Nikolaos Tsolas, seful companiei, explica strategia aplicata: preturi mici si tarife unice, indiferent de ora la care e efectuat apelul.
Cosmote a ajuns recent la trei milioane de clienti. Seful companiei, Nikolaos Tsolas, afirma ca succesul se datoreaza tarifelor nediferentiate pe ore, dar mai ales agresivitatii la tarifele practicate.
Cosmote s-a ridicat pe ruinele Cosmorom, companie care si-a inceput activitatea in 1999. In 2005 a fost preluata de Cosmote, detinut de grupul elen OTE. Acesta este si actionarul Romtelecom, care detine, in continuare, 30% din Cosmote Romania.
EVZ: Care a fost strategia de intrare pe piata din Romania, avand in vedere ca aici erau deja inradacinati doi giganti ai industriei telecom, Orange si Vodafone? Nikolaos Tsolas: Un lucru clar pentru noi a fost ca aceste doua companii aveau oferte de produse complicate: in weekend, de la 8 seara la 6 dimineata, luati asta sau luati aia etc. Asa ca primul lucru pe care l-am spus a fost: trebuie sa fim simpli. Tarif unic trebuie sa insemne: oricand suni, indiferent de momentul zilei sau al saptamanii. Asta am facut si intentionam sa mentinem aceasta strategie. Mai mult, ofertele noastre sunt simplu de inteles, competitive si oneste.
Cum ati reusit sa atrageti 800.000 de noi utilizatori din iunie pana acum? Ne-am urmarit strategia si am reusit, intr-un timp-record, sa imbunatatim mult acoperirea si calitatea retelei pana la acelasi nivel sau chiar peste cele ale competitorilor. Am reusit sa atragem clienti multi pentru ca le-am oferit calitate la preturi foarte avantajoase.
Cati clienti mai poate atrage Cosmote? Vom strange cat de multi vom putea. Este inca mult loc de crestere. Desi stiu ca rata de penetrare a telefoniei mobile aproape a atins 100% in Romania, exista utilizatori ai celorlalti operatori care pot trece la noi. Mai mult, daca luam in considerare cati oameni folosesc in mod real telefonia mobila, rata de penetrare este in jur de 70% (n.r. - unii oameni au mai multe SIM-uri). Asa ca exista inca oameni care pot incepe sa foloseasca telefonia mobila.
Cat de mult veti putea merge cu aceste preturi agresive? Castigati utilizatori, insa sacrificati profitul. Este vorba de ceea ce ofera competitorii si de cum raspundem noi la oferta lor. Competitorii nostri au oferte de pret foarte agresive, asa ca trebuie sa raspundem foarte puternic, avand in vedere ca suntem pe locul trei in piata. Cu aceste preturi nu ne asteptam sa obtinem profit pana in 2009.
Romanii se bucura de cele mai mici preturi din Europa la telefonie mobila si acesta este efectul competitiei puternice. Orice operator de telefonie mobila din lume a avut profit operational in al treilea sau al patrulea an dupa lansarea operatiunilor pe o piata. Noi suntem in cel de-al doilea an. In doi ani vom deveni profitabili. Industria de telecomunicatii este una in care trebuie sa intri cu investitii mari in primii ani de expansiune si dezvoltare ai companiei si sa nu te astepti la niciun profit.
Ce procent din numarul total de clienti sunt utilizatori de cartele reincarcabile? Aproximativ 15% din numarul total de clienti au abonamente, restul de 85a fiind utilizatori de cartele reincarcabile. Ma astept ca de acum acest 15% sa creasca, mai ales ca ne-am extins aria de acoperire, brandul a devenit unul cunoscut, iar ofertele sunt foarte bune. Fiind un jucator nou pe aceasta piata, nu este usor sa atragi abonati sau clienti corporate.
Este vreo legatura intre strategia de afaceri Cosmote si creditele bancare? Creditele noastre sunt luate de la compania-mama, Cosmote Grecia, la dobanzi foarte competitive. In urma cu putina vreme tocmai am anuntat un contract prin care am primit 60 de milioane de euro de la Cosmote Grecia, compania din care facem in primul rand parte.
Astazi, Cosmote Romania nu are niciun fel de credite la banci, insa, daca este nevoie, un grup de companii ca al nostru poate contracta credite foarte avantajoase.
Care este strategia companiei in viitor? Ne vom concentra in primul rand pe oferte de abonamente si pe oferte pentru companii, impreuna cu partenerul nostru Romtelecom. Nu vom abandona nici segmentul de cartele reincarcabile, deoarece cota de piata vine de aici.
Mai este loc pentru noi operatori in Romania? Preturile fiind atat de scazute, nu cred ca are vreun sens pentru cineva sa mai investeasca in acest domeniu acum, aici. Este o competitie puternica, iar investitiile in telecomunicatii sunt masive. Daca vii in Romania ca al cincilea jucator, ce te astepti sa castigi in schimbul investitiilor tale? Nu este usor sa castigi felii din piata unuia care este bine inradacinat in acea piata.
CV
Nikolaos Tsolas > din iunie 2005 - director general Cosmote Romania
> ianuarie 2003-mai 2005 - director executiv GoBul, subsidiara Cosmote din Bulgaria
> iunie 2000-decembrie 2002 - director general tehnic la Cosmote Grecia
> Inainte de a lucra pentru Cosmote, a lucrat la TIM Hellas, Commercial Capital, Siemens AG, AT&T Bell Laboratories
STUDII:
> Facultatea de Matematica, University of Ioannina, Grecia
> Master in Matematica, State University of New York, SUA
> Master si Doctorat in Electrotehnica si Informatica la University of California, Berkeley, SUA