltuiți aiurea sau ilegal, cu girul celor care au condus în ultimii ani companiile CFR. Acum, după ce mai mulți directori CFR au fost reținuți, ministrul Transporturilor a anunțat că se vor lua la puricat toate contractele semnate de șefii care au condus Căile Ferate în ultimii ani.
Cert este că inspectorii Curții de Conturi au tras semnale de alarmă anul trecut și acum doi ani, prin rapoarte care arată cum au fost gestionați banii Companiilor: CFR Marfă, CFR Infrastructură și CFR Călători.
Potrivit unui raport al Curții de Conturi, s- a constatat că CFR SA a cheltuit ilegal în 2010 suma de 13,4 milioane euro dintr-un credit international. Ei au sesizat la acea vreme instituţiile de cercetare penală, întrucât există indicii că fapta "a fost săvârşită cu încălcarea legii penale".
Creditul a fost acordat companiei de Banca Japoneză pentru Cooperare Internaţională pentru modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti-Constanţa.
Concret, din totalul sumei cheltuite ilegal, 10,65 milioane euro au fost utilizaţi pentru achiziţia a 16 vehicule de întreţinere a căii ferate, care însă nu făceau obiectul acordului de împrumut, iar 2,81 milioane euro reprezintă plăţi necuvenite către constructori.
"Cu ocazia verificării s-a constatat existenţa unei fapte pentru care există indicii că a fost săvârşită cu încălcarea legii penale, respectiv schimbarea, fără respectarea prevederilor legale, a destinaţiei fondurilor provenite din finanţările rambursabile, prin utilizarea nelegală din împrumut a sumei totale 10,65 milioane euro. Cazul urmează a fi sesizat organelor de urmărire şi cercetare penală, urmându-se procedurile proprii Curţii de Conturi privind aceste fapte", se arată în raportul Curţii de Conturi.
Conducerea CFR SA a avut obiecţii cu privire la constatările identificate cu ocazia controlului, însă echipa de control nu a fost de acord cu observaţiile formulate.
Operatorii private primesc subvenții umflate și CFR se prăbușește
Și, în timp ce operatorii privați primesc subvenții umflate pentru transportul de călători, în compania de stat se prăbuşeşte. Curtea de Conturi a României a constatat că în perioada 2011, 2012, 2013 s-a decontat către operatorii privaţi de transport persoane subvenţii mult mai mari decât bugetul alocat, în timp ce numărul călătorilor care merg cu trenurile statului a scăzut foarte mult, riscând astfel ca CFR Călători să între în faliment.
Pierderi de un milliard de lei
După ce a încheiat 2012 cu pierderi de un miliard de lei, CFR Călători SA se află, în momentul de faţă, într-o situaţie extrem de critică, din cauza unor datorii imense către diverse firme private. Furnizorul de motorină poate cere în orice moment insolvenţa companiei, pentru o datorie de 20 de milioane de euro.
Ultimul control realizat la CFR Călători SA, la sfârşitul anului trecut, de către inspectorii Corpului de Control al ministrului Transporturilor, a scos la iveală situaţia dezastruoasă a companiei. După ce societatea a încheiat anul 2012 cu pierderi de un miliard de lei şi datorii de 1,67 miliarde de lei, inspectorii au descoperit că CFR Călători se află, în momentul de faţă, "într-o situaţie critică, deoarece furnizorul de motorină, SC Oscar Downstream SRL, poate cere în orice moment insolvenţa companiei". Inspectorii susţin în raportul lor că situaţia economică dezastruoasă a fost cauzată de o serie de achiziţii dubioase şi de o serie de contracte ce au adus companiei prejudicii de zeci de milioane de euro. Inspectorii exemplifică cu contracte de achiziţii de carburant, de reparaţii a vagoanelor şi de achiziţii de vagoane ce aveau componente din azbest.
Inspectorii spun că din inventarul de vagoane al CFR Călători SA a fost utilizat doar 45% în 2012 şi 43% în 2013. "Necesarul de vagoane nu s-a asigurat niciodată, atât în 2012, cât şi în 2013", susţin inspectorii. Totodată, au dispărut subit mai multe vagoane. "În fiecare an se retrag din circulaţie mai multe vagoane decât cele care revin. În 2012, s-au retras pentru reparaţii 620 de vagoane şi s-au repus în circulaţie doar 371. În 2013, raportul a fost de 347 de vagoane trimise şi doar 269 repuse în circulaţie", spun inspectorii în raportul lor. Cu privire la înmatricularea vagoanelor, inspectorii au constatat: "Înmatricularea vagoanelor este mai mult decât deficitară. La momentul controlului, doar 141 de vagoane sunt înmatriculate, din totalul de 2.356 de vagoane din parcul de inventar. Sunt pregătite doar 78 de vagoane pentru înmatriculare".