Cum s-a transformat un stand stradal cu bere în gigantul hotelier Marriott

Sursa foto Wikipedia

John Willard Marriott, fondatorul gigantului hotelier Marriott, și-a pornit afacerea în urmă cu aproape 100 de ani cu un simplu stand stradal cu bere. În prezent, Marriott deține peste 5.700 de proprietăți și 1,1 milioane de camere în aproximativ 110 țări.

John Willard și Alice Marriott au deschis un stand de bere în Washington D.C. în mai 1927. Împreună cu partenerul lor de afaceri Hugh Colton, cuplul a constatat că băuturile se vindeau extraordinar de bine în timpul căldurii de vară, dar trebuiau să găsească produse noi de vândut în sezonul mai rece. Au decis să servească mâncare și s-au orientat spre tacos și tamales, numind restaurantul lor The Hot Shoppe.

Alegerea a fost de succes. Până în 1928, Bill și Alice deschiseseră al treilea restaurant. În anul următor, au înființat afacerea ca Hot Shoppes. Sub supravegherea atentă a celor doi, business-ul a evoluat într-un lanț de restaurante. Chiar și în timpul Marii Depresiuni, Hot Shoppes a avut succes în zona Washingtonului.

Din 1937, Marriott a început să furnizeze și servicii de catering pregătind mese ambalate pentru mai multe companii aeriene care operau de pe Aeroportul Hoover. Afacerea mergea bine astfel că, în 1940, cuplul a mai deschis cinci restaurante noi.

Marriott, o afacere de familie

Compania a avut succes și în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Hot Shoppes a administrat cantine la mai multe clădiri guvernamentale din Washington.

În 1957, soții Marriott au deschis primul lor hotel, Twin Bridges Marriott Motor Hotel în Arlington, Virginia. În anii care au urmat, Alice și Bill au deschis mai multe hoteluri și au continuat să-și extindă lanțul de restaurante Hot Shoppes.

Până în 1964, compania deținea 45 de Hot Shoppes și patru hoteluri și și-a schimbat numele în Marriott-Hot Shoppes.

Willard s-a retras din conducerea afacerii, dar a păstrat operațiunile în familie. Președinția companiei a fost preluată de fiul său, Bill Marriott Jr., în 1964. Bill Jr. s-a concentrat pe creșterea business-ului atât prin achiziții, cât și prin înființarea de noi afaceri.

În 1966, Marriott a devenit o companie internațională când a achiziționat o facilitate de catering pentru companii aeriene în Venezuela. Au urmat apoi numeroase alte preluări.

Renunțarea la lux, nu și la calitate

Marriott Corporation a continuat să deschidă hoteluri într-un ritm rapid în Statele Unite în anii 70, atât în orașe, cât și în suburbii. Iar multe au fost deschise în apropierea aeroporturilor.

În 1976, compania a intrat și pe piața parcurilor tematice, însă ambele dețineri au fost vândute în 1984.

În 1983, în urma unei cercetări extinse, Bill Marriott Jr. a decis că divizia hotelieră nu ar putea crește la ritmul dorit dacă ar rămâne exclusiv în piața de lux. Așa că a redus din serviciile și facilitățile luxoase la noile hoteluri. Dar nu a scăzut calitatea camerelor pentru care lanțul era cunoscut.

Compania a continuat să își extindă divizia hotelieră în afara hotelurilor de lux. Dar nu a renunțat definitiv. Bill Jr. a intrat pe piața pentru șederi prelungite cu Marriott Suites.

În 1988, Marriott a deschis al 100-lea hotel Courtyard în Chicago.

Reîntoarcerea la lux

În 1989, Marriott Corporation a anunțat o restructurare semnificativă a operațiunilor sale. Aceasta a inclus vânzarea afacerilor de catering pentru companii aeriene și restaurante.

După restructurare, Marriott Corporation s-a concentrat pe trei unități de afaceri cheie: hoteluri și cazare, managementul alimentelor și serviciilor și operațiunile de alimente și băuturi pentru aeroporturi.

În 1995, Marriott International a cheltuit 200 de milioane de dolari pentru 49% din The Ritz Carlton Hotel Company, un brand de frunte în hoteluri de lux. În 1997, a urmat o altă achiziție importantă. Compania a preluat Renaissance Hotel Group, cea mai mare achiziție din istoria sa de 150 de hoteluri în 38 de țări. Un an mai târziu, a mai preluat 49% din Ritz Carlton.

Iar în 2004, a deschis în Milano primul Hotel și Resort Bulgari rezultat în urma colaborării cu designerul italian.

12 ani mai târziu, compania a plătit 13 miliarde de dolari pentru a achiziționa Starwood Hotels and Resorts. În urma acestei tranzacții, Marriott a devenit cea mai mare companie hotelieră din lume, cu peste 5.700 de proprietăți și 1,1 milioane de camere în aproximativ 110 țări.

Pentru a arăta însă că nu și-a uitat originile, în 2022 compania a inaugurat o cafenea numită Hot Shoppe, în aminitirea punctului de plecare din urmă cu 95 de ani, conform business2community.

În prezent, Marriott International are o capitalizare de piață de aproximativ 62,53 miliarde de dolari și râmâne liderul mondial al industriei ospitalității.