Cu bicicleta în siguranță. Cum își propune „Pedala Defensivă” să vină în sprijinul românilor

Victor Rotariu, co-fondator Pedala Defensivă. Sursa foto: Arhiva companiei

Potrivit unui studiu realizat de Comisia Europeană în 2013, doar 10% dintre români foloseau bicicleta zilnic. În schimb, 61% declarau că nu utilizau deloc acest mijloc de transport. Lipsa infrastructurii dedicate pentru bicicliști este unul dintre principalele motive care contribuie la această situație, generând un risc ridicat pentru cei care pedalează. Victor Rotariu vine însă cu o soluție și își propune să învețe atât bicicliștii actuali, cât și pe cei viitori să „pedaleze defensiv” pentru a-și îmbunătăți siguranța.

Bicicleta a fost inventată în secolul al XIX-lea, în Europa, de către baronul german Karl Daris. Mai exact, în anul 1817. De-a lungul anilor, s-a perfecționat modul în care arată aceste mijloace de transport. Forma pe care o cunoaștem noi astăzi îi aparține unui alt inventator german, Milius. Iar denumirea de „velociped” a fost dată de francezi. Dacă la început bicicletele erau făcute din lemn, mai apoi au început să fie produse din fier și cu roți de cauciuc. Iar astăzi s-a ajuns la cadre din carbon și materiale compozite.

La noi în țară, nu se știe exact când și-a făcut apariția prima bicicletă. Se estimează că prima „vizionare” datează din 1841, atunci când artista Karolina Pauker a venit la București, iar în reprezentația acesteia era inclusă și o demonstrație de curse cu velocipedul. Ușor, ușor, strămoșii bicicletelor au început să fie văzuți mai des și la noi în țară. În 1870, în presa locală din Arad, a fost menționat oficial primul velociped din oraș.

În prezent, la nivel mondial, există mai mult de un miliard de astfel de mijloace de transport, iar România este printre principalii producători la nivel european, conform Eurostat.

O idee „spontană”

Victor Rotariu are 38 de ani și a lucrat timp de nouă ani în market research. Mai apoi, timp de opt ani a activat în domeniul publicității, mai exact pe partea de strategie. Însă a ales să renunțe la această „lume”. „Însuși de a pleca pentru a construi ceva benefic oamenilor era de mult acolo și cumva, începusem să fac chestii în direcția asta de mai mult timp”, a explicat el într-un interviu pentru infofinanciar.ro

pedaladefensivă.com, sursa foto: arhiva companiei

Ideea pentru „Pedala Defensivă” a fost spontană și a venit dintr-o... necoordonare. Momentul-cheie a fost atunci când, alături de trei prieteni, Victor a decis să participe la concursul de idei Urban Lab Brașov. Nu aveau o „inspirație” de dinainte și nici nu au vorbit despre ceea ce vor face. Așa că alegerea temei - mobilitatea urbană – a fost stabilită ad-hoc. Victor nu a fost prea încântat inițial, „credeam că este o temă imposibilă, că e ceva ce ar trebui să facă statul”. Mai apoi, sub presiunea acelor zile în care au participat la concurs, au ajuns la proiectul „Pedala Defensivă”.

Ce își propune „Pedala defensivă”

Mai exact, ceea ce își propune să facă noul proiect este să crească numărul de persoane care se deplasează pe bicicletă, în detrimentul altor mijloace de transport, cum ar fi mașinile. Atunci când vine vorba despre acest lucru, pentru 97% dintre oameni, principala barieră este siguranța. După cum a subliniat și Victor, România duce lipsă de infrastructură, iar simplii cetățeni nu pot rezolva acest aspect. Însă, ceea ce pot face promotorii proiectului este să ofere celor care merg pe bicicletă „unelte necesare ca să fie mai în siguranță”.

Românii pot afla mai multe informații, gratuit, despre siguranța pedalatului de pe site-ul oficial pedaladefensivă.com, acolo unde au posibilitatea și de a face un mic test pentru a vedea cât de mult știu să pedaleze în siguranță. În viitor se vor organiza și cursuri fizice, exact precum cele de condus. Ele vor fi susținute de experți în ciclism, cum ar fi constructori de trasee de bicicletă.

pedaladefensivă.com, sursa foto: arhiva companiei

De asemenea, cei de la Pedala Defensivă doresc și să dezvolte o hartă prin care cei care pornesc la drum cu bicicleta să se poată informa, tot în mod gratuit, cu privire la siguranța drumului pe care doresc să îl urmeze. Vor avea un oraș-pilot, Brașovul. Și plănuiesc ca, în fază incipientă, să creeze harta manual, pentru a „înțelege cu adevărat ce se întâmplă”. „Trebuie să trasăm tot orașul manual, bucată cu bucată. Unde să spunem dacă strada asta este sigură, alta este mai puțin, iar intersecția de lângă este oribilă. Și este mult de muncă”, mai spune Victor. Pe viitor, totuși, acest lucru va fi automatizat.

Investiții și planuri de viitor

Până acum nu au existat investiții, deoarece proiectul este încă în fază incipientă. Însă, acestea există în planurile pentru viitor. Echipa „Pedala Defensivă” plănuiește să lanseze și o aplicație. Momentan, nu este prevăzut niciun venit din munca pe care o depun, pentru că totul este gratuit. Dar, cu timpul, cei care vor dori să aibă acces la cursuri mai avansate le vor putea achiziționa. În plus, cei interesați vor mai putea achiziționa de pe platforma Pedala Defensivă și echipamente de siguranță.

Fondatorii proiectului au ținte stabilite pentru următoarele 12 luni. În primul rând, „am vrea să avem ceva funcțional, sub o formă sau alta, și ca navigație și ca și curs”, mai spune Victor. În al doilea rând, estimează că numărul de utilizatori va ajunge la 40-50.000, asta pentru că și interesul pentru mersul cu bicicleta este unul surprinzător de mare.

Provocările întâmpinate

Una dintre provocările întâmpinate a venit după câștigarea concursului de idei. Asta pentru că a apărut întrebarea „Și acum ce facem?”. „Pentru că nu știi ce să faci și unde să te duci. Eu am experiență de business de la clienți. Dar să iei de la zero e așa, copleșitor. Parcă trebuie să faci 1.000 de lucruri și nu faci niciunul. Pentru că te blochezi”, a explicat Victor.

pedaladefensivă.com, sursa foto: arhiva companiei

Și se așteaptă la provocări și pe viitor. Pe lângă provocarea tehnică de a dezvolta produsul, un alt „impediment” îl va mai reprezenta și adopția. „Fiindcă este practic o problemă de mentalitate. O dată, pentru că România are chestia asta rămasă după comunism «Să facă statul pentru mine», dar statul nu face. Și practic, cumva, mesajul nostru este «Nu face statul, fă tu!». Și apoi, mulți români au cultura mașinii, care este extrem de puternică”, a mai precizat Victor.

Anual, 83 de români mor din cauza traficului auto. Fie că este vorba de accidente rutiere sau din cauza poluării aerului, un factor tot mai accentuat. „Deci, dacă de urci pe bicicletă în loc să iei mașina, salvezi vieți”, a încheiat co-fondatorul Pedala Defensivă.

Pedala Defensivă este unul din cele 15 startupuri greentech care s-au calificat la categoria Idea Stage din cadrul programului de accelerare România ClimAccelerator. Acesta sprijină accelerarea afacerilor care propun soluții tehnologice inedite în domenii precum energie regenerabilă, managementul deșeurilor, tehnologii curate, gestionarea emisiilor de carbon, construcții verzi, producție sustenabilă, transport și reciclare.