Utilizarea unei maşini noi şi cu consum mai mic ne poate face să economisim anual câteva sute de lei la pompa de carburanţi. Lipsa de autostrăzi din România ne creşte însă costurile.
Preţul carburanţilor a crescut la cote-record de la începutul anului. Practic, nu trece o săptămână fără să se anunţe o nouă scumpire la pompă. În aceste condiţii, alegerea unei maşini care nu consumă mult, dar şi adoptarea unui stil de condus care să ducă la un consum cât mai mic de carburant devin obligatorii.
Aşadar, una dintre primele întrebări pe care ar trebui să ni le punem atunci când ne alegem o maşină trebuie să fie: „Cât consumă?”.
De altfel, presiunea tot mai mare pe şoferi, cauzată de scumpirea carburanţilor, se vede în vânzările auto, preferinţele îndreptându- se tot mai mult către autoturismele mici, cu un consum mai redus.
Maşina veche, „energofagă”
„Oamenii au început să-şi pună problema costurilor de exploatare a maşinii şi să se interseze cât consumă. În viitor, clienţii români se vor îndrepta indubitabil către maşinile de capacităţi mici şi consum în consecinţă”, ne-a declarat Constantin Stroe, vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Din lipsă de bani sau alte motive, mulţi preferă să-şi ia o maşină second-hand. Nu trebuie însă ignorat că motorul, cu cât este mai vechi, cu atât va consuma mai mult carburant, fără a mai menţiona costul pieselor de schimb.
Potrivit lui Stroe, după 80.000-100.000 de kilometri parcurşi, consumul de carburant al maşinii la suta de kilometri poate fi deja mai mare cu până la 10%. „Înfundarea unui filtru de aer, un sistem de frânare care nu mai funcţionează ca în caietul de sarcini, de pildă, cresc consumul de carburant”, a adăugat vicepreşedintele APIA.
În afară de starea sau capacitatea maşinii, mai sunt câteva metode prin care poate fi redus consumul de carburant. Astfel, o viteză constantă în loc de accelerări şi frânări repetate poate salva până la doi litri de carburant, în funcţie de cilindreea motorului.
De asemenea, la orice staţionare care depăşeşte 30 de secunde se recomandă oprirea motorului. Schimbarea într-o treaptă inferioară trebuie făcută la circa 1.000 rpm, iar în una superioară - între 2.000 şi 2.400 rpm, în funcţie de motor. Eliminarea greutăţilor inutile din maşină, precum şi o presiune corectă în pneuri sunt alte lucruri de urmărit.
Cât plătim într-un an
Pentru a exemplifica câţi bani putem pierde sau câştiga cu carburanţii, am calculat cât costă un „plin” şi câţi kilometri pot fi parcurşi cu el estimativ - atât în traficul urban sau extraurban, cât şi mixt - ori cât costă benzina pe unu sau cinci ani (la un preţ de 4,5 lei/litru). Pentru acest lucru, am ales cele mai vândute modele de maşini, din cinci clase diferite, potrivit unei clasificări APIA.
În plus, am selectat modelul pe benzină cu cea mai mică motorizare disponibilă. Datele luate în calcul sunt cele furnizate de producător, iar preţurile sunt pentru cele mai ieftine versiuni. În cazul Dacia, am ales cea mai vândută variantă. În gamă mai există un alt model de 75 CP, mai puţin „gurmand”, dar care are un preţ de catalog mai mare.
CLASA A (mini/de oraş)
- Preţ achiziţie (cu TVA) - 7.690 euro
- Capacitate rezervor - 35 litri
- Cât costă un plin - 157,5 lei
- Consum urban /extraurban / mediu (litri/100 km) - 6,6 / 4,2 / 5,1
- Cost 100 km (lei) - 9,7 / 18,9 / 22,95
- Km parcurşi cu un plin - 530 / 833 / 686
- Cost mediu anual cu combustibilul (10.000 km) - 2.295 lei
- Cost mediu pe cinci ani cu combustibilul - 11.475 lei
CLASA B (mică)
- Preţ achiziţie (cu TVA) - 5.900 euro
- Capacitate rezervor - 50 litri
- Cât costă un plin - 225 lei
- Consum urban /extraurban / mediu (litri/100 km) - 9,4 / 5,5 / 6,9
- Cost 100km (lei) - 42,3 / 24,75 / 31,05
- Km parcurşi cu un plin - 532 / 909 / 724
- Cost mediu anual cu combustibilul (10.000 km) - 3.105 lei
- Cost mediu pe cinci ani cu combustibilul - 15.525 lei
Skoda Octavia (1.4 MPI/80 CP)
- Preţ achiziţie (cu TVA) - 11.466 euro
- Capacitate rezervor - 55 litri
- Cât costă un plin - 247,5 lei
- Consum urban /extraurban / mediu (litri/100 km) - 9,6 / 5,6 / 7,0
- Cost 100 km (lei) - 43,2 / 25,2 / 31,5
- Km parcurşi cu un plin - 573 / 982 / 785,7
- Cost mediu anual cu combustibilul (10.000 km) - 3.150 lei
- Cost pe cinci ani cu combustibilul - 15.750 lei
CLASA D (medie)
- Preţachiziţie (cu TVA)- 20.601 euro
- Capacitate rezervor (litri) - 70
- Cât costă un plin - 315 lei
- Consum urban /extraurban / mediu
(litri/100 km) - 8,7 / 5,4 / 6,7
- Cost 100 km (lei) - 39,15 / 24,3 / 30,15
- Km parcurşi cu un plin - 804 / 1.296 / 1.044
- Cost mediu anual cu combustibilul (10.000 km) - 3.015 lei
- Cost pe cinci ani cu combustibilul - 15.075 lei
CLASA SUV
- Preţachiziţie (cu TVA) - 28.488 euro
- Capacitate rezervor - 58 litri
- Cât costă un plin - 261 lei
- Consum urban /extraurban / mediu (litri/100 km) - 13,9 / 7,6 / 9,9
- Cost 100 km (lei) - 62,55/ 34,2/ 44,55
- Km parcurşi cu un plin - 417 / 763 / 586
- Cost mediu anual cu combustibilul (10.000 km) - 4.455 lei
- Cost mediu pe cinci ani cu combustibilul - 22.275 lei