Din cauza proiectelor care au fost aplicate doar pe hârtie, România are de suferit și stagnează în colectarea separată a gunoiului de la populație, iar acest lucru afectează semnificativ îndeplinirea obiectivelor de reciclare.
Analizând informațiile publice din ultimii 5 ani referitoare la gradul de îndeplinire a obiectivelor de reciclare a deșeurilor de ambalaje, nivelul investițiilor în infrastructura de colectare separată și modul de operare a acestei infrastructurii, tragem o singură concluzie: România înregistrează o stagnare.
Cadrul legislativ este foarte larg, destul de des modificat, afectând astfel una din caracteristicile de bază ale unor întreprinderi de succes, aceea fiind predictibilitatea. Modificarea actualului cadru legislativ ar trebui să fie făcuta în așa fel încât să creeze condițiile pentru creșterea gradului de predictibilitate și credibilitate a activității de colectare si reciclare a deșeurilor de ambalaje, simplificarea modului de lucru și eficientizarea costurilor.
Conform principiilor enunțate în Directiva (UE) 2018/851 a Parlamentului European și a
Consiliului de modificare a Directivei 2008/98/CE privind deșeurile, în cadrul schemelor de răspundere extinsă a producătorilor, ,, Cerințele generale minime ar trebui să diminueze costurile și să stimuleze performanța, precum să și asigure condiții ce concurență echitabile, inclusiv pentru intreprinderile mici și mijlocii și pentru intreprinderile din domeniul comerțului electronic și să evite obstacolele în calea bunei funcționări a pieței interne”.
Politică competițională aplicată incorect
Prin punerea în aplicare a prevederilor Ordinului nr. 1555/2020, principiile enunțate mai sus sunt încălcate în mod flagrant, sistemul de gestionare a deșeurilor aflându-se în fața unui blocaj. Implementarea Anexei 1 a Ordinului 1555/2020, presupune alocarea de puncte pentru îndeplinirea obligațiilor stabile în sarcina OIREP, indiferent cum va fi stabilit punctajul, va determina un comportament operațional diferențiat al acestora în raport cu același set de obligații.
Politica competițională este aplicată incorect prin modul de stabilire a tarifelor în relația cu producătorii și importatorii de bunuri ambalate introduse pe piața din România.
Una dintre soluțiile care pot fi abordare în aceasta situație este purtarea unui dialog constructiv care să conducă la stabilirea unor prevederi legislative adecvate. Acest dialog ar putea facilita funcționarea corectă a schemelor de răspundere extinsă a producătorilor. Și eliminarea Anexei 1 din Ordinul nr. 1555/2020 se poate lua în calcul, fiind neoportună și contravine din punct de vedere legal cu normele juridice primare în vigoare.
Drept urmare asociația neguvernamentală și non-profit Oirep Ambalaje a solicitat suspendarea de urgența a aplicabilității Ordinului nr. 1555/2020 și organizarea unor dezbateri deschise în vederea abordării unor norme legislative adecvate.
Acest articol a fost realizat cu sprijinul Romprest și face parte din campania de conștientizare publică de colectare selectivă a deșeurilor.