Atunci când vine vorba despre trenurile de mare de viteză și tehnologia maglev (utilizarea câmpurilor magnetice puternice ce permit mișcarea garniturilor fără a avea contact cu șinele) aproape toată lumea se gândește la Japonia și Germania, țări ce dețin supremația în acest domeniu.
Prea puțini știu însă că, în 1985, și URSS-ului a încercat să intre pe această piață, demarând un proiect de construcție a unui tren cu levitație electromagnetică, primul test având loc în februarie 1986.
"Laboratorul nostru lucrează la crearea unui tren de pasageri care se va mișca fără să atingă șinele. Deplasându-se cu o viteză de aproape 250 km/h, garnitura nu va face aproape niciun zgomot. Trenul se va putea deplasa pe o platformă specială, construită pe deasupra principalelor artere ale orașului și va costa de până la cinci ori mai puțin decât o linie subterană", declara la momentul respectiv directorului Laboratorului VNIIPI. potrivit English Russia.
În apropiere de Moscova, a fost amenajată o linie de mare viteză cu lungimea de 600 de metri, unde urmau a fi testate garnituri cântărind 40 de tone și cu lungimea de 19 metri, a căror capacitate era de 65 de persoane. De asemenea, specialiștii sovietici au proiectat, în 1992, realizarea a două asemenea linii în Moscova, dar după căderea URSS-ului finanțarea proiectului a fost sistată.