Cu Dacia 1310 până la Oslo. Aventura incredibilă trăită de un român care a traversat Europa într-o maşină veche de 27 de ani

Dragoş Manea este un bucureştean plin de curaj şi un împătimit al maşinilor vechi. Piesa lui de rezistenţă este o Dacia 1310, de 27 de ani, pe care a numit-o Cristinica. Tânărull a trăit aventura vieţii lui alături de autoturismul său. Cea mai lungă excursie pentru Dragoş şi Cristinica începe în Bucureşti, trece prin Franţa şi ajunge până în îndepărtata Norvegie, la Oslo.

Dragoş Manea, în vârstă de 35 de ani, este mândru de Dacia moştenită de la părinţi. Împreună au străbătut România, dar şi o mare parte din România. Până acum, bucureşteanul şi autoturismul său au mers împreună aproape 45.000 kilometri. “Am copilarit în maşina asta, o ştiu de când era nouă. E intrată de nouă în familie, din 4 noiembrie 1987, când avea miraculoasa cifră de 7 kilometri la bord, cât au plimbat-o băieţii prin curtea uzinei să-i facă rodajul”, spune Dragos.

Dacia lui 1310 model TX are motor de 1,3 litri, cutie în 4 trepte şi 54 de cai putere. “În schimb are electroventilator pe radiator. Ceea ce este un mare plus. Şi insonozarea e mult mai bună faţă de altele”, spune Dragoş, care, din 2006, de când se ocupă de maşină, are grijă să o păstreze în stare bună. La început, autoturismul avea rugină pe toate părţile şi era cât pe ce să ajungă la REMAT.

“Pe mâna mea a intrat când avea 43.413 km, în 2006. Dacă voiam să plec pe-undeva trebuia să o pornesc cu trei zile înainte ca să îmi dau seama ce nu merge, ca sa pot să schimb”, a povestit Dragoş, care s-a apucat să lucreze la Cristinica un an mai tarziu, în amintirea excursiilor pe care le facea în copilarie, cu bunicii, în luna august. “Am început să o repar, am pregătit-o cât să fac un drum Bucureşti – Sighetu Marmaţiei şi retur fără să mă lase în drum. Dar tot m-a lăsat, că am pus benzină de pe coclauri şi mi s-a infundat carburatorul”.

“În 2009 am zis, dacă tot am maşina şi îmi place să mă plimb, hai să vedem până unde pot să ajung cu ea la prima tură de încălzire. Şi am zis că Suedia, Norvegia sunt un pic prea scumpe pentru buzunarul meu, hai să ne oprim la Copenhaga”.

Astfel, în august, tânărul a plecat din Bucureşti spre nordul Europei. A trecut prin Piteşti, prin Satu Mare şi într-un final a ajuns la Viena, unde a făcut o oprire de câteva zile. Apoi a luat-o direct până la Copenhaga, în Danemarca. S-a oprit doar la destinaţie. “Asta era punctul final al călătoriei. Acolo am stat o săptămână întreagă. E cu totul altă viaţă. Nu e altă ţară, e altă planetă”.

După Copenhaga, Dragoş a luat-o pe Cristinica pe feribot până la Rostock, în Germania, iar apoi s-au îndreptat spre Praga, în Cehia. “Am stat acolo două zile, apoi am mai făcut o escală la Budapesta tot de două zile. În primă etapă a periplului, 5.100 de kilometri, nu am avut nicio problemă. Maşina s-a comportat impecabil”.

Turul Europei: Bucuresti – Paris – Oslo

“În 2011 am refăcut motorul, că a început să pape ulei şi nu mai avea compresie. Am pus în el numai piese de calitate. Dacă desface cineva motorul, sunt piese de Renault 12, nu de Dacie”, spune el.

 “Dacă mergeam cu 80, era la 5,8 – 6 litri. E drept ca şi eu am mai păcălit-o, i-am pus aprindere electronică, bujiile sunt japoneze, iar roţile sunt umflate la 2,5 bari”, spune Dragoş, care a mărturisit că maşina consuma 6,8 litri de benzină la un drum cu 100-110km/h.

