Ministrul Economiei Costin Borc a declarat miercuri că industria auto mondială este foarte competitivă, România trebuind să vadă care sunt trendurile internaţionale pentru a încerca să se plaseze „înaintea valului”, prin renunţarea la discuţiile despre low-cost şi salarii mici.
„Industria auto are afaceri de 19 mld euro şi o pondere de 24% din exporturile naţionale, iar două treimi din afaceri aparţin sectorului de componente. Suntem în top 10 european. Sunt şi multe firme româneşti care sunt exemple de succes, furnizori ai marilor producători”, a mai spus ministrul.
Referindu-se la alegererea concernului Daimler de a plasa o investiţie de 500 de milioane de euro în Polonia, în detrimentul României, ministrul a spus: „Condiţia principală în investiţia Daimler era ca producţia să se ajungă în maxim 17 ore de la poarta fabricii la uzina din Bremen, iar din această perspectivă Sebeş nu a fost un competitor serios pentru fabrica de motoare din cauza lanţurilor logistice impuse de producător”.
Firma Daimler va începe operațiunile din Polonia în 2019, cu câteva sute de muncitori. Fabrica din Jawor, în sud-vestul țării, va fi cea de-a doua uzină a Daimler în afara Germaniei, care va construi mașini de lux marca Mercedes, în încercarea de a-și depăși rivalul BMW.
Polonia a atras investiții și de la Volkswagen AG, care a investit 1,11 miliarde de dolari într-o fabrică nouă, în 2014, în timp ce Jaguar Land Rover a ales Slovacia în dauna Poloniei, în 2015, pentru a construi o fabrică cu o capacitate de producție de 300.000 de mașini.
Decizia de a amplasa fabrica la 100 km de granița cu Germania s-a bazat pe o un număr de factori printre care: infrastructura rutieră și de cale ferată, existența resurselor, a furnizorilor și a forței de muncă în plan local, cu calificare, dar și „climatul economic și sprijinul din partea autorităților”, a spus un purtător de cuvânt al Daimler pentru Bloomberg.