Astăzi este ultima zi până la care clienţii băncilor trebuie să semneze actele adiţionale la contractele de credit. Dacă nu o fac, se consideră că au acceptat tacit noile condiţii. Dacă semnează, dar vor să elimine anumite prevederi, descoperă că acest lucru este imposibil.
Una dintre clientele BCR a luat un credit imobiliar ipotecar în toamna lui 2007. Femeia s-a dus la bancă pentru a se interesa cu privire la modul în care se va aplica Ordonanţa 50/2010. I s-a pus în faţă un act adiţional, în care i se preciza că ''nivelul dobânzii curente (...) este de 10,4%''. Dobânda curentă se calculează în funcţie de EURIBOR la 6 luni, la care se adaugă 9,26% marja pe an. Astfel, dobânda anuală efectivă ajunge la 11,82%.
''Am cerut explicaţii suplimentare şi mi s-a spus că astea sunt condiţiile. Fie le accept, fie semnez un act prin care refuz să le accept. Când am cerut să mi se pună la dispoziţie un grafic de rambursare, mi s-a spus că acest lucru este imposibil, deoarece nu au fost introduse noile date în programul electronic. Însă, dacă nu au făcut şi acest pas, cum au reuşit să ajungă la suma de 137.650 de euro, cât este costul total al creditului?'', spune doamna Elena, din Bucureşti.
Clienta este nemulţumită deoarece banca, prin actul adiţional, va fi obligată să o notifice în scris cu privire la modificarea dobânzii şi a ratelor de abia ''la data aplicării noii valori''. În plus, conform actului adiţional, în costul total al creditului nu sunt incluse primele de asigurare de viaţă şi a primei de asigurare a locuinţei, chiar dacă un cliet este obligat să aleagă o societate ''agreată de bancă'', şi nici costurile legale de înregistrarea ipotecii. 40,75 de euro, comision de administrare
De la data intrării în vigoare a prevederilor actului adiţional, banca îi va percepe un comision lunar de administrare a creditului în valoare de 40,75 de euro şi un comision unic de 10 euro, care se va aplica dacă clientul va solicita servicii suplimentare. De asemenea, banca va reţine şi ''datoriile către stat şi cele impuse de lege, cum ar fi înscrierea la Arhiva Electronică de garanţii reale''.
Neavând posibilitatea de a rambursa creditul, nici măcar printr-o refinanţare, clienta, asemeni altor debitori, spune că nu are de ales şi va semna actul adiţional.
''Dacă ajungem la tribunal, ce şanse avem de fapt să câştigăm? Iar dacă pierdem, va trebuie să plătim şi penalizări pentru că am întârziat cu ratele, ajungem şi pe lista datornicilor, aşa că sper să am unde munci ca să plătesc ratele'', spune ea.
Care sunt comisioanele permise:
- comision de administare credit sau comision de administare cont curent,
- dobânda penalizatoare,
- costurile aferente asigurărilor,
- comision de rambursare anticipată, pentru creditele cu dobândă fixă (max. 1%),
- comision unic pentru servicii solicitate de client.
Modele de acte de refuz:
- Vezi
AICI cum arată documentul prin care refuzi actul adiţional în forma emisă de BCR - Vezi
AICI cum arată documentul prin care refuzi actul adiţional în forma emisă de ING - Vezi
AICI cum arată documentul prin care refuzi actul adiţional în forma emisă de Alpha Bank - Vezi
AICI cum arată documentul prin care refuzi actul adiţional în forma emisă de Volksbank
Cum poţi contacta grupurile clienţilor nemulţumiţi formate pe Internet:
- Volksbank
- BCR
- ING
- Raiffeisen Bank
- Alpha Bank
- OTP
- Bancpost
- RBS
- BRD
- Banca Românească
- Banca Transilvania
- Credite Europe
- Piraeus Bank
- Unicredit