Supermarketurile din întreaga lume sunt luate cu asalt de persoane care, cuprinse de panică, își umplu cărucioarele cu baxuri de hârtie igienică.
Un psihoterapeut din Statele Unite a explicat că este vorba despre un impuls absolut normal în situația de față.
În multe orașe, oamenii s-au repezit în magazine ca să își facă rezerve de alimente, dezinfectant și, nu în ultimul rând, de hârtie igienică. Oamenii stau la coadă și 3-4 ore.
Pentru mâncare nu se stă la coadă, se intră direct, însă pentru hârtie igienică sau apă se creează cozi uriașe.
Rafturile goale din magazinele de peste Ocean reprezintă motiv de supărare pentru clienți. Unii înteleg de ce s-ar grăbi oamenii să cumpere dezinfectant sau alimente. Hârtia igienică nu are niciun rol în a împiedica noul coronavirus să se răspândească, însă oamenii o cumpără în cantităti uriașe, potrivit stirileprotv.ro.
Dr. Irwin Redlener, Centrul Național de Pregătire pentru Dezastre a declarat: „Oamenii chiar nu au nevoie să stocheze necesarul de hârtie igienică pentru un an, n-au nevoie de munți de șervețele, nici să cumpere mâncare pentru șase săptămâni. Gândiți-vă ce produse preferă membrii familiei: poate conserve de ton, unt de arahide, gem. Faceți planuri doar pentru câteva săptămâni în care nu veți putea ieși din casă, dar atât.
Nu există temei pentru panică. Nu aveți motive să navaliti și să cumpărați tot ce gășiți pe rafturi. Asta nu face decât să amplifice sentimentul de apocalipsă, de dezastru, ceea ce nu e cazul.”
Psihoterapeutul american Erin Leonard spune că mersul la cumpărături pentru lucruri esențiale în viața de zi cu zi este ceva normal într-o situație tensionată:
„Este în natura umană, atunci când lucrurile scapă de sub control și oamenii se simt neputincioși să oprească o situație negativă, de multe ori fac lucruri care îi ajută să simtă că dețin controlul. Așa că, atunci când cumpără grămezi de hârtie igienică, asta-i ajută să se simtă că încă dețin controlul asupra unei situații haotice.”
Un alt motiv pentru care oamenii sunt mai predispuși să cumpere în exces este simplul fapt că îi văd pe alții că își încarcă până la refuz coșurile.
Cât despre rafturile care rămân goale prea mult timp, un economist susține că principala cauză o reprezintă faptul că magazinele nu păstrează cantităti mari de mărfuri pe stoc.
James Rogers, economist: „Păstrarea unor stocuri mari pe inventar e costisitoare pentru orice companie. Cu cât inventarul e mai redus, cu atât sunt costurile mai mici. Așa că cele mai multe companii păstrează stocuri minime în magazine.”
Specialiștii spun că ar fi fost aproape imposibil pentru comercianți să anticipeze creșterea vânzărilor din cauza coronavirusului. Presiunea cea mai mare, acum, se pune pe companiile de producție și pe cele de distribuție, care trebuie să lucreze non-stop pentru a umple din nou rafturile cu produsele cele mai căutate.