Creșterea prețului la bilete și reducerea rutelor au fost principalele pârghii ale managementului companiei. Pierderile persistă.
Greva pentru re tribuții mai mari a angajaților CFR, plătiți în medie cu 1.300 de lei pe lună, a adus în centrul atenției situația celor trei companii feroviare de stat. Starea cea mai precară o are CFR Călători, care în 2012 a pierdut un miliard de lei.
Grad infim de ocupare
În anii ’90, trenurile CFR de călători, insalubre și cu banchete de vinilin, aveau un grad de ocupare de peste 70%. În prezent, avem trenuri modernizate, în care zărești doar ici și colo un călător. Potrivit lui Viorel Istrate, șeful Sindicatului Mișcare Comercială din CFR, gradul de ocupare a ajuns anul trecut la 30% de abia după ce s-a renunțat la cele mai neprofitabile rute. Istrate spune că acestea nu pot dispărea cu totul, deoarece CFR este obligată prin lege să asigure transportul pe unele trasee, chiar dacă traficul de călători e redus.
Cauza gradului mic de ocupare sunt prețurile mari, lucru recunoscut și de sindicaliști.
Dacă în urmă cu șaseșapte ani costul unei călătorii cu trenul era comparabil cu cel practicat de transportatorii auto, acum diferența este de circa 50%. De exemplu, pe ruta București-Brașov, un bilet la microbuz costă 35 de lei, în timp ce unul la Inter Regio, un tren care oferă un grad similar de confort cu cel auto, costă 50 de lei.
La Inter Regio biletul costă 65 de lei. Ideea de a câștiga dintr-un grad de ocupare mai mare, la tarife mai mici, nu a fost în ultimii ani în strategia managementului CFR Călători, care a folosit, preponderent, două pârghii de reducere a pierderilor: creșterea de preț și reducerea rutelor. „Nu am fost de acord cu această strategie, de două ori, pe vreme ministrului Anca Boagiu am reușit chiar să oprim majorările”, spune Istrate.
Subvenții generoase
Pierderile anuale sunt acoperite generos de subvenții. În 2013, CFR Călători a realizat o pierdere de 300 de milioane de lei și a primit subvenții de 900 de milioane, sub nivelul de 1,2 miliarde de lei bugetat. În 2014, subvențiile vor fi de 1,3 miliarde de lei. 80% din subvenție se acordă în funcție de kilometrii parcurși, iar 20% în funcție de gradul de ocupare, indicator introdus în calcul de abia în 2013.