În 2012, după ce a terminat rodajul, Dragoş a vrut să o supună pe Cristinica la un test încă şi mai dur: o excursie pana în nordul Europei, de data aceasta cu o oprire în Franţa. “Tocmai mă împrietenisem cu baieţii din Franţa, de la fan clubul Renault 12. Ei au organizat întâlnirea anuală pe circuitul din La Chatre şi am zis să le fac şi eu o vizită. Au zis: vino. Probabil n-au avut încredere că o Dacie o să reziste ataţia kilometri. Cu o săptămână înainte m-au întrebat: tu chiar vii? Eu chiar vin!”.

A fost tare impresionat ca francezii erau uimiţi de Cristinica lui. “S-au uitat la ea, au făcut comparaţii între modelele de Renault 12 din Franţa, din Spania, şi cu ce s-a pus pe Dacie. Se uitau când la una, când la alta, şi făceau comparaţie. Că lumina e pe centru la ei, că e pe laterala la Dacie, că e prins în alt fel cablul de acceleraţie, carburatorul e licenţă Weber, nu e Solex-ul de pe R12. Au fost impresionaţi de cum arată motorul”.

Dragoş a făcut până în Franţa 2.700 km. De-acolo a luat-o spre ţările nordice. A trecut prin Paris, deşi a vrut să evite aglomeraţia. GPS-ul l-a purtat fix prin centrul capitalei franceze, la o oră de vârf şi la 35 de grade Celsius. Apoi a străbătut centrul Europei, a ajuns la Copenhaga, de-acolo a mers pe podul de 8 km peste mare până la Malmo, în Suedia, apoi s-a dus spre Oslo. Încă 2.000 km.

“În Oslo am avut cazare la un norvegian care era şi cetatean american. El ştia de Renault 12, zicea că a văzut câteva şi în Statele Unite, că sunt şi pe-acolo câteva în stare bună. Acum nu ştiu dacă e amicul nostru Edi Palaghita de la New York. Prin toate oraşelele prin care am trecut este un cult pentru maşinile americane vechi”.

Dragoş a petrecut patru zile în Oslo după care a mers la Stockholm. Încă 600 km. “Drumurile sunt foarte bune la ei”. De-acolo a luat-o înapoi spre casă, prin Polonia, prin Slovacia, Ungaria şi Romania.

Cristinica arată pe bord acum 84.000 km, jumatate făcuţi împreună cu Dragoş, care a transformat-o din rabla în automobil admirat la evenimentele Retromobil Club Romania.

Cristinica lui, aflată la venerabila vârstă de 27 de ani, nu poate fi facută maşină istorică, pentru că nu permite legea. Va putea avea acest statut abia în 2022 după legile actuale. În Retromobil există în prezent doar 4 maşini Dacia 1310 istorice, din prima generaţie.

Retromobil încearcă acum să schimbe legea, pentru ca maşinile să poată deveni istorice la vârsta de 30 de ani, şi nu la 30 de ani de cand ultimul automobil din respectivul model a ieşit de pe poarta fabricii.

“Dacă legea nu va fi modificată rapid în «30 de ani vechime» , în lipsa oricaror date certe în ceea ce priveşte perioada de fabricaţie, Oltcit Club, Dacia Sport, Roman, DAC, Dacia 500, Dacia 1310 Seria II şi modelele optzeciste din seriile ARO 10 si 24 nu au nicio şansă să supravieţuiască”, spune Bogdan Coconoiu, preşedintele Retromobil Club România.

Retromobil Club Romania are atestate 284 de vehicule romaneşti, dintre care 271 de autoturisme, 3 motorete, 8 camioane şi două autoutilitare.

Secţia Dacia Clasic cuprinde în prezent 45 de maşini Dacia 1100, 90 de exemplare Dacia 1300, dar şi 4 Dacia 1310 din prima serie. La acestea se adaugă şi câteva automobile rare, precum Dacia 2000, 1301 si 1300 LS, câte una din fiecare, scrie ştirileprotv.ro.