Cronica de teatru: Spectacolele primaverii

De pe 20 aprilie a inceput prima editie a Festivalului International de Teatru (B-FIT!), organizata de ArCuB - Centrul de Proiecte Culturale al Primariei Municipiului Bucuresti.

Festivalul aduce in Capitala zece trupe de teatru din Europa (Bulgaria, Letonia, Marea Britanie, Lituania, Italia, Franta, Cehia) si doua din Statele Unite ale Americii, pe langa  alte cateva spectacole de la noi.

Evenimentul este structurat in doua sectiuni: Mari Spectacole, reprezentate la National si la „Bulandra”, si Teatru independent, cu spectacole gazduite de Metropolis. Tot aici se mai tin insa si workshopuri de light-design si tehnica de scena, seminarii despre managementul unei trupe independente de teatru, precum si o expozitie de masti de Commedia dell’Arte.

Astazi, la „Bulandra”, se joaca, de la ora 19.00, „Hedda Gabler&Omul viitorului este mort”, iar la National, de la aceeasi ora, va fi reprezentata „Medeea” teatrului craiovean, spectacol  dupa Euripide, in regia lui Yannis Parachevopoulos. 

Maine si marti, Andrei Serban va fi prezent la Nationalul bucurestean, dupa 15 ani, la reprezentatiile cu  spectaculosul „Pescarusul”, montat la Sibiu. Montarea, cu doua distributii, se joaca, pe rand, zilnic, fiecare in cate doua reprezentatii, de la 16.30 si, respectiv,  21.00. B-FIT! are cea mai mare amploare in cadrul Primaverii Culturale Bucurestene, proiect aflat la cea de-a doua editie si care mai cuprinde un festival de film si altul de jazz.

Festivalul a debutat cu concertul „Proms of DelightEasterEdition 2007” pe 9 aprilie, la Ateneul Roman. Teatrul Habimah din Israel a prezentat la „Bulandra”, pe 28 si 29 aprilie, piesele „Razboi” de Lars Noren, in regia lui Ilan Ronen, si „Oscar si Tanti Roz” de Eric-Emmanuel Schmitt, montat de Itzik Weingarten. Ultimul spectacol a fost realizat dupa emotionanta carte a lui Schmitt, editata si la noi in Raftul Denisei, despre un copil bolnav de leucemie care ii scrie lui Dumnezeu.

Sectiunea de teatru independent cuprinde opt spectacole puse in scena mai ales de tineri, cu mijloace neconventionale si diverse, de la Commedia Dell’Arte la teatrul de avangarda.

Trei trupe participante in aceasta sectiune provin din Marea Britanie: Modus Operandi Theatre - cu „Un ospiciu la fiecare pas”, un musical de James Michalos, Inspector Sands and Stamping Ground Theatre - cu „Isteria”, dupa o idee din poemul lui T.S. Eliot, si Wonderland Theatre&Weaver Hughes Ensemble - cu „Este fata!” de John Burrows, ultimul jucat in aceasta seara la Metropolis, de la 17.00 si 19.00. 

Franta a fost reprezentata de Compagnie Presences, cu „Tu si eu” de Paul Giraldy, si de compania Les pilleurs d’epaves&Madamme Suzie Production, cu „4.50”, un spectacol fara cuvinte, care si-a propus sa sfideze orice regula. Vom vedea si productia teatrului-gazda, Metropolis, „No One”, de Carmen Vioreanu, care se va juca pe 13 mai.  Avem asadar zilele acestea parte de teatru pe paine. Si nu e deloc putin lucru!