Cu ce noutăţi vine Legea societăţilor comerciale

Obligat de Bruxelles, Guvernul a modificat Legea 31/1990 şi permite companiilor care se pregătesc de fuziune sau divizare să publice actele necesare pe site-ul lor.

Guvernul a modificat, recent, Legea 31/1990 a societăţilor comerciale, introducând câteva facilităţi pentru companiile implicate în fuziuni sau divizări. Guvernul a explicat, anterior, că procedurile au fost simplificate prin preluarea unor directive europene pentru care România risca să atragă procedura de încălcare a dreptului comunitar (infringement).

OUG 2/2012 completează prevederile Legii societăţilor comerciale referitoare la retragerea asociaţilor sau acţionarilor dintr-o societate. Astfel, dacă aceştia se retrag în cazurile prevăzute de actul constitutiv sau cu acordul celorlalţi asociaţi, dreptul de retragere poate fi exercitat în termen de 30 de zile de la publicarea hotărârii adunării generale a asociaţilor în Monitorul Oficial.

Publicarea în Monitorul Oficial, opţională uneori

În prezent, legea prevede că drepturile asociatului retras, cuvenite pentru părţile sale sociale, se stabilesc prin acordul asociaţilor sau de către un expert desemnat sau, în caz de neînţelegere, de tribunal. Prevederea a fost completată spunând ca toate costurile de evaluare vor fi suportate de societate.

Dacă, până acum, proiectul unei fuziuni sau al unei divizări de societate, trebuia publicat în Monitorul Oficial, Partea a IV-a, pe cheltuiala contribuabilului, ordonanţa aduce o alternativă: firmele aflate în această situaţie care au un site se pot limita la publicarea pe pagina proprie de internet a proiectului fuziunii sau divizării. Cât se economiseşte

Economia pe care o realizează firmele în această situaţie este de 104 lei, plus TVA, pentru fiecare pagină de manuscris publicată în Monitorul Oficial (pagina conţine 2.000 de semne).

În acest caz, firma are obligaţia să asigure condiţiile tehnice pentru afişarea continuă, neîntreruptă şi gratuită a documentelor aferente procedurii urmărite. Actele trebuie afişate începând cu cel puţin o lună înaintea adunării generale extraordinare care urmează să decidă cu privire la fuziune sau divizare.

Totodată, firma trebuie să asigure securitatea paginii sale de internet şi autenticitatea documentelor prezentate.

În cazul firmelor care efectuează publicitate pe pagina web, registrul comerţului de care aparţin acestea va publiga gratuit pe site-ul său proiectul de fuziune sau divizare. În acest caz, firma nu mai este obligată să trimită acţionarilor copiile documentelor şi nici să le pună la dispoziţie actele la sediul social